x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

De la Bârca la Viena şi înapoi (XXXVII)

0
Autor: Adrian Păunescu 25 Ian 2009 - 00:00

18 ianuarie 1979(n.r. – continuare) Eraţi academicianul şGeo Bogzaţ când Lucian Blaga nu mai era academician. Eraţi academicianul şGeo Bogzaţ când marii scriitori români a căror dispariţie nu încetaţi s-o plângeţi azi, opunându-i în mod demagogic noilor generaţii, se stingeau în mizerie şi umilinţă.



Aţi vorbit, domnule şBogzaţ, măcar o dată despre asta? Dacă v-a durut cu adevărat soarta culturii române, ce aţi întreprins? Călătorii în şUniunea Sovieticăţ străinătate? E minunat, fără îndoială, şun drum în Uniunea Sovieticăţ. Sunt lucruri tulburătoare şacoloţ în lume. Mari opere de civilizaţie şi cultură, oameni excepţionali, istorie multă şi tot felul de particularităţi memorabile. Dar când dumneavoastră călătoreaţi în Uniunea sovietică şi-n America, exact atunci, suferitorule şi neconsolatule, Lucian Blaga n-avea voie să iasă din Cluj. Exact atunci când dumneavoastră vă încasaţi stipendiile de academician, Lucian Blaga trebuia să muncească pentru salariul de mizerie pe care i-l oferea postul de bibliotecar în Cluj. Dumneavoastră deveniserăţi academician, iar Lucian Blaga încetase să mai fie academician. Fireşte, epoca aceasta în care înţelepciunea şi curajul partidului nostru au redat ţara ţării şi valorile ei locului meritat, epoca aceasta merită cârteala dumneavoastră. Aţi primit libertatea de a vă exprima. Folosiţi-o, vă rog, cu toată demnitatea întâi şi-ntâi împotriva celui ce v-a dat-o. E moral să faceţi aceasta, e pe deplin coerent cu morala întregii dvs. vieţi. Aţi tăcut când era convenabil să taci, vorbiţi când e convenabil să vorbeşti.

…Urc scările Muzeului de artă modernă din Viena, urmărit de înfăţişările sublim scelerate ale lui Giacometti. Un Bacovia în sute de ipostaze, un veac în sute de
ceasuri strâmbe. Chipuri de săbii din metal oxidabil.
Şi iată Muzeul de artă modernă din Viena. O ruşine. Un fleac. O găinărie planetară. Şi nu doar pentru că nu e decât un tablou al unui român acolo, ci pentru că nu e de fapt, cu mici excepţii, decât un vid mai mult sau mai puţin colorat. Criteriile care au adunat în acest muzeu aşa-zise opere de artă sunt extra-artistice. Nu e de fapt nici o legătură între artă şi cele expuse aici. Rare excepţii divulgă nu gustul pentru artă al celor care au făcut muzeul, ci slăbiciunea lor omenească, faptul că n-au putut să convoace numai non-artă, ci le-a scăpat şi ceva arată.

Cu cât un artist se îndepărtează mai mult de esenţa caldă a omului, cu atât are el mai multe tablouri aici. Dar poate, spun înfiorat de ideea că
n-am înţeles, aceasta e chiar arta modernă, distanţarea de om, poate că nu e absurd ca arta să fie atât de îndepărtată de om într-o epocă în care omul e atât de departe de el însuşi.

Ce au înţeles artiştii moderni e că arta tradiţională nu mai ajunge. Ei au priceput din simptomele vremii că gustul tradiţional e bolnav. Au stabilit bine diagnosticul. L-au precizat cu ardoare, dar, după părerea mea, au indicat un tratament greşit. S-au lăsat induşi în eroare de aparenţele vremii moderne. Nu au căutat mai adânc să descopere rădăcinile omeneşti ale neomeniei. Un simplu NU pe firmamentul ultimei treimi a veacului nu ajunge pentru a respira copiii noştri un aer mai curat. Ce caută aceste cutii de conserve pe care cu un mecanism bun de clasa a patra le poţi suci în alt fel? Ce caută aceste grămezi de tinichea sordidă într-un muzeu de artă? De la suprarealismul cel mai deşănţat, şi-n multe privinţe admirabil, s-a ajuns la acest subrealism fără haz.

Un tablou ne-aduce în faţa ochilor nişte şpanuri. Ei, bravo, trebuia să fac drumul până la Viena ca să văd ce puteam vedea şi la Televiziunea Română: şpanuri.
Nu mai vorbesc despre zecile de tablouri care seamănă între ele. Culori violente sau plictisite, adăstând un diluviu să le dea o formă. Fireşte, licăriri de artă am mai simţit. Dar pustiul cel mare şi fardat mă sorbea şi mă făcea să mă cutremur. Andrei părea mai convins decât mine, trebuie s-o recunosc, că suntem într-un muzeu de artă. Poate că până aici pricep eu şi de-aici încolo va trebui să priceapă el.

Însă tocmai cum refuz să cred că e artă multiplicarea olandezelor grase în Muzeul de Istoria Artei din Viena, îmi permit să refuz şi multiplicarea geometrică, aberantă şi săracă a acestor simple accidente formale din Muzeul de artă modernă din Viena.

Şi pentru ca totuşi conştiinţa mea să fie liniştită, cumpăr de la ieşire câteva din piesele zguduitoare ale picturii moderne, neaflate momentan sau neaflate niciodată în acest muzeu, dar care sunt artă adevărată. Iată cum e de preferat o copie a unui tablou bun unui original al unui tablou care face pe interesantul. Alătur acestor pagini câteva din opţiunile mele pentru a demonstra – sper – că marea artă modernă, chiar dacă îl acuză pe om de înstrăinare, rămâne a lui, nu a cutiilor de conserve de pe maidane.

Şcoala românească de pictură are dreptul să fie prezentă, prin marii ei creatori de azi, în orice muzeu de artă modernă din lume. Dar îmi îngădui să sper că spaţiul în care ne vom simţi noi cel mai bine va fi România şi că, aşa cum un minunat muzeu al colecţiilor adună opere de o valoare inestimabilă din trecutul nostru, se va întemeia la Bucureşti un Muzeu de artă modernă care să constituie unul din cele mai puternice puncte de atracţie ale spiritualităţii daco-romane.
De puţine ori realitatea mi s-a părut mai frumoasă decât arta. Când am ieşit din Muzeul de artă modernă din Viena, parcă eram amnistiat.
Astăzi mergem la masa de prânz la familia Buhoară. O familie simplă şi discretă, de o curăţenie exemplară. Iar ei, cei doi Buhoară, soţul şi soţia, atât de copilăroşi, încât nici nu mai ştiu câţi copii au în casa aceea – doi sau patru. Acolo, pe Favoritenstrasse, împreună cu Octavian Groza şi cu Adrian Nicolae, mâncăm peşte şi Andrei descoperă ce inteligent e crapul, ce creier mult are. E linişte aici şi n-aş mai pleca. Aş vrea ca, fără voia mea, această cameră să se transforme într-un vagon de dormit şi să mă ducă acasă la mine, la Bârca. N-am mai fost de mult în Dolj, şpentru că n-am nici o relaţie cu conducerea acelui judeţţ, dar mi-e dor de satul meu. Mi-e atât de dor, încât ştiu precis că întors în ţară nu mă voi duce acasă în el. E parcă mai frumos dorul decât drumul. Mulţumesc pentru masă familiei Buhoară.

N-apucăm să ne odihnim deloc, pentru că trebuie să mergem la o întâlnire cu colectivul ambasadei române la Viena şi al Agenţiei noastre economice. Întârzii puţin şi mi-e ruşine. Oamenii mă aşteaptă în frunte cu ambasadorul şi cu şeful agenţiei economice, Marin Ceauşescu, fratele mai mare al Preşedintelui.
Îl privesc pe acest om de o modestie extraordinară, puţin timid. Gesturile lui sunt ale unui om de bun-simţ. Nu arată absolut prin nimic cine e şi ce frate are. Mă gândesc amuzat că, fiind mai în vârstă decât Preşedintele, acel om care e părintele ţării trebuie să-i spună nene. Cum i-o zice, nea Marine, nea Minele, nea Mărinică, cum i-o zice?

Suntem în clădirea Agenţiei economice, în sala de festivităţi. Mulţi oameni. Se uită atent la mine. Mă cântăresc ba politic, ba comercial. Ne aşezăm la masă, Octavian Groza şi cu mine şşi-mi permit să-l invit, aşa cum se cuvine, şi pe mult prea modestul Marin Ceauşescuţ. Într-un târziu acceptă să vină, se uită în jos, e jenat, nu vrea să iasă cu nimic în faţă. Ce să caute dumnealui într-un prezidiu la o întâlnire cu un scriitor, dar eu ştiam câte poezii recită în momentele de intimitate acest admirabil om şi-l chem în continuare şi începe discuţia propriu-zisă.
(va urma)

Nota autorului: Am marcat cu paranteze drepte paragrafele care mi-au fost cenzurate la apariţia cărţii. Am început deci, azi, 3 ianuarie 1979, cartea de fapte şi gânduri
Citeşte mai multe despre:   artă,   meditaţie de călătorie,   muzeu,   viena,   moderna

 



Mai multe titluri din categorie

Regizorul filmului Rust îi aduce un omagiu directoarei de imagine, decedată după ce a fost împușcată de Alec Baldwin

Regizorul filmului Rust îi aduce un omagiu directoarei de imagine, decedată după ce a fost împușcată de Alec Baldwin
Incidentul de săptămâna trecută, când actorul Alec Baldwin a împușcat cu o armă de recuzită doi colegi de platou, a dus la moartea directoarei de imagine și rănirea regizorului Joel Souza, scrie...

Primul om din lume cu o avere de peste 1.000 de miliarde de dolari

Primul om din lume cu o avere de peste 1.000 de miliarde de dolari
Elon Musk, deja pe primul loc în topul bogaţilor lumii, cu o avere estimată la 207 miliarde de euro, ar putea face un pas mai departe. Omul de afaceri ar putea deveni primul cu o avere de peste 1.000 de miliarde de...

Noi informații despre arma folosită de Alec Baldwin pe platourile de filmare

Noi informații despre arma folosită de Alec Baldwin pe platourile de filmare
Polițiștii americani au stabilit că arma de recuzită pe care a folosit-o Alec Baldwin pe platoul de filmare avea muniție reală. Sunt primele detalii din ancheta începută după ce actorul a împușcat mortal o...

Drumul Împăraților ajunge în Georgia, la Asia Express

Drumul Împăraților ajunge în Georgia, la Asia Express
Galerie Foto Duminică seară, de la 20:00, pe Antena 1, cele șașe echipe rămase în cursa celui mai dur reality-show, Asia Express - Drumul Împăraților, vor ajunge în Georgia, a doua țară de pe traseul sezonului 4. O nouă...

Iată de ce salteaua potrivită este secretul unui somn odihnitor

Iată de ce salteaua potrivită este  secretul unui somn odihnitor
Galerie Foto Pentru a ne menține energia pe tot parcursul unei zile solicitante, este primordial să acordăm atenție calității orelor de somn. Cert este că organismul uman nu poate recupera energia pierdută, întrucât...

Un nou cuplu de vedete va obține pașaportul de trecere spre Georgia, la Asia Express - Drumul Împăraților Show-ul, lider de audienţă

Un nou cuplu de vedete va obține pașaportul de trecere spre Georgia, la Asia Express - Drumul Împăraților  Show-ul, lider de audienţă
Galerie Foto Ediția de luni seară Asia Express- Drumul Împăraților a stabilit ordinea clasamentului. O primă echipă a obținut imunitatea și și-a asigurat pașaportul de trecere către țara și etapa următoare. Mihai și...

Avantajele unor servicii funerare in Bucuresti NON STOP

Avantajele unor servicii funerare in Bucuresti NON STOP
Galerie Foto Cei care au un deces in familie se confrunta cu momente dureroase in care au nevoie de sprijin, intelegere si compasiune. Daca vor apela la o firma de servicii funerare din Bucuresti, acestia vor fi degrevati de o mare...

Cum creezi un colț de lectură la tine acasă

Cum creezi un colț de lectură la tine acasă
Galerie Foto Cu toții am învățat, în ultima perioadă, despre importanța relaxării de acasă, activitățile care ne fac plăcere și cum să integrăm cât mai multe elemente pe care le îndrăgim, pentru o atmosferă cât ma...

Cum să îți menții locuința caldă și să nu ai facturi mari pe timpul iernii

Cum să îți menții locuința caldă și să nu ai facturi mari pe timpul iernii
Pentru cei mai mulți dintre noi, iarna este un adevărat coșmar, mai ales în zilele geroase, în care frigul îți intră prin oase. Nu doar că este greu să te bucuri de confortul termic pe care ți l-ai dori, dar...

Cum te asiguri de folosirea corectă a diblurilor?

Cum te asiguri de folosirea corectă a diblurilor?
Atunci când vrei să fixezi un element pe un perete sau pe un tavan, cel mai adesea ai nevoie de dibluri cu ajutorul cărora să îl poți fixa foarte bine. Există o mulțime de tipuri de dibluri, care diferă...

De ce să alegi animatori pentru petrecerea copilului tău?

De ce să alegi animatori pentru petrecerea copilului tău?
Organizarea unei petreceri, în general, poate da multe bătăi de cap oamenilor, motiv pentru care mulți adulţi preferă să facă una cât mai restrânsă sau o simplă ieșire în oraș cu cei mai buni prieteni....

Succesul „Jocului Calamarului” evidențiază cât de ieftin este să faci filme în afara Hollywood-ului

Succesul „Jocului Calamarului” evidențiază cât de ieftin este să faci filme în afara Hollywood-ului
Cu „Squid Game" - „Jocul Calamarului”, Netflix înregistrează cel mai mare succes al său, serialul distopic sud-coreean vizionat de peste 111 milioane de telespectatori la nivel global, relatează CNBC. De...
Serviciul de email marketing furnizat de