Principiul de bază al funcționării rezervărilor timpurii, adică predictibilitatea, aproape că nu a mai existat, o lungă perioadă, iar criza actuală a companiilor aeriene creează în continuare mari probleme agențiilor de turism și mai ales celor care călătoresc. Pentru hotelieri, revenirea la o situație acceptabilă s-a produs cu mare dificultate, dar nu s-a ajuns la nivelul anului 2019, anterior pandemiei. Patronii din industria ospitalității au fost nevoiți să devină mult mai creativi și să ofere bonusuri, nopți de cazare în plus sau excursii gratuite, să lucreze într-o mai bună colaborare cu agențiile de turism care oferă circuite turistice și să diversifice ofertele. Pe mulți hotelieri, proprietari de pensiuni și restaurante i-au salvat nunțile și botezurile, după ridicarea restricțiilor, dar și relansarea recentă a turismului de business, chiar dacă nu e la fel de bine reprezentat ca înainte de pandemie.
Ajutorul din partea statului, după criza produsă de pandemie, a venit târziu și doar pentru o parte dintre afacerile din turism. Hotelierii nu s-au putut baza pe măsurile guvernelor din ultimii doi ani, iar pentru a nu intra în faliment au devenit mai inventivi, și-au modificat planurile elaborate înainte de criză și au oferit mai multe avantaje turiștilor. Pe litoral, cele mai bune oferte au fost cu o noapte de cazare oferită în plus, în pachetele agențiilor de turism sau chiar direct de la unii hotelieri. Alți proprietari de hoteluri și pensiuni au colaborat cu agențiile pentru a face programe atrăgătoare și pachete care includ excursii gratuite, circuite turistice sau spectacole.
Nu au avut pierderi doar micii hotelieri sau proprietarii de pensiuni, ci și marile lanțuri hoteliere, cu un capital mult mai mare. Marile orașe au pierdut foarte mulți turiști din zona de business, iar hotelierii s-au bazat pe evenimente private. „În Craiova, ridicarea restricțiilor a însemnat și reluarea treptată a turismului de business, dar și a segmentului de evenimente, iar lucrurile încep să intre ușor pe făgașul normal. Principalul factor de care au avut nevoie oaspeții noștri a fost o politică flexibilă de anulare. A fost important pentru noi să venim în întâmpinarea lor cu această măsură care le garantează că o situație particulară lor sau una generată de evoluția pandemiei nu va conduce la pierderea bugetului lor de vacanță. În același timp, comportamentul de cumpărare s-a schimbat, achiziția unei vacanțe făcându-se pe ultima sută de metri, iar durata medie a unui sejur s-a redus, astfel și ofertele noastre au ținut pasul cu aceste noi nevoi ale turiștilor”, explică reprezentanții lanțului Bacolux Hotels România, care dețin hoteluri și baze de tratament la Craiova, la Băile Herculane și la Eforie Nord.
Abordare diferită, în funcție de destinație
Pentru hotelul Craiovița Hotel & Events, care are trei saloane mari de evenimente, reluarea nunților, botezurilor și a altor petreceri private a fost esențială pentru ieșirea din criză, fiind și unul dintre locurile deja tradiționale ale Craiovei pentru acest segment. Cu ajutorul evenimentelor private, hotelul a reușit să iasă din criză, adăugându-se apoi relansarea turismului de business. „Este un segment în creștere pentru Craiovița, cu atât mai mult cu cât hotelul beneficiază de camere adaptate special pentru nevoile acestui segment turistic. În contextul dezvoltării constante a Craiovei, a creșterii numărului de destinații de pe Aeroportul Craiova și a reluării călătoriilor de business și acest tip de turism ajută la revenirea la o normalitate mult așteptată. De asemenea, reluarea organizării de conferințe, traininguri și teambuildinguri, atât de necesare pentru toată lumea după perioada de izolare, a fost benefică și pentru cele două hoteluri pe care le avem la Herculane și, începând cu această vară, pentru noul hotel pe care îl avem în Eforie Nord”, mai spun hotelierii.
Abordarea a fost diferită în Craiova față de zona turistică Herculane, unde s-au bazat în mare măsură pe resursele naturale, pentru care au și ales să investească în această destinație, la Diana și Afrodita. „Tot aceste resurse au fost cele care au ajutat și în cazul ieșirii din criză. Pandemia a declanșat o mai mare nevoie de apropiere de natură și de un stil de viață mai sănătos, Băile Herculane fiind locul potrivit pentru nenumărate trasee montane și o sursă perfectă de aer curat. În același timp resorturile noastre dispun de o varietate de terapii wellness & balneo, care au ajutat ca acestea să fie în continuare în preferințele oaspeților”, mai spun hotelierii.
Ajutorul din partea statului ar fi venit mult prea târziu, dacă nu ar fi găsit alte modalități de a-și salva business-ul. I-au mai ajutat și organizațiile de profil din care fac parte. „Organizațiile de profil la care suntem afiliați (FIHR, OPTBR) împreună cu Alianța pentru Turism (APT) au făcut eforturi deosebite pentru susținerea industriei și în colaborare cu statul s-au obținut măsuri pentru operatorii din turism. Ajutorul pentru noi a ajuns la limită, ceea ce a făcut mai dificilă organizarea internă a resurselor, însă a produs o diferență considerabilă în acel moment pentru compania noastră, deci a fost un ajutor pe care l-am apreciat”, spun hotelierii.
Și problemele s-au diversificat
Ca într-o cursă cu obstacole, cei care au afaceri în turism au fost nevoiți să se lupte și cu noile crize, după ce abia rezolvaseră problemele din pandemie. „Revenirea este dificilă. Au fost semne bune de a ajunge aproape de unde eram în 2019, însă situația conflictuală din Ucraina, creșterea considerabilă a costurilor la utilități, înclinația turiștilor de a consuma turism extern, toate acestea contribuie la o încetinire a acestei reveniri. În 2019 beneficiam de mai multă predictibilitate, oaspeții își organizau din timp vacanțele și rezervau fără grijă, acum însă se simte incertitudinea, turiștii ezită mult mai mult, le este teamă de o nouă restricție privind pandemia. Turiștii nu renunță la vacanță, dar aleg cu mai multă atenție și tind să rezerve cât mai aproape de momentul plecării”, explică reprezentanții Bacolux Hotels. Deși anul acesta a fost mai bun decât 2020 și 2021, din punctul de vedere al numărului de rezervări și al încasărilor, reprezentanții lanțului românesc Bacolux spun că înregistrează doar o creștere de aproximativ 10% față de 2021. Marele câștig a venit de pe litoral, investiția de la Eforie Nord, în noul hotel Koralio, având un grad de ocupare mediu de 87%, în această vară. De altfel, Eforie Nord a fost una dintre stațiunile care au înregistrat creșteri semnificative, după ce Mamaia și Mamaia Nord au pierdut turiști.
Croaziere-cadou pentru copii
Unii investitori și-au modificat aproape total proiectele, dacă au putut profita de flexibilitate. Nava MS Diana era pregătită, acum doi ani, pentru Delta Dunării, iar anul trecut a fost lansată, cu un pachet de oferte pentru croaziere care legau România de Ucraina, însă după începerea războiului, proprietarul a trebuit să schimbe radical tot proiectul, ajungând la intrarea Dunării în România și croaziere spre Serbia și Croația. Pentru a atrage turiștii, după o vară de succes, proprietarul afacerii oferă bonusuri substanțiale în această toamnă: croaziere-cadou pentru copii.
Pentru croaziera Orșova-Belgrad (20-24 octombrie), copiii sub 12 ani au acces gratuit, iar cei mai mari au parte multe surprize. Pentru acest an, armatorul Marius Crivțonencu, proprietarul navei, estimează 2.000 de pasageri pe traseele către Serbia și Croația, prima croazieră organizându-se pe 5 mai, pe traseul Orșova – Veliko Gradište – Belgrad, iar în total fiind planificate 20 de croaziere, cu durata cuprinsă între 5 și 8 zile (respectiv de 4, 6 și 7 nopți), până în octombrie. Croazierele operate de către nava MS Diana pornesc din portul Orșova și au ca destinații porturile Veliko Gradiște - Belgrad - Novi Sad (Serbia) și Vukovar (Croația).
Proprietarii afacerilor din industria ospitalității se așteaptă în continuare la predictibilitate scăzută și la o serie de noi crize, dar mulți se bazează pe creativitate, inventivitate și oferte cu bonusuri. Mașina personală și autocarul au devenit cele mai sigure mijloace de transport către destinațiile turistice, după criza provocată de companiile aeriene, astfel încât vacanțele se vor face mai aproape de casă.
Pentru hotelierii și agențiile de turism din România, în proporție de peste 85% contează turiștii români, în timp ce străinii vin din ce în ce mai rar în țara noastră. Nici nu sunt așteptări pentru o creștere spectaculoasă pe „incoming”, în următorii doi ani, indiferent cât de mult s-ar face promovare.