x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Frumoasa Albena și strategia genială din spatele poveștii de succes

Frumoasa Albena și strategia genială din spatele poveștii de succes

de Diana Scarlat    |    27 Aug 2021   •   07:30
Frumoasa Albena și strategia genială din spatele poveștii de succes

Una dintre stațiunile de pe litoralul bulgăresc preferate de români este Albena. Puțini știu însă povestea acestei stațiuni și cum a reușit să se păstreze pe primele locuri în topul destinațiilor de vacanță, nu doar pentru bulgari și români, ci și pentru turiștii din vestul și nordul Europei, în ultimii 31 de ani. Înainte de orice, Albena este un proiect integrat, cu un management unitar și o viziune de dezvoltare coerentă. Situată în inima unui imens parc natural, Albena este și un proiect de succes de economie circulară, astfel încât nu doar reciclează inteligent deșeurile, dar le și transformă în energie sau în îngrășăminte naturală pentru legumele și fructele ecologice pe care stațiunea le pune pe mesele clienților din producție proprie.

 

Frumoasa Albena este un personaj feminin din literatura bulgară, foarte îndrăgit de întregul popor. Iar stațiunea care îi poartă numele s-a născut dintr-un proiect al agricultorilor dobrogeni de la sud de Dunăre care au prezentat strategia lor de dezvoltare zonală, cu 52 de ani în urmă, conducerii de la acea vreme a țării vecine. Și-au dorit o stațiune la fel de frumoasă și îndrăgită ca personajul literar feminin. Și au convins atunci Partidul Comunist Bulgar să investească în construirea ei. „Acum 52 de ani, în regiunea Dobrogea a Bulgariei, cel mai bogat oraș din această zonă, Dobrich, nu avea o stațiune proprie la malul mării, în timp ce Varna avea Golden Sands, iar Burgas are propria stațiune, Sunny Beach. Numele a fost dat după numele celei mai frumoase eroine din literatura bulgară. Astfel s-a născut frumoasa Albena, iar noi facem tot posibilul pentru a-i menține frumusețea, peste ani”, a explicat, pentru Jurnalul, Krasimira Stoyanova, director Albena Tour PLC (administratorul stațiunii, care coordonează inclusiv activitatea agențiilor de turism proprii ale Albenei).

 

Un fel de OMD de-al nostru, dar funcțional

 

Stațiunea are un singur proprietar, încă de la privatizare, din 1991. Este un fel de OMD (Organizație de Management al Destinației) așa cum încercăm noi să creăm în România, dar funcțional. Cele mai multe dintre hotelurile din Albena au fost construite cu 52 de ani în urmă, atunci când a fost creată stațiunea. Strategia managementului unitar este aceea de a reconstrui hotelurile pe măsură ce acestea devin depășite de evoluția orizontului de așteptare al publicului țintă. „Nu construim mai multe camere decât au fost proiectate inițial. Dacă demolăm unele hoteluri, reconstruim altele în aceleași locuri unde au fost plasate construcțiile inițiale. Pentru că este foarte important ca turiștii să beneficieze de spațiul necesar pentru a se putea relaxa, fără să se creeze aglomerație”, a mai explicat reprezentanta managementului stațiunii. În 2020, patronatul a decis să deschidă doar o treime din spațiile de cazare, iar anul acesta au fost deschise doar două treimi, astfel încât să se optimizeze profitul, prin reducerea cât mai eficientă a pierderilor cauzate de perioada de incertitudine și restricții.

 

Un parteneriat public-privat ideal

 

Așa cum ar fi trebuit să se întâmple și cu OMD-urile din România, la Albena există un parteneriat public-privat care funcționează perfect, în folosul dezvoltării destinației turistice și a maximizării profitului. Statul asigură tot ce este nevoie într-o stațiune turistică, deși Albena nu este locuită în extrasezon. Totul funcționează unitar, cu o foarte bună organizare, iar managementul hotelurilor și al agențiilor de turism se subordonează managementului general al stațiunii. Așa se explică de ce zonele de agrement ale hotelurilor din Albena sunt deschise, nu îngrădite, ca în alte localități turistice. Fiind același patronat, este și foarte greu să existe situații neplăcute de „overbooking” (vânzarea mai multor camere decât are disponibil un hotel), pentru că atunci când se creează o astfel de situație, turiștii sunt redirecționați foarte ușor către alte baze de cazare din Albena, în condiții cel puțin la fel de bune. „Tot ceea ce facem, ca business, se focusează pe dezvoltarea turismului. Albena este singura stațiune care s-a privatizat ca un întreg, astfel încât toate hotelurile, toate restaurantele, terasele, barurile, piscinele și plajele aparțin aceluiași proprietar, deci pot fi gestionate printr-un management unitar. Tocmai de aceea este una dintre cele mai bune zone de turism pentru familii, pentru că avem același proprietar și  management comun. Piscinele sunt alimentate permanent cu apa minerală din această zonă. Avem patru kilometri de plajă, pe care o gestionăm pentru toți turiștii stațiunii, iar guvernul ne-a concesionat izvoarele de apă minerală care alimentează piscinele. Nu avem populație locală, dar statul asigură pentru stațiune poliție, policlinici, ambulanțe și tot ce este nevoie pentru turiști. De asemenea, avem una dintre cele mai sigure plaje de pe litoral”, mai spune reprezentanta stațiunii.

 

Un proiect de economie circulară și agricultură ecologică

 

Mâncarea, vinurile și băuturile răcoritoare sunt produse tot local, pentru turiști. Astfel, nu sunt doar mai ieftine decât dacă ar fi cumpărate din alte surse, dar sunt și mai sănătoase, proaspete și ecologice. Ceea ce funcționează astăzi ca unul dintre cele mai bune proiecte de economie circulară din întreaga lume are la bază chiar povestea apariției acestei stațiuni turistice, pentru că Albena a fost construită la inițiativa agricultorilor din zona de nord a Dobrogei Bulgariei – o regiune foarte bogată și cu cele mai bune terenuri agricole din țara vecină. Proiectul s-a născut exact din această idee de a dezvolta turismul la malul mării, prin resursele naturale, minerale și agricole din această zonă. „Cel puțin jumătate dintre legumele și fructele care sunt pe mesele din restaurantele noastre sunt din producția proprie, locală. Restul se produce foarte aproape, în zona Balcic. Avem un proiect de economie circulară, astfel încât folosim biogazul pe care îl producem din deșeurile de la restaurantele noastre pentru a genera energie verde, pe care o folosim mai ales la încălzirea apei, dar și pentru fertilizatori organici. Astfel producem organic fructe și legume. Ceea ce nu putem consuma transformăm în sucuri de fructe, răchie. Avem vii proprii și producem vinurile pe care turiștii noștri le găsesc în restaurantele de aici”, mai explică Krasimira Stoyanova.

 

 

Recuperare balneoclimaterică după COVID-19

 

Albena este și o stațiune pentru tratarea unor afecțiuni sau pentru recuperare. Aerul este foarte curat, fiind o zonă de rezervație naturală. Apa mării și apele minerale sunt folosite pentru mai multe tipuri de tratamente, mai ales pentru reumatism. Spre deosebire de România, care și-a ținut închise stațiunile balneoclimaterice aproape un an și jumătate, împingându-și hotelierii și proprietarii bazelor de tratament spre faliment, Bulgaria a-ncurajat specialiștii din zonele cu potențial balnear să găsească cele mai bune tratamente pentru recuperare după COVID-19. Albena este, de anul trecut, una dintre stațiunile care oferă cele mai bune astfel de tratamente de recuperare, folosindu-și resursele naturale și medicii care au creat programe complete pentru cei care au trecut prin această boală și au rămas cu unele afecțiuni specifice. Alte tratamente sunt pentru afecțiuni cardiovasculare, pentru boli ale pielii, afecțiuni neurologice sau ginecologice, iar apa minerală poate fi folosită și în tratamente pentru boli ale stomacului sau ale altor organe interne, dacă este băută în cantități mici, la indicațiile medicului.

 

Săptămâna aceasta, pe 24 august, s-a celebrat ziua Albenei, cu focuri de artificii și petreceri în aer liber. 

 

Anul viitor vom folosi apa fierbinte produsă din biogaz pentru curățarea ecologică a lenjeriei. În fiecare am adăugat câte ceva nou proiectului nostru de economie circulară și ne vom dezvolta în continuare în această direcție.

 

Krasimira Stoyanova, director Albena Tour PLC

×