Slalomul printre ceainăriile, muzeele şi parcurile londoneze trebuie luat ca joc de strategie. Altfel rişti să dai nas in nas doar cu aparenţele. Londra nu prea stă să fie dezbrăcată de curiozităţi la intămplare.
Blitz /Despre cutumele britanicilor prin ochiul turistului
Slalomul printre ceainăriile, muzeele şi parcurile londoneze trebuie luat ca joc de strategie. Altfel rişti să dai nas in nas doar cu aparenţele. Londra nu prea stă să fie dezbrăcată de curiozităţi la intămplare.
Se spune că atunci cănd cineva este obosit de Londra este obosit de viaţă. Poate sună a vorbe mari, dar e pe bună dreptate. Londra e o metropolă de un consumism extrem, care nu epuizează tocmai datorită diversităţii. De la consumul cultural pentru care trebuie să te dotezi cu ghiduri bine structurate, ca să iţi diriguieşti aşteptările spre locurile cele mai potrivite pentru ele, pănă la consumul culinar, care te impinge la experienţe foarte eterogene, Londra cheamă la extravaganţă consumistă. The National Gallery, The British Museum, St Paulâ Cathedral, obiective clasice ale Londrei, sunt destul de des devansate pe grila turistică, de marile centre comerciale cum e Piccadily Circus sau de diversele piaţete care respiră un aer retro, ca să nu mai vorbim de pub-uri. Şi londonezii recunosc că oraşul lor e din ce in ce mai mult o urbe fast-food.
LA O CEAŞCĂ DE NEWS. Ceainăriile şi cafenele londoneze te pot convinge să renunţi la programul de peste zi şi să petreci ore bune răsfoind Financial Times sau The Guardian in iz matur de ceai negru. Librăriile pe mai multe nivele, in care te pierzi printre rafturile cu publicaţii ale celor mai prestgioase edituri din lume, iţi pot mănca ore bune doar să arunci un ochi peste ele. The Kensigton Gardens şi Hyde Park-ul au şanse mari să te oprescă pentru un timp să leneveşti pe gazonul pe care sute de londonezi zăbovesc zilnic. Şi să nu uităm London Eye-ul, imensa roată de care sunt prinse 32 de capsule transparente, in fiecare capsulă putănd intra 25 de persoane, din interiorul cărora poţi avea o imagine de ansamblu a Londrei timp de vreo 30 de minute. Pe faleza Tamisei, concertele se ţin lanţ şi la fiecare ieşire din underground-ul londonez te muşcă de nas diverse oferte musicale, disponibile in seara respectivă prin cluburi.
Din punct de vedere gastronomic insă Londra poate oferi mici hopuri de adaptare. Măncarea englezească nu de multe ori prinde la "outsideri". Cel puţin breakfast-urile copioase in care prevalează măncărurile gătite şi obligatoriu sosurile nu prea le-au priit turiştilor pe care i-am cunoscut, cei mai mulţi infruptăndu-se doar din curiozitate. Căt despre berea britanică, pe mulţi i-am auzit că e mai densă, deşi filtrată şi destul de tare... adică de la un pahar incepi să te găndeşti dacă vei găsi prin apropiere un chioşc de ziare deschis să mai cumperi o hartă a Londrei, ca să-ţi recuperezi traseul.
De asemenea, vitage shopping-ul e foarte la modă in Londra. Produsele aşa-zis "de epocă" sunt pentru londonezi foarte trendy, ceea ce a născut un soi de comerţ de nişă care atrage şi foarte mulţi turişti. In vitage market-uri poţi găsi de la evantaie şi rochii pănă la automobile. Piaţetele sunt invadate şi de comercianţi indieni, care practică cele mai accesibile preţuri de prin partea locului.
Mulţi turişti strămbă din nas la unele dintre "cutumele" britanicilor şi la faptul că oraşul e "really expensive". Am auzit germani care se plăngeau că li se pare absurd ca in unele baruri să fie interzis consumul de nuci şi alune pentru că, mai nou, conform statisticilor există mulţi alergici la aceste produse, şi petru a-i proteja in spaţiile publice s-a introdus această măsură. Pe alţii i-am văzut plăngăndu-se de rata de schimb euro â lira sterlină extrem de dezavantajoasă la casele de pe marile bulevarde din Londra.
Biciletele sunt la modă in răndul turiştilor şi chiar utile dacă incerci să surprinzi căt mai multe comunităţi de prin zonele mărginaşe, altfel cel mai la indemănă e underground-ul. Căt despre legenda cu umbrela şi pelerina de ploaie fără de care n-ai putea să te mişti acolo, nu prea mai stă in picioare... şi smogul e mai light.