Turismul intern, proximitatea, dar şi turismul de nişă, exotic şi croazierele se înscriu în tendinţele călătorilor români în acest an, bineînţeles, în funcţie de bugetul fiecăruia. Dar, cel mai important lucru care se simte pe piaţa din România este creşterea spectaculoasă la “early booking-ului”.
Cel mai recent studiu realizat de site-ul specializat pe marketing în turism şi domeniile conexe, markete.ro, arată că piaţa din România a început, de anul acesta să semene cu celelalte pieţe turistice ale lumii, după ce rezervările de tip “early booking” (înscriere timpurie) au depăşit toate recordurile de până acum: pentru perioada decembrie 2012 – februarie 2013, touroperatorii şi agenţiile de turism au înregistrat creşteri de 35-40% ale rezervărilor de acest tip, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. “Turiştii români devin din ce în ce mai conşienţi că o rezervare efectuată din timp le asigură destinaţia dorită şi hotelul dorit, la un preţ cu reduceri cuprinse între 10% şi 35%, uneori până la 50%. De obicei, early booking-urile au mai multe trepte de reduceri: unele până la 28 februarie, unele până la 31 martie şi unele chiar până la 30 aprilie. Cu ocazia Târgului de Turism al României de la ROMEXPO (14-17 martie) vor fi achiziţionate, cu siguranţă, multe pachete turistice în regim early booking”, explicş Traian Bădulescu, reprezentant markete.ro. Până acum, circa 30% dintre turiştii români au cumpărat pachete turistice pentru sezonul estival în regim early booking. Oferte tip early booking au fost lansate atât pentru România, în special litoralul Mării Negre, cât şi pentru destinaţii de turism de masă: Bulgaria, Grecia, Turcia, Spania, Malta, Cipru, Croaţia etc. “Ca o noutate, şi pieţe tradiţionale mai conservatoare precum Austria, Germania şi Elveţia au început să lanseze oferte early booking”, mai precizează Bădulescu.
Conform studiului realizat în ultima săptămână, printr-un sondaj în rândul mai multor touroperatori şi hotelieri importanţi, privind tendinţele de călătorie ale turiştilor români, anul acesta se poate vorbi despre o tendinţă puternică de orientare spre turism intern şi spre destinaţiile apropiate şi accesibile ca preţ. “2013 este al cincilea an de criză economică pentru ţara noastră. Românii doresc să călătorească în continuare, tendinţă reflectată de creşteri atât pe partea de turism intern, cât şi pe cea de outgoing, anul trecut. În acest an, marele câştigător va fi turismul intern, datorită proximităţii şi a preţurilor accesibile. Estimările noastre indică o creştere globală a turismului intern cu 15-20% faţă de 2012”, mai comentează reprezentantul markete.ro. Din acelaşi studiu reiese că pe lângă creşterea cererii pentru litoral, pentru staţiuni precum Mamaia, Neptun-Olimp, Eforie Nord, se înregistrează creşteri şi pentru staţiunile montane de pe tot cuprinsul ţării, în special Sinaia, Predeal sau Rînca, respectiv pentru oraşele istorice din Transilvania, respectiv Sibiu, Braşov şi Sighişoara.
Turismul rural înregistrează, de asemenea, o creştere de circa 25% pentru perioada de Paşte – 1 Mai. “Ca tendinţe, pe lângă regiunile clasice, precum Bucovina, Bran-Moieciu, Mărginimea Sibiului sau Maramureş, se observă creşteri ale cererii pentru turismul rural din nordul Olteniei şi din judeţul Neamţ. Segmentul balnear înregistrează o scădere a cererii acum, în prima parte a anului, din cauza lipsei de fonduri şi de turişti, dar cererea va creşte mai ales după 1 mai”, mai spune specialistul.
Pe outgoing, destinaţiile de masă câştigătoare sunt Bulgaria şi Grecia. Majoritatea turiştilor merg aici cu automobilul propriu.