Whiskyul a crescut numărul de turişti care au vizitat Scoţia în ultimi doi ani cu un procent de 20%. Şi asta pentru că, de la o vreme, s-a acordat un interes sport promovării “drumului whiskyului” în această parte a Regatului Unit al Marii Britanii, ca parte a unui peisaj turistic inedit. (E vorba, dacă vreţi să spunem aşa, despre varianta scoţiană a “drumului vinului” - la route du vin – din Franţa.)
Multe dintre lanţurile de distilerii din Scoţia au, în momentul de faţă, centre anume destinate pentru turişti. Astfel, din cele 28 de distilerii Diageo, 12 sunt în circuitul turistic, una dintre cele mai vizitate fiind situată şi într-un decor unic, pe insula Skye.
În ce priveşte naţionalitatea celor care trec pragul distileriilor în scop turistic, cei mai mulţi sunt turiştii britanici (care vin aici din colţurile regatului). Alte 42 de naţionalităţi au fost înregistrate în ultimii doi ani. O analiză sumară relevă faptul că în top se află turişti care provin din ţări tradiţionale pentru piaţa whiskyului scoţian – Germania, Franţa, SUA şi Spania –, dar şi unele ţări care abia au început să evolueze în forţă pe aceată piaţă, cum ar fi Brazilia, China, India şi Rusia.
Producătorii de whisky, care sunt acum şi beneficiari direcţi şi ai acestui program turistic, susţin că popularitatea în creştere a produsului lor, pe mapamond, ca şi calitatea băuturii – la care e musai să alături o mostră de gastronomie tradiţională scoţiană – sunt atuuri suficiente pentru a conta pe o creştere şi în acest an, atât în ce priveşte turismul în regiune, cât şi în dezvoltarea pieţei acestei băuturi seculare.