Încă din vara lui 2022 au crescut vânzările pentru vacanțele cumpărate din timp, în regim „early booking”, cu 20-30% față de 2021, depășind chiar nivelul din 2019. „2023 se anunță a fi un an mai bun din punct de vedere turistic, dacă nu va mai interveni un factor extern imprevizibil. Rezervările tip «early booking» au crescut cu 35% față de aceeași perioadă a anului precedent, ceea ce arată apetența românilor de a călători. Prin rezervările early booking, românii și-au asigurat vacanțele la un tarif bun, reducerile fiind între 10% și uneori 45-50%. Este drept că nimeni nu știe cum va evolua inflația, care va fi costul real al unei călătorii cu avionul ori cu autocarul în iulie 2023 și nici care va fi nivelul facturii de energie sau pentru alte utilități”, explică Traian Bădulescu, consultant în turism.
Cel mai bine se vinde Litoralul
Creșterile continuă atât pentru plajele din România, cât și pentru cele din Bulgaria, dar și cele din țările preferate de români în ultimii 15 ani, în Turcia, Grecia și Spania. „Până la ora actuală, s-au rezervat deja sejururi pentru sezonul estival 2023, pentru litoralul românesc, dar și pentru Bulgaria, Grecia, Turcia, Spania și alte destinații populare. Pe partea de turism intern, pe lângă clasicele stațiuni montane, precum Predeal, Sinaia sau Poiana Brașov, constat o revenire în forță a stațiunilor balneoclimaterice, precum Băile Herculane, Băile Felix, Sovata, Covasna etc. Turismul rural se menține ca preferință a turiștilor români, dar și străini, iar românii au început să rezerve și vacanțe de 4-5-6 zile la pensiuni, nu doar pentru un weekend. De asemenea, este în creștere cererea pentru circuite complexe, vorbind aici de nișa turiștilor călători, care doresc să cunoască și să aprofundeze destinații din America Latină, Extremul Orient, Africa sau Europa”, mai explică Bădulescu.
Destinațiile din țara noastră sunt „pe val”
România ar putea avea foarte mult de câștigat din turism, în următorul an, dacă reușește să atragă turiști străini. Românii au început să facă trei sau patru vacanțe pe an, dintre care două în țară și două în străinătate. Specialiștii au arătat că la aceste noi tendințe care au generat creșteri substanțiale au contribuit voucherele de vacanță. De exemplu, într-o familie în care sunt cel puțin două vouchere de vacanță, noua tendință este de a merge în două concedii în țară, familia folosind câte un voucher pentru fiecare și plătind diferențele de preț. Dacă în 2023 se păstrează acest trend și se adaugă turiști străini, România va avea foarte mult de câștigat.
O mare provocare va fi turismul de incoming, deci turismul receptor, exportul de servicii, atragerea turiștilor străini. Vom avea nevoie de promovare, mai mult decât până acum.
Traian Bădulescu, consultant în turism