CASE DE PATRIMONIU
Pe Strada Biserica Amzei numarul 5-7
(fosta Lascar Catargiu numarul 5) intalnim
o alta cladire reper urban a istoriei familiei
Ion C. Bratianu in Bucuresti
Nu se poate afirma despre arhitectura neo-romaneasca ca a reprezentat un stil unitar, desi a reusit sa ia locul stilului eclectic in preferintele oficiale ale epocii. A inceput sa se dezvolte in ultimul deceniu al secolului al XIX-lea si a dominat primele doua decenii ale secolului al XX-lea.
ARHITECTURA NEO-ROMANEASCA
Marea schimbare in atitudinea publicului larg s-a produs in anul 1906, o data cu deschiderea Expozitiei ce sarbatorea 40 de ani de domnie ai regelui Carol I. Expozitia din 1906 a fost cel mai impresionant ansamblu realizat in Romania pana atunci. Monumentalitatea si coerenta discursului arhitectural a produs asupra miilor de vizitatori un impact cultural suficient de puternic sa dureze urmatorii 20 de ani. Stilul neo-romanesc a fost folosit mai ales pentru cladirile structurii administratiei locale (administratii financiare, primarii, vami etc.), pentru cladirile finantate din investitii publice (locuinte ieftine, scoli rurale, muzee, facultati, biserici) si in special pentru catedralele ortodoxe construite in Transilvania dupa 1918. Avand un limbaj permisiv, arhitectura neo-romaneasca s-a bucurat de o mare popularitate, raspandindu-se rapid, fiind preluata atat de locuintele luxuoase, cat si de arhitectura modesta urbana.![]() |
![]() |
Arhitectul Petre Antonescu de abia incheiase lucrarile la conacul
de la Florica, cand in 1908
a inceput
constructia cladirilor din Strada Amzei, dupa indicatiile
lui Ionel Bratianu.
Au existat etape succesive de constructie,
imobilele fiind modificate de mai multe ori |
|
ION I.C. SI ELISA BRATIANU
![]() |
STRADA BISERICA AMZEI NUMARUL 5-7
Volumetria cladirilor sale este direct inspirata din arhitectura traditionala. Atat vila lui Ionel Bratianu, cat si cea a lui Vintila Bratianu din Strada Aurel Vlaicu nr. 19 reprezinta exemple desavarsite de arhitectura rezidentiala in stil neo-romanesc. Sursa de inspiratie privilegiata fiind arta brancoveneasca. Interioarele demonstreaza o perfecta continuitate a fatadelor, redand formele traditionale, de exemplu vastul birou boltit al lui Ionel Bratianu.
Doua motive de limbaj arhitectural sunt recurente in compozitia imobilelor, loggia si foisorul, tratate mereu diferit. Exemplul cel mai bun fiind loggia casei lui Ionel Bratianu, dinspre Bulevardul Dacia.
Impunatoarea gradina a resedintei, opera a Elisei, a fost deschisa publicului la 24 noiembrie 1937, cand a fost inaugurata statuia lui Ion (Ionel) I.C. Bratianu. Executata de sculptorul Ivan Mestrovici (1883-1962), dintr-un monolit de granit gri inchis de Jablanica (masiv muntos in Hertegovina). Dupa 1948, statuia a avut o soarta trista, fiind depozitata la Mogosoaia. Urme de lovituri se vad si astazi, cateva degete de la mana stanga si o parte din reverul hainei sunt sparte.
PROTECTIA MONUMENTELOR
Resedinta a fost transformata de Elisa Bratianu in Asezamantul Ion. I.C. Bratianu in anul 1930. In anul 1948, institutia a fost donata Academiei Romane. Din 1956 si pana in prezent, Asezamantul Ion. I.C. Bratianu este unul din sediile Bibliotecii Nationale, adapostind colectiile sale cele mai pretioase. Acesta dispune de o frumoasa si cocheta sala de lectura. Lista Monumentelor Istorice 2004 volumul I, municipiul Bucuresti, pozitia 204, cod 41B0206, Str. Amzei nr. 5-7, Sector 1, casa Ion I.C. Bratianu, cladire anexa corp B 1920-1945. Imobilul se bucura de protectia juridica dedicata monumentelor istorice, cum se vede in imagini.![]() |
![]() |
Citește pe Antena3.ro







