x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

O celebră ciocolaterie din Bucureştii de altădată

0
Autor: Simina Stan 11 Sep 2010 - 00:00
O celebră ciocolaterie din Bucureştii de altădată
Vezi galeria foto

Capşa, Regina Maria, Zamfirescu, Anghelescu, Berindei, Staicovici şi Economu sunt câteva dintre celebrele mărci româneşti de ciocolată de odinioară. Aceste confiserii şi fabrici de ciocolată, ce executau „bombonerie fină, patiserie aleasă şi lucrări artistice în zahăr", sunt de mult istorie.



Cartierul Lemaitre sau „Lemetru" era un colţ pur industrial al vechiului Bucureşti, zonă cunoscută astăzi ca Timpuri Noi, însă pe fosta Stradă Octavian la numerele 42-48 respirai în fiecare dimineaţă o aromă încântătoare, cea a boabelor de alune şi de cacao proaspăt prăjite.

Ciocolateria „Regina Maria" a fost înfiinţată în 1919 de Grigore Alexandrescu, mare industriaş în domeniul pielăriei, Roman Căpăţână şi Constantin Grigorescu. Afacerea a început cu o prăvălioară şi un mic laborator pe Strada Matei Millo. 15 ani mai târziu devenise o poveste de succes, „o întreprindere pur românească", cu 400 de angajaţi şi un capital de 25 milioane de lei, producţia anuală fiind de „un milion de kilograme, adică 100 de vagoane de marfă". Sub conducerea directorului H. Kundig, a directorului magazinelor de desfacere V. Guérite, a lui V. Ştefănescu, şeful tehnic al fabricii, şi a lui T. Zaharescu şi M. Mărculescu, şefii laboratorului de patiserie, fabrica s-a dezvoltat rapid, produsele Urs de Dorna, Zeiţa Ţării sau fructele confiate, toate realizate de Fabrica de ciocolată „Regina Maria", fiind binecunoscute pe piaţă. Acestea se găseau în cele nouă magazine mari din Capitală, apreciate pentru eleganţa lor, dar şi magazinele fabricii din provincie, adică la Ploieşti şi la Braşov. Însă produsele erau comercializate în 4.000 de magazine din toată ţara.

Fabrica era organizată ca o societate anonimă şi funcţiona sub conducerea lui Matei Alexandrescu, în timp ce Grigore Alexandrescu era preşedintele Consiliului de Administraţie.
Piatra de temelie a primei clădiri a fabricii a fost pusă joi, 16 iunie 1921, în prezenţa Majestăţii Sale Regina Maria a României. Aceasta scria în jurnal: „Niciodată în viaţa mea n-am văzut nişte oameni mai încântaţi de o vizită (...). S-au rugat pentru mine, au vărsat lacrimi şi mi-au zâmbit şi am fost acoperită cu flori, mâinile îmi erau sărutate şi un băieţel, fiul proprietarului, a recitat versuri de-ale mele pe care le scrisesem într-un articol. (...) Un minunat zahăr «candel» mi-a fost oferit, făcut de primul lor cofetar. Era pus într-o frumoasă cutie de sticlă, impresionant!". Însă Majestatea Sa mai afirma: „Desigur că am ridicat valoarea fabricii, fiind regină!".

Ulterior din terenul de 5.000 mp, trei sferturi au fost ocupate de clădiri încăpătoare. Una dintre imobile adăpostea sala dinamurilor, unde cele trei generatoare de curent continuu produceau în total 300 de cai putere, suficient pentru alimentarea întregii fabrici. „Este singura sală în care există o atmosferă de fabrică, în sensul mecanic al cuvântului, căci munca într-o fabrică de ciocolată are ceva delicat de ornamentaţie, de atelier decorativ", afirma Roman Căpăţână, directorul din 1935.

Într-un articol din Gazeta Municipală este descris întregul proces al fabricării ciocolatei: „Boabele de cacao sunt introduse într-un prăjitor automat, de unde după răcire trec într-o maşină numită «concasior», unde sunt sfărâmate. De aici materialul este transportat într-o sală alăturată, unde boabele de cacao sfărâmate şi zahărul sunt amestecate într-un fel de melanjor. Astfel două roate foarte grele «calcă» zahărul şi boabele de cacao până devin o pastă foarte densă. Produsul este trecut în alte două vase de metal, unul pentru ciocolata cu lapte, altul fără, pasta este automat bătută până ce devine fină. Urmează turnarea în forme dreptunghiulare, fiind apoi ambalată. După aceea trece printr-un frigorifer imens, sistematic, bine acoperit, ciocolata în forme trece pe un platou turnant pe o lungime de 15 m". Este, de asemenea, amintit că „frigoriferul consumă, mai ales vara, 5.000 de kilograme de gheaţă zilnic, de altfel şi gheaţa este produsă tot la fabrică, pentru a reduce din cheltuieli". Erau maşini care produceau şerbet continuu sau interiorul bomboanelor fondante de ciocolată, operaţii fine şi amănunţite.

Pe atunci, industria ciocolatei era considerată o adevărată artă. Erau foarte apreciate replicile în ciocolată, „adevărate opere delicate precum trăsura à la Daumont oferită Reginei Maria în 1921, statuia Reginei în zahăr, bustul Principesei Ileana" şi atâtea alte bijuterii dulci, care erau expuse în vitrinele magazinelor fabricii.
În 1939, regizorul Tudor Posmantir a realizat un documentar despre Fabrica de produse zaharoase Regina Maria şi astfel au rămas câteva minute despre această feerie de zahăr, ciocolată şi poleială, întrucât aromele subtile şi gusturile produselor Regina Maria au fost de mult uitate.
Citeşte mai multe despre:   clădiri de patrimoniu

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Liviu şi Andrei se transformă în trupa Andre la Te cunosc de undeva! Andreea Bălan nu rezistă şi pleacă de lângă colegii ei   

Liviu şi Andrei se transformă în trupa Andre la Te cunosc de undeva! Andreea Bălan nu rezistă şi pleacă de lângă colegii ei   
    Cea mai nouă gală Te cunosc de undeva!, difuzată sâmbătă, de la 20:00, la Antena 1 îi va pune pe toţi cei 11 concurenţi ai transforming show-ului într-o ipostază foarte dificilă. Având...

Cine sunt cele 25 de pretendente la inima Burlacului

Cine sunt cele 25 de pretendente la inima Burlacului
Galerie Foto Prima întâlnirea a Burlacului cu cele 25 de pretendente va avea loc astăzi, de la 20.30, la Antena 1, într-o locație de vis și nu este lipsită de emoții....

Modul în care porți geanta spune multe despre personalitatea ta

Modul în care porți geanta spune multe despre personalitatea ta
Galerie Foto Totul în jurul nostru ne trimite semnale, pe care noi le recepționăm într-un anumit fel. De fapt, nu putem trăi fără a comunica, iar acest lucru nu se referă doar la vorbirea articulată, ci și la limbajul...

Cum facem vestiţii mucenici moldoveneşti

Cum facem vestiţii mucenici moldoveneşti
Mucenicii moldoveneşti sau sfinţişori, așa cum mai sunt denumiți în anumite zone ale țării, sunt preparatele care nu lipsesc de pe masă de Sfinții 40 de Mucenici, din 9 martie. Iată cea mai simplă...

Circuite noi pentru vizitatori, în jurul celor mai frumoase castele

Circuite noi pentru vizitatori, în jurul celor mai frumoase castele
Galerie Foto Castelul Peleș înseamnă și parcul din jurul clădirilor istorice. Tezaurul natural al domeniului Peleș este aproape la fel de important precum cel construit. Peisagiști renumiți au contribuit la frumusețea...

La 17 ani, Daria Ștefania merge în finala iUmor! Cea de-a treia ediție, lider de audiență

La 17 ani, Daria Ștefania merge în finala iUmor! Cea de-a treia ediție, lider de audiență
Cea de-a treia ediţie a celui mai nou sezon iUmor, difuzată miercuri seara, între orele 20.30 – 22.56, la Antena 1, a fost lider de audiență la nivelul publicului comercial din mediul urban. Astfel, la nivelul...

Cea de-a treia ediție iUmor a fost lider de audiență

Cea de-a treia ediție iUmor a fost lider de audiență
Cea de-a treia ediţie a celui mai nou sezon iUmor, difuzată miercuri seara, între orele 20.30 – 22.56, la Antena 1, a fost lider de audiență la nnivelul publicului comercial din mediul urban. Astfel, la...

Chefi la cuțite – lider de audiență. Connect-R a venit în emisiune la rugămintea fiicei sale

Chefi la cuțite – lider de audiență.  Connect-R a venit în emisiune la rugămintea fiicei sale
Galerie Foto Marți seara Chefi la cuțite a fost din nou lider de audiență la nivelul publicului comercial cu vârste cuprinse între 18 și 49 de ani. Conform Kantar Media, show-ul de pe Antena 1 a obținut o audiență medie de...

Donald Trump, roast istoric la iUmor, miercuri, de la 20.30, la Antena 1

Donald Trump, roast istoric la iUmor, miercuri, de la 20.30, la Antena 1
Galerie Foto Personaje istorice și contemporane îi vor ține pe cei trei jurați iUmor în alertă pe tot parcursul sezonului zece, iar miercuri, de la ora 20.30, la Antena 1, își face apariția însuși fostul președinte al...

Cum poți deveni make-up artist: sfaturi pentru primii pași și o viziune productivă

Cum poți deveni make-up artist: sfaturi pentru primii pași și o viziune productivă
Meseria de make-up artist presupune, înainte de toate, pasiune și dedicare. Nu toți pasionații de machiaj, look și tehnici de înfrumusețare pot face o carieră din asta, dar dacă eștii perseverent și îți...

Redescoperirea relației sau a căsniciei: ce poți face pentru a dezvolta constant pasiunea pentru partener

Redescoperirea relației sau a căsniciei: ce poți face pentru a dezvolta constant pasiunea pentru partener
Relațiile de lungă durată și căsniciile au nevoie de atenție, o bună gestionare a conflictelor și, de multe ori, compromisuri. Deoarece este foarte greu, spre imposibil, să ai aceleași sentimente ca cele din pr...

Chefi la cuțite – lider de audiență cu cel de-al doilea episod. Show-ul a fost urmărit de peste 2 milioane de telespectatori

Chefi la cuțite – lider de audiență cu cel de-al doilea episod. Show-ul a fost urmărit de peste 2 milioane de telespectatori
Galerie Foto Luni seara, Chefi la cuțite s-a clasat pe primul loc în topul audiențelor la nivelul publicului comercial. Conform Kantar Media, show-ul de pe Antena 1 a obținut o audiență medie de 9.7 puncte de rating și 29.2 co...

Parfumurile orientale: descoperă de ce au devenit atât de populare în întreaga lume?

Parfumurile orientale: descoperă de ce au devenit atât de populare în întreaga lume?
Galerie Foto Lumea fascinantă a parfumurilor este plină de varietate! Dacă te adâncești în subiect măcar puțin, vei observa imediat că tehnicile de realizare a parfumurilor, formele și compozițiile lor sunt...

Debut în forță pentru noul sezon Chefi la cuțite. Emisiunea a fost lider de audiență pe publicul comercial

Debut în forță pentru noul sezon Chefi la cuțite. Emisiunea a fost lider de audiență pe publicul comercial
Galerie Foto Sezonul 9 Chefi la cuțite a debutat în forță duminică seara la Antena 1. Conform Kantar Media, show-ul a fost lider de audiență la nivelul publicului comercial cu vârste cuprinse între 18 și 49 de ani cu o...

Toto Dumitrescu se alătură distribuţiei serialului Adela, de la Antena 1

Toto Dumitrescu se alătură distribuţiei serialului Adela, de la Antena 1
Galerie Foto Toto Dumitrescu se alătură distribuţiei proiectului Adela, de la Antena 1. În cel mai nou serial de ficțiune produs de Ruxandra Ion și Dream Film Production, difuzat în fiecare joi, de la 20:30, la Antena...
Serviciul de email marketing furnizat de