x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Palatul del Baró de Quadras

Palatul del Baró de Quadras

de Simina Stan    |    06 Iun 2009   •   00:00
Palatul del Baró de Quadras

Avinguada Diagonal este una dintre cele mai animate artere ale Barcelonei, cu multe reşedinţe impozante ale secolului al XIX-lea, printre care se remarcă palatul del Baró de Quadras. Umbrit de copaci, acesta este situat pe Avinguada Diagonal numărul 373, având intrare şi din Strada Rosselló la numărul 279.



La începutul secolului al XX-lea, o reşedinţă în aşa-numitul "Quadrat d'Or" însemna prestigiu, fiind garanţia unui anumit statut social. Manuel Quadras i Feliu a fost numit baron de Quadras în 1900, iar această clădire a fost construită între 1904 şi 1906 după planurile arhitectului catalan Josep Puig i Cadafalch, care lucrase şi înainte pentru baron. Acesta îl însărcinează cu transformarea unui imobil rezidenţial standard într-o locuinţă nobiliară.

Arhitectul Puig i Cadafalch a realizat un opulent şi impresionant palat neogotic, astfel, clădirea evocă un trecut medieval şi scoate în evidenţă dorinţa proprietarului de a avea o reşedinţă la modă.

Imobilul aparţine stilului Art Nouveau, care în Spania s-a numit "Modernisme", combinând o varietate ameţitoare de stiluri şi epoci. Clădirea de patru etaje trebuia să fie ostentativă, astfel, faţadele ei abundă în efecte sculpturale, feronerie şi decoraţii în tehnica sgraffito. Palatul a fost declarat monument de arhitectură în 1976.

REŞEDINŢĂ NOBILIARĂ
Cele două faţade ale imobilului de trei etaje şi mansardă sunt complet diferite. Cea secundară, dinspre carrer Rosselló, este prin comparaţie mai modestă. Influenţele Art Nouveau sunt însă evidente. Elementele decorative în tehnica sgraffito formează frize şi coroane vegetale elegante. Faţada principală, dinspre Avinguada Diagonal, este surprinzătoare. La etajul I şi II predomină grupuri statuare.

Basoreliefurile neogotice continue ale balcoanelor sunt opera lui Eusebi Arnau şi a lui Alfons Jujol. Spre deosebire de parterul faţadei din piatră dinspre Avinguada Diagonal, care are ferestre înguste, cel dinspre carrer Rosselló are ferestrele ample. Ferestrele etajului trei ale elevaţiei principale sunt marcate de colonete, în timp ce lucarnele tip chalet ale mansardei sunt atipice. Porţile intrărilor şi corpurile de iluminat, din fier forjat, sunt realizate de Manuel Ballarin.

Interioarele sunt decorate cu elemente sculptate în piatră, mozaic, feronerie, ceramică, marmură, stuco-marmură şi tavane pictate. Curtea şi saloanele de primire, situate la primul nivel, sunt opulent ornamentate demonstrând distincţia proprietarilor. Spectacular la parter este mozaicul în stil roman şi ceramica policromă, realizate de Marrio Maraglino. Patio a fost acoperit în 2002 cu o structură din sticlă cu vitralii, care protejează curtea interioară.

Fântâna cu piedestal spiralat conferă spaţiului o atmosferă arabă. Scara monumentală din piatră este o trăsătură caracteristică pentru arhitectul Josep Puig i Cadafalch, acesta inspirându-se din arhitectura gotică catalană.

Scara urcă la etajul nobil, unde arhitectul a amenajat cele două saloane principale ale reşedinţei nobiliare. Amândouă decorate în stil maur, sunt cunoscute astăzi sub numele de salonul Ispahan şi sala Manila. Salonul Ispahan spre Avinguada Diagonal are un bowindou decorat cu vitralii cu motive florale care se regăsesc în pictura plafoanelor din lemn, în capiteluri sau în baza sculptată a coloanelor.




Salonul Ispahan are o spectaculară galerie de arcade pictate policrom susţinute de coloane din stucco-marmură roşie, care au baza din piatră sculptată cu elemente florale. Plafonul e din lemn pictat cu motive maure aurite.

În sala Manila, dinspre Strada Rosselló, impresionează şemineul printr-o surprinzătoare combinaţie de elemente florale sculptate în piatră, ceramică emailată albastră, alamă strălucitoare, iar, în mijloc, blazonul baronului Quadras. Şemineul este flancat de două coloane din marmură. Baza acestora este din piatră, decorată cu floarea-soarelui, iar capitelurile din piatră sunt sculptate în formă de peşti.

Plafonul din lemn este pictat cu motive maure policrome. De asemenea, sala Manila are pereţii pictaţi şi o galerie de arcade cu mai multe coloane masive.

CENTRU CULTURAL
Din anul 2003, palatul del Baró de Quadras a devenit sediul Casei Asia, fiind inaugurat de Alteţa sa Prinţul de Asturia. Doi ani mai târziu, Casa Asia este formată din palatul del Baró de Quadras şi clădirea cu cinci etaje de alături. Extinderea a făcut posibilă îmbunătăţirea serviciilor oferite, întrucât aici se desfăşoară activităţi intense precum cursuri, seminarii, conferinţe, vizionări de filme.

Casa Asia este un consorţiu public format de Ministerul spaniol al Afacerilor Externe, guvernul catalan autonom şi consiliul oraşului Barcelona, înfiinţat pentru o mai bună colaborare economică, instituţională, culturală, socială şi academică între Spania şi Asia, incluzând aici zona Pacificului.

Pentru această nouă funcţiune, clădirea monument a suferit unele transformări în anul 2002. Astfel în prezent, la parter este Azafran, un bar-restaurant cu specific asiatic cu intrare din carrer Rosselló. Tot la parter sunt şi sălile de lectură Uluru, Aotearoa şi Nagarjuna. La demisol a fost amenajat centrul de informare, InfoAsia. Saloanele oficiale şi fostele camere de oaspeţi ale primului etaj au fost transformate pentru banchete, ceremonii sau alte evenimente.

Al doilea nivel are cinci camere - Pusan, Palaos, Kobe, Rizal şi Elcano - care constituie galeria centrului. Mai există o sală mică de expoziţii la etajul al treilea, TransAsia. Tot la acest etaj este situată sala Samarcanda, unde se ţin conferinţe, cursuri, workshop-uri şi seminarii. Podul cu acoperiş din lemn adăposteşte biblioteca şi un centru multimedia computerizat.

Grădina Orient este de fapt terasa centrului cultural Casa Asia, transformată în loc pentru desfăşurarea de evenimente, concerte, expoziţii culturale şi gastronomice de artistul Jordi Gispert. Folosind piatra, nisipul, sticla şi oţelul, acesta a creat un spaţiu în care elementele simbolice asiatice ies în evidenţă. A inserat elemente precum nisipul şi florile de lotus care amintesc de grădinile Zen.

×
Subiecte în articol: piatra clădiri de patrimoniu quadras