Concepţia oameniilor vizavi de plastic este in general una negativă. Ideea de ieftin şi de fragil s-a inrădăcinat pe vremea cănd plasticul era utilizat doar pentru obiecte de unică folosinţă sau cu viaţă scurtă. Extrem de in vogă in epoca vintage, folosit atunci excesiv in toate domeniile de activitate, plasticul revine in forţă in mileniul trei.
Concepţia oameniilor vizavi de plastic este in general una negativă. Ideea de ieftin şi de fragil s-a inrădăcinat pe vremea cănd plasticul era utilizat doar pentru obiecte de unică folosinţă sau cu viaţă scurtă. Extrem de in vogă in epoca vintage, folosit atunci excesiv in toate domeniile de activitate, plasticul revine in forţă in mileniul trei. Pe lăngă laturile pragmatice ale industriei plasticului, el capătă acum un rol estetic, decorativ. Mobilierul din plastic este parte componentă a ultimelor trenduri pe piaţa internaţională a designului interior.
Dacă pănă acum cele mai multe dintre firme realizau mobilier din plastic doar pentru exterior, folosirea lui la interior a căpătat un farmec aparte. Cea mai mare acoperire pe piaţa de specialitate o are mobilierul realizat din polimeri, datorită densităţii de plastic polietilenic, ceea ce ii conferă proprietăţi fizice superioare. Acesta este durabil şi rezistent la razele UV, păstrăndu-şi culoarea şi forma in timp.
Mobilierul din plastic nu necesită un tratament special (ca in cazul lemnului) impotriva bacteriilor, nu are nevoie de tratament anticoroziv (ca in cazul metalului). De asemenea, plasticul nu putrezeşte şi nu se rupe. In timpul procesului tehnic de prelucrare, culoarea lui pătrunde in fiecare moleculă, astfel că nu se decolorează şi nu pot apărea pete. Cea mai mare parte din mobilierul din plastic este realizat cu ajutorul matriţelor din oţel inoxidabil, in care se toarnă plasticul cald in forme diferite. In masa lui se pot incastra bucăţi din alte materiale ca oglinzi, geamuri, pietre, cristale.
Reciclarea plasticului s-a dovedit a fi dificilă, arderea acestuia emanănd gaze poluante, iar degradarea lui fiind realizată in circa 200 de ani de la depozitare. S-a descoperit insă că plasticul (unele forme ale acestuia) este degradabil sub lumina ultravioletelor. Alte tipuri de plastic generează bacterii, fiind interzisă utilizarea acestora in multe ţări. Insă principalul avantaj care favorizează utilizarea plasticului este preţul scăzut in raport cu celelalte materiale. Dar dacă mobilierul realizat din plastic stă sub semnătura unui designer renumit, este biodegradabil şi prezintă şi o parte funcţională, atunci preţul lui creşte considerabil, devenind un obiect de design.
O nouă viziune
Sturm und Plastic, nume deja cunoscut in aria designului internaţional, materializează astăzi o importantă etapă in evoluţia plasticului. Limbajul pe care il adoptă firma este unul contemporan, dar care depăşeşte cu mult trendul actual. Mobilierul prezentat in colecţiile lor pierde din rigiditatea clasică, formalitatea dispărănd in favoarea unei noi atitudini. Compania este in permanenţă deschisă spre noi colaborări şi oportunităţi. Dezvoltarea companiei conduce la o evoluţie rapidă a noilor linii de producţie şi se axează atăt pe partea de creaţie, căt şi pe partea funcţională. Printre piesele de mobilier prezentate se numără canapele multicolore, scaune trasparente, paravane ce imită picăturile de apă, corpuri de bibliotecă ce trimit cu găndul la cuburi de gheaţă, fotolii circulare in culori diverse, sursa de inspiraţie fiind natura, formele geometrice simple, apa.
Combinaţii posibile
Deşi pare greu de crezut, plasticul este uşor de combinat şi are un farmec aparte. Şi chiar dacă interiorul nu este in totalitate amenajat cu astfel de obiecte, ele se pot integra cu succes intre piese de mobilier de lemn, cu condiţia ca acestea să fie de factură modernă. Astfel, o masă minimalistă din lemn masiv poate primi intr-un mod foarte şic scaune din plastic. O oglindă sau un candelabru cu elemente de inspiraţie barocă pot fi chiar integrate unui interor clasic. Transparenţa plasticului crează efecte de umbre şi lumini, străluciri de gheaţă pe care nici un alt material nu le poate reda. Astfel de decoraţiuni se pot găsi in multe din magazinele de specialitate de la noi.
In practică
Amenajările realizate de-a lungul anilor de firma Sturm und Plastic sunt multiple. In 2004 s-a realizat pentru Tommy Hilfiger showroom-ul din Berlin, reclame pentru Red Bull, studiouri, spaţii de prezentare pentru MTV, spaţii de transmisie in direct pentru BBC, hoteluri, baruri şi restaurante celebre ca Access din Japonia, Asahi, Charlie Ice, magazine ca Prada, Next şi Detail. Pentru mai multe detalii accesaţi www.sturmundplastic.com.