Problema asezarii
tablourilor in cadrul locuintei este una extrem
de complexa si rar dezbatuta. Iata cateva reguli de principiu si cateva sfaturi practice pentru un rezultat bun
Dintre toate preocuparile omului, cele care slujesc si hranesc sufletul sunt artele, iar hrana si balsamul pentru suflet a pastrat mereu un singur nume: frumosul. Tabloul contine doua mari componente: una informationala si una ritmica. La inceputul civilizatiei, cand
locuinta omului tindea sa se stabilizeze si sa devina tot mai mult ceea ce numim noi indeobste "acasa", pictura se facea direct pe perete. Mai tarziu, ea a devenit obiect in sine, iar tehnicile, continutul si mesajul ei s-au imbunatatit continuu, pentru a imbogati si infrumuseta viata omului.
CUM ASEZAM TABLOURILE?
Iata o problema complexa si atat de vasta incat spatiul de aici nu ne permite decat sa consemnam doar cateva probleme de principiu si cateva sfaturi practice. Ceea ce nu trebuie sa uitam este faptul ca pictura capata viata si este pusa in valoare in primul rand de lumina, deci atentie la surse si dozaje. Ca si in alegerea tablourilor si a ramelor, si in expunerea lor trebuie evitate excesele si stridentele de orice fel. Scopul final al decorarii cu tablouri nu este acela de a epata si de a crea un bazar de impresii si sentimente, ci acela de a delecta si deconecta privirea.
SFATURI PRACTICE
Asezarea tablourilor pe peretii din cadrul locuintei trebuie facuta dupa regulile echilibrului optic. Dimensiunea lor trebuie stabilita in relatie directa cu suprafetele disponibile, cu grija de a nu sufoca spatiul locuit. Alegerea tipului de lucrare plastica (grafica alb-negru, colorata, acuarela, tempera, acrilice, tehnici combinate, pictura in ulei) pentru diferitele camere ale locuintei se face sub semnul consonantei cu obiectele de mobilier, urmarind armonizarea cromatica si de stil sau de complementarietate. Astfel, pictura recupereaza prin cromatica luminozitatea si prin sentimentul de aerisire pe care il creeaza rigiditatile coloristice sau de forma ale unui mobilier prea greoi si masiv. Fiecare tablou trebuie pozitionat in functie de caracteristicile lui. Tabloul de dimensiuni mici si cu desen fin (grafica, gravura sau fotografie) trebuie asezat sub inaltimea medie a campului nostru vizual (150 cm). Tabloul de dimensiuni mari, cu o expresivitate puternica, trebuie privit de la distanta, deci amplasat intr-un spatiu deschis. Mediana orizontala a acestuia se va gasi la nivelul ochilor sau putin deasupra. Tabloul de dimensiuni mijlocii are efectul scontat doar daca este la inaltimea campului nostru vizual (160).
Daca suntem obligati sa expunem tablouri de diferite marimi, de preferat este sa evitam aranjamentele simetrice care subliniaza sentimentul de static al incaperii si sa optam pentru suite ascendente organizate tinandu-se cont de anumite coordonate orizontale si verticale. Ochiul omenesc este mai sensibil la impartirea orizontala si de aceea se recomanda respectarea unei astfel de axe. Daca pe perete este aplicat un tapet cu imprimeuri stridente, tabloul are nevoie de un passe-partout lat, pentru ca accentul sa cada pe tablou.
|
ATENTIE! Alegerea
tipului de lucrare
plastica
(grafica
alb-negru,
colorata, acuarela,
tempera,
acrilice,
tehnici combinate, pictura in ulei) pentru diferitele camere ale locuintei se face sub
semnul consonantei cu obiectele de mobilier, urmarind armonizarea cromatica si de stil sau
de complementaritate
|
|
|
1 Langa un tablou mare, cele mici se raporteaza
la doua linii imaginare, superioara si inferioara
|
2 Diferite forme de tablou incadrate
intr-un dreptunghi
|
|
|
3 Compozitia tablourilor, organizata
pe o axa orizontala
|
4 Compozitia tablourilor, organizata
pe o axa verticala
|
|
|
5 Tablouri aliniate la partea inferioara si
superioara a unui drepunghi imaginar
|
6 Tablouri identice inscrise in dreptunghi
|