x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Să fie mulţumită toată lumea…

Să fie mulţumită toată lumea…

31 Mai 2007   •   00:00

Articolul dedicat felului in care operatorii de pe piaţa imobiliară inţeleg să lucreze la noi a stărnit (aşa cum ne aşteptam de altfel) reacţii vehemente din partea cititorilor care, in unanimitate, consideră aproape degradante contractele pe care le incheie la inchirierea spaţiilor de locuit. Prima observaţie este felul in care clienţii sunt purtaţi, săptămăni sau luni intregi, să "vizioneze" diverse locaţii aflate mult sub ori mult peste solicitările lor şi posibilităţile materiale declarate.

Articolul dedicat felului in care operatorii de pe piaţa imobiliară inţeleg să lucreze la noi a stărnit (aşa cum ne aşteptam de altfel) reacţii vehemente din partea cititorilor care, in unanimitate, consideră aproape degradante contractele pe care le incheie la inchirierea spaţiilor de locuit. Prima observaţie este felul in care clienţii sunt purtaţi, săptămăni sau luni intregi, să "vizioneze" diverse locaţii aflate mult sub ori mult peste solicitările lor şi posibilităţile materiale declarate. Asta se traduce prin pierdere de vreme, acumularea unui stres inutil şi, adeseori, crearea unei confuzii păguboase pentru toate părţile implicate.

Agentul imobiliar cu adevărat profesionist trebuie in primul rănd să cunoască in cele mai mici detalii spaţiul oferit spre inchiriere. El trebuie să pună la dispoziţia clientului toate datele necesare unei alegeri preliminare, adică de la mijloacele de transport apropiate pănă la dotări, mobilier, orientare faţă de punctele cardinale şi tot ceea ce ar putea fi relevant. Ideal ar fi să poată arăta şi căteva imagini semnificative şi mai ales perfect obiective. In relaţia cu proprietarul spaţiului de inchiriat se impune aceeaşi transparenţă, informaţii despre starea socială şi familială a clientului, despre solvabilitatea şi intenţiile sale pe termen scurt, mediu sau lung fiind obligatorii.

Mobilat sau semimobilat?

Cantitatea şi calitatea mobilierului aflat in apartament la momentul inchirierii sunt, aşa cum spun cititorii noştri, parametrii ofertei care lasă loc celor mai multe neinţelegeri. Puţini sunt proprietarii dispuşi să investească şi să ofere, o dată cu spaţiul propriu-zis, mobilier modern şi aparatură electrocasnică de ultimă generaţie, iar dacă o fac, preţul cerut este exagerat şi nejustificat de mare. Inchirierea unui spaţiu impecabil mobilat şi dotat este, la urma urmei, un lucru ce ţine de normalitate. Nu vorbim aici, evident, de amenajările ce intră in categoria lux, supuse, aşa cum este firesc, unui regim special.

Majoritatea proprietarilor pune la dispoziţia chiriaşului mobilă veche, adeseori uzată, compusă din piese disparate, nefuncţionale, chiar urăte. Dotările şi instalaţiile din baie ori bucătărie sunt şi ele de cele mai multe ori obosite şi se degradează rapid pentru că nici una din părţi nu are interesul să le modernizeze. Acest tip de spaţiu poate fi oferit unei anumite categorii de clienţi, la preţuri rezonabile şi, de obicei, pe termene relativ scurte. Multe anunţuri oferă "apartament liber, curat, nemobilat" şi se adresează in general familiştilor care sunt interesaţi de contracte pe termen lung, dispuşi să investească in mobilier, dotări şi amenajări conform propriilor dorinţe şi necesităţi.

Uzura şi degradarea

Orice spaţiu inchiriat, fie el mobilat sau nu, este supus in timp uzurii şi degradării lor fireşti, inevitabile. Acest adevăr trebuie insuşit cu toată convingerea in primul rănd de către proprietar, care va lua in calcul acumularea capitalului necesar unor necesare reparaţii şi recondiţionări. Chiriaşului i se poate impune, prin contract, plata pentru orice daună gravă şi evidentă datorată neglijenţei, nepăsării sau relei intenţii. Cheltuielile de bună intreţinere a casei şi mobilierului sunt in sarcina sa, iar ieşirea din uz a aparatelor electocasnice sau electronice aflate in folosinţă poate fi acoperită prin bună inţelegere, după depistarea cauzelor care au generat defecţiunea.

Probele majore intervin de obicei in cazul familiilor care au unul sau mai mulţi copii (atenţie la starea pereţilor, a pardoselii şi a instalaţiilor sanitare!) sau la inchirierea către mai multe persoane care nu au nici o legătură intre ele (studenţi, muncitori, comis-voiajori) şi a căror răspundere individuală este greu de determinat.

Categoriile chiriilor de lux sunt determinate de mai mulţi parametri importanţi. Poate nu cel mai important, dar cu siguranţă cel mai adesea folosit, este poziţia centrală ori apartenenţa de zone rezidenţiale. Suprafaţa utilă şi calitatea partiului pot, de asemenea, influenţa ridicarea preţului. In sfărşit, mobilierul de calitate, dotările cu aparatură ultramodernă şi decorarea cu obiecte de artă valoroase sunt foarte importante la oferta către o anumită categorie de clienţi. Acest tip de spaţii este de obicei oferit oamenilor de afaceri străini, reprezentanţilor de firmă, şi inchirierea se face pe perioade scurte de timp, la preţuri foarte mari şi cu riscuri minime.

Bucătăria modernă

Majoritatea covărşitoare a celor care sunt nevoiţi să stea cu chirie solicită, ca pe o condiţie obligatorie, o bucătărie dotată cu mobilier funcţional şi aparatură modernă. Asta se justifică pe de o parte prin faptul că echiparea corespunzătoare a bucătăriei din fonduri proprii presupune cheltuieli semnificative şi, pe de altă parte, prin modificarea radicală a standardelor şi pretenţiilor de viaţă contemporane, norme ce impun economie de timp şi efort dedicate activităţilor culinare.

Frigiderul cu congelator incorporat, hota, maşina de gătit modernă, electrică sau pe gaz, cuptorul cu microunde, filtrul de cafea etc. sunt azi cerinţe unanim acceptate.

×
Subiecte în articol: zona imobiliară