Desi vopseaua nu pare a schimba mare lucru, aparentele sunt inselatoare.
Folosind culoarea potrivita, o camera poate da senzatia ca este mai mare
sau mai mica, mai inalta sau mai spatioasa. Liniile orizontale largesc camera
iar cele verticale tind sa alungeasca peretii. Tavanul unei camere pare mai
jos daca il coloram in alta culoare decat alb.
Cum alegem vopseaua potrivita?
Vopselele pe baza de ulei sunt in cinci
nuante, de la tente mai estompate la cele stralucitoare: mate, satinate, culoarea cojii de ou,
semi-lucioase sau cu luciu puternic. Cu cat e
mai stralucitoare vopseaua, cu atat e mai usor
de spalat; dar atunci finisarea trebuie sa fie de
calitate superioara. Dizolvantii moderni impiedica
scurgerea, grabesc uscarea si imbunatatesc aspectul suprafetei. Tentele lucioase si in
culoarea cojii de ou, pe baza de ulei, sunt durabile
si pot fi spalate mai bine. Aceste nuante
pot fi folosite cu succes pe lemn si metal.
Emulsiile au in componenta lor apa si sunt mai
putin durabile, dar sunt mai potrivite pentru
pereti si tavane, deoarece acopera suprafata
cu usurinta (desi anumite retusuri sunt necesare)
si se usuca foarte repede. Vopselele pe
baza de emulsii solide nu curg si de aceea sunt
foarte potrivite ca finisaje pentru tavane.
Nuantele in culoarea cojii de ou sau cele
mate sunt mult mai eficiente in acoperirea petelor
sau a defectelor; vopseaua foarte stralucitoare, prin contrast, este recomandata
pentru peretii fara defecte, reflectand/oglindind
lumina si energizand camera. Lacurile
sunt atat de reflectante, incat camerele mici si
intunecoase pot parea mai mari si mai luminoase.
Tentele pale si vopseaua ce contine
pigmenti naturali creeaza impresia de caldura,
de natural si sunt potrivite pentru lambriuri.
Va sfatuim sa va uitati pe etichete dupa
dioxidul de titaniu; vopseaua care il contine
trebuie distilata, dar cele fara el pot sa se adune,
sa nu adere la suprafata pe care sunt aplicate
si sa se ingalbeneasca la soare.
Totodata, puteti folosi vopseaua pentru a
realiza glazuri si lotiuni. O glazura este un
amestec de terebentina cu lac, de obicei in
proportie de 2:1 , la care se adauga apoi vopsea,
ambele pe baza de ulei. Aceste glazuri se
usuca mai greu , dar confera peretilor o luminozitate
deosebita. O lotiune este formata
dintr-o dilutie de apa si vopsea bazata pe
emulsie si se aplica in loc de sau peste vopseaua
existenta, reflectand lumina.
Culoarea
Atunci cand o alegem, trebuie sa ne gandim
la tentele pentru tavane, pereti, diferitele
ornamente. Alegand o culoare mata pentru
pereti si una stralucitoare, contrastanta pentru
ornamente, veti evidentia profunzimea culorii
peretilor.
Puteti, de asemenea, sa va colorati peretii
in nuante care sa se asorteze mobilei si nu sa
alegeti mobila in functie de nuanta peretelui.
In fapt, alaturarea culorilor complementare,
cum ar fi roz si bleu, este o alegere curajoasa,
ce exprima vitalitate. Totusi, daca aveti dubii,
fiti mai rezervati - nu uitati ca rezultatele va vor
insoti mult timp.
Peretii albi sunt foarte pretentiosi. Nuantele
terne de crem sau vanilie sunt mult mai inspirate decat albul pur si, totodata, mai usor de
intretinut. Daca intentionati sa va mutati si nu
aveti nici o idee despre culorile pe care sa le
alegeti, va sfatuim sa vopsiti peretii in alb si sa
ii modificati in timp. Totusi, pentru o camera
mica sau intr-o pivnita intunecata nu va garanta
m ca albul este cea mai buna solutie. Camera
nu devine nici mai luminoasa si nici mai
putin insipida.
Uneori, este mai bine sa profitati de situatie si sa folositi culori inchise, bogate. Nu este
obligatoriu sa utilizati culori mai pale pentru a
crea impresia de spatiu si lumina. Nuantele de
bleu pal sau crem galbui merg bine in incaperile
intunecate. O precautie: se poate ca tot
ceea ce-ati vazut la magazin in materie de culoare
sa nu fie exact ce veti vedea acasa, pe
perete. Asadar, testati culoarea vopselei pe
suprafete si in lumini diferite inainte sa cumparati toata cantitatea necesara.
Pentru a testa culorile, cumparati cate o
cutie din fiecare nuanta si aplicati-o pe un
perete alb ce contine o fereastra, care, de obicei
este mai intunecat pe unul pe care cade
lumina soarelui si la nivelul pardoselilor.
Uitati-va la aceste culori in timpul zilei si la
lumina artificiala, seara.
Culoarea se schimba in timpul zilei de mai
multe ori, in functie de cum cade lumina. O
expunere directa la soare va face culoarea sa
para mai galbena, lumina de iarna este mai
alba si mai putin distorsionanta, in timp ce, in
camerele cu expunere spre est sau vest, lumina
se schimba de mai multe ori in timpul zilei,
in functie de pozitia soarelui.
Rezultatul este acela pe care vi l-ati dorit ?
Atunci, imaginati-va cum ar arata camera
mobilata, cu covoare pe jos si cu cativa
oameni in ea.
Amestecul culorilor va da posibilitatea de
a obtine nuantele pe care le preferati, dar si
cele mai putin obisnuite. Trebuie insa sa va
asigurati ca aveti destula vopsea pentru a acoperi
intreaga suprafata. Daca ramaneti fara ea,
este foarte dificil sa mai obtineti inca o data
aceeasi tenta. La ora actuala, exista foarte
multe companii care presteaza astfel de servicii.
Pictura decorativa
Folosirea vopselii in loc de mulaje pentru a
realiza detalii murale este o tehnica folosita
inca din secolul al XVIII - lea la casele scandinave,
fermele mexicane sau pentru a decora
casele medievale, lucrate in lemn. Astfel,
obtineti un look fresh, iar detaliile pictate sunt
usor de intretinut. Un rist, vopsit in partea inferioara,
atrage privirea si face ca peretii sa para
mai indepartati. Este un truc folosit cu succes
pentru spatiile inguste.
Astazi, pictura decorativa ramane un mijloc
amuzant de camuflare.
Indiferent de efectul decorativ pe care dorit
i sa il obtineti, este foarte important sa va limitati la un numar cat mai mic de nuante folosite.
Daca nuantele nu sunt selectate cu
atentie, rezultatul nu va fi satisfacator; dimpotriva,
va parea stangaci.
Nu sunteti sigur de felul in care va arata
camera in urma unei astfel de transformari?
Reproduceti desenul pe hartie, colorati si lipiti
pe perete.
Aproape orice tusa executata cu vopseaua
poate fi folosita atat pentru pereti, cat si pentru
lucrari din lemn.
Atentie, totusi, sa nu abuzati de aceasta
tehnica. Efectul este obositor. Este indicat sa
incepeti pictura de la un perete care nu este in
centrul atentiei si sa folositi o pensula de calitate.
Tencuiala
Cele mai multe dintre constructiile si renova
rile de interior folosesc fibre cu densitate
medie; pictand acest material nu putem obtine
rezultate satisfacatoare in ceea ce priveste
profunzimea si densitatea culorii. Daca bugetul
va permite, puteti remedia acest lucru prin
aplicarea unui strat de tencuiala pe pereti, astfel
incat culoarea va avea o mai mare rezonanta.
Tencuiala este durabila, la fel de buna
precum calcarul, din punct de vedere calitativ,
si nu se zgarie.
Este un amestec din nisip, calciu si apa.
Inainte de a aplica tencuiala, este necesar sa
pregatiti peretii. Acestia trebuie sa fie curati si
usor sablati, suprafetele finisate in mod corespunza
tor, iar zgarieturile si crapaturile astupate.
Vopselele stralucitoare necesita aplicarea
pe un substrat, emulsiile, in general, nu. Specialis
tii recomanda sablarea intre straturi pentru
o mai buna finisare.
In ceea ce priveste exteriorul cladirilor,
acolo este vorba de culoare receptata in lumina
schimbatoare a soarelui si - lucrul cel mai
important - necesita folosirea cu extrema grija
a materialelor, carora le trebuie data extrem
de multa consideratie in ceea ce priveste proprietat
ile de imbatranire si de raportare la
vreme. Lemnul se va inchide la culoare si va
primi o tenta gri cu timpul, cuprul va incepe
prin a fi auriu, va ajunge aramiu inchis, pentru
ca, in 15 sau 20 de ani, sa devina verde stralucitor.
Piatra va primi si ea o tenta gri si va dobandi
o patina usor verzuie, datorata muschilor.
Materialele cum ar fi sticla ceramica, tigla
sau caramida smaltuita isi vor pastra culoarea
relativ neschimbata de-a lungul anilor.
Varul se sterge destul de usor in soare, iar
zidurile vopsite in culori stralucitoare necesita
varuiri cam o data la trei ani. Aceste considerat
ii sunt esentiale atat pentru partea de
mestesug, cat si pentru cea de arta a arhitecturii.
Oricat ne-ar placea sa diversificam si sa ne
jucam cu culorile, in functie de marimea si de
complexitatea casei, putem alege de la doua
la maximum sase culori.
Desi functioneaza de minune atunci cand
vrem sa scoatem in evidenta coloane, incadraturi
sau frontoane in basorelief, prea multe
culori vor coplesi arhitectura casei si o vor face
sa para bidimensionala, ca din carton.
Culorile deschise vor adauga in volum, iar
cele inchise, folosite pentru contururi sau
detalii, chiar daca structureaza, vor face
casa
sa para mai mica. Atat timp cat exista un
echilibru intre cele doua registre, va exista si
un echilibru placut in aspectul finalâ¦
E bine de stiut ca, in privinta durabilitatii,
culorile intense sunt cele mai expuse decolora
rii: in cativa ani, un rosu puternic sau un
albastru infinit vor parea ca scoase din lada cu
vechituri. De asemenea, culorile inchise
absorb mai multa caldura si sufera mai mult de
pe urma umezelii, iar retusurile sunt greu de
facut pe o vopsea decolorata...
Angela Bala