CULTURA SI PIPER
Matrice a lumii, forma a tuturor formelor, Oul. Intregul spatiu scenic gandit de Iuliana Vaslan la Theatrum Mundi din Bucuresti pentru spectacolul "Viitorul e in oua", dupa un text de Eugen Ionescu, in regia lui Mihai Maniutiu, are forma sferica originara, ce se regaseste apoi obsedant in fiecare dintre detaliile din jur.
CULTURA SI PIPER
Matrice a lumii, forma a tuturor formelor, Oul. Intregul spatiu scenic gandit de Iuliana Vaslan la Theatrum Mundi din Bucuresti pentru spectacolul "Viitorul e in oua", dupa un text de Eugen Ionescu, in regia lui Mihai Maniutiu, are forma sferica originara, ce se regaseste apoi obsedant in fiecare dintre detaliile din jur.
Pana si spectatorii, asezati pe un singur rand, in cerc, par a fi inchisi intr-un ou urias in care se pune la cale un experiment ciudat: programarea viitorului. Un om moare, iar doi tineri, alesi de membrii societatii prin vot, sunt meniti nasterii de prunci. Care sa se integreze perfect intr-o lume golita de sentimente si robotizata, semanand putin cu aceea din romanul "1984" al lui Orwell. De altfel, Maniutiu pare sa sugereze ca regimul sub care traiesc personajele este unul de tip comunist, dominat de imaginea bunicului mort (un Lenin care conduce la fel de bine ca si atunci cand era in viata, care si incheie spectacolul cu un ras aproape batjocoritor la adresa viitorului ce va sa vina). Singurii care se opun actului absurd al perpetuarii speciei in acest fel sunt cei doi tineri obligati "sa produca" pe banda copii care vor asigura viitorul unei astfel de lumi. George Ivascu si Ioana Flora, interpretandu-si excelent rolul de papusi manuite cu sadism de propriii parinti, accentueaza prin fiecare gest si, mai ales prin replica "Mi-e foame", rostita obsesiv, faptul ca ei nu apartin (inca?) acelei lumi. Foamea invocata in permanenta se transforma intr-un element al lumii firesti, care lor li se refuza cu violenta. Si in loc de mancare sunt tratati cu socuri electrice, adevarate forme de tortura, menite a le sterge adevarata personalitate. Iar in acest univers dezumanizat, elementele gastronomice capata brusc o importanta deosebita.
"Ca sa faci multi copii e nevoie de o ciorba buna. Ca sa faci o ciorba buna e nevoie de multi copii." Interdependenta dintre procreatie si gastronomie trimite la acel fond profund uman, al nevoilor fiziologice, pe care toate regimurile totalitare le exploateaza. Intre comic absurd si tragic absurd, intre musical si teatru experimental, viziunea scenica a lui Maniutiu este de-a dreptul angoasanta: adevaratul "tata" al copiilor viitorului este tot "bunicul" Lenin. Distribuindu-l pe Marius Bodochi in rolul tatalui dominator, descendent direct al aceluiasi "bunic iubit", Mihai Maniutiu pare sa fi gasit formula potrivita pentru ca spectacolul lui sa-si afle echilibrul. Cu fiecare detaliu scenic extrem de bine gandit, cu fiecare replica rostita, cu fiecare situatie de lumina, spectacolul se construieste sub ochii spectatorului, lasandu-i un sentiment de diamant perfect taiat. In forma de Ou.
CARTEA
CU MIRODENII
| ||
|
Citește pe Antena3.ro