POPASURI MONAHALE
TUDOR CIRES
Construit pentru a cutreiera zarile, vagonul de la Stoianovka si-a schimbat cursul si calatoreste spre Cer, ducand rugaciunile credinciosilor
|
BISERICI PE ROATE. Dupa desfiintarea bisericilor si manastirilor din Basarabia, in 1959, pe o raza de 30 km de Stoianovka nu s-a putut oficia o liturghie. Dupa ce, in 1995, statul roman a marcat fostul cimitir cu o cruce, proiectand realizarea unui monument si al unui panteon al martirilor, Mitropolia Basarabiei (supusa, canonic, Patriarhiei Romane) a dat crestinilor, care si uitasera cum arata o biserica pe dinauntru, un vagon de cale ferata si l-a trimis pe parintele Vasile Burduja sa slujeasca. Mai tarziu, s-a gasit o casa cu cerdac pentru biserica, iar vagonul sfintit, lung de 18 metri, a plecat pe deal, la Stoianovka, sa fie adapost pentru calugarii-intemeietori.
NIFON SI CASSIAN. Pe calugari ii cheama Nifon si Cassian. Ei traiesc de aproape un an in vagonul de cale ferata pe care, contrazicand imaginea trenului in miscare, l-au eternizat prin rugaciuni. Au venit de la Manastirea Neamt, cu binecuvantarea staretului Benedic si n-au de gand sa se intoarca pana cand nu-si termina treaba. In vagon e aproape cald. Doar noaptea, spun ei, prin sparturi, vantul suiera siberian si-atunci se scoala si se roaga pana cand le obosesc bratele si ochii. Monahul Nifon are un pat de fier, iar Cassian doarme intr-un sicriu. Asa, spune el, ma voi gandi mereu la militarii romani ale caror oase zac pe dealul de la Stoianovkaâ¦
Citește pe Antena3.ro
POSTUL. "Mancarea e o mangaiere a trupului". De fapt, batranul calugar nu mananca aproape deloc. Probabil ca practica un fel de isihasm cu vechi si puternice radacini in ortodoxia romaneasca. Mancarea e insa de la Dumnezeu. Nu peste masura, ci doar pentru nevoile stricte ale trupului. "Pentru noi, aicea, in frigul acesta, mancarea vine ca o mangaiere a trupului". Aceste cuvinte ale monahului Cassian m-au facut sa ridic ochii spre el cu atentie: aveam in fata un baietan de prin partile Vanatorilor, dat de copil la manastire. Acum, la 24 de ani, Cassian se-ntreaba cum de-a ajuns tocmai aici, la Stoianovka, printre bulgari, rusi si moldoveni, pe care trebuie sa-i invete sa mearga la biserica⦠Si de aceea, la miezul noptii, cand rugaciunea este cea mai puternica, cere iertare lui Dumnezeu pentru sine si pentru toti acesti atei care nu stiu sa se odihneasca duminica si nu s-au spovedit in viata lor.
|
"Pentru ca la Cania crestinii uitasera cum arata o biserica pe dinauntru si cum e sa te apropii de
Dumnezeu, inchinandu-te la icoanele sfinte, Mitropolia Basarabiei le-a dat mai demult un vagon de cale ferata, sa le fie loc de inchinaciune"
"Mai tarziu, s-a gasit o casa cu cerdac pentru biserica satului, iar vagonul sfintit, lung de 18 metri, s-a mutat 6 kilometri mai in sus, pe deal, la Stoianovka. Si aici am venit noi, tocmai de la Neamt, sa implinim voia Domnului si sa ridicam manastirea" Monahul Cassian |
PASTE GATITE IN TREN
| |
|
ISIHASMUL
|
Disputa teologica cea mai insemnata in Rasarit, in secolul al XIV-lea, a fost disputa isihasta, numita si palamita, dupa numele Sf. Grigorie Palama. Practica isihasta se realiza astfel: calugarii se retrageau in locuri singuratice si prin concentrarea gandului la rugaciune se ridicau mai presus de simturi si de tot ceea ce ii inconjura, pentru ca, prin contemplare continua, sa vada lumina dumnezeiasca cea necreata, pe care au vazut-o Sfintii Apostoli Petru, Iacob si Ioan la schimbarea la fata pe Muntele Tabor, spre a realiza astfel o mai mare apropiere de Dumnezeu. Lumina aceasta nu e fizica, ci dumnezeiasca. Isihastii rosteau continuu aceasta scurta rugaciune: Doamne Isuse Hristoase, miluieste-ma! Doctrina isihasta a fost sustinuta de Sfantul Grigorie Palama, retras intre 1318 si 1326 la Muntele Athos. El ne invata ca nu este imposibil a vedea lumina Dumnezeirii, necreata si incoruptibila.
|