x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Culinar Romanii sunt clienti mofturosi

Romanii sunt clienti mofturosi

20 Iul 2004   •   00:00

Daca restaurantele ar putea sa-si aleaga clientii, parerea ar fi unanima: i-ar alege pe cei americani. Nu sunt pretentiosi, accepta fara nazuri orice fel de mancare si lasa un bacsis de 15%-20%. Romanii, in schimb, sunt cei mai mofturosi dintre toti.

OANA ANTONESCU

Localurile bucurestene, cu deosebire cele centrale, se bucura de clienti de toate natiile. Angajatii, de la chelneri pana la manageri, au ajuns sa-i citeasca foarte bine, inca de la intrarea in restaurant. Reperele lor sunt manierele si bacsisul pe care il lasa. Doru M., patron la Menuet, spune despre italieni ca se comporta ca niste cunoscatori in bunele maniere. Evreii si francezii "despica in patru nota de plata" si nu lasa bacsis deloc. Japonezii, desi cam zgomotosi, sunt clienti foarte buni. Romanii reprezinta o categorie aparte: "De unde in 1996, cand am deschis restaurantul, mancau snitel cu paste pe deasupra pentru ca nu concepeau masa fara carne si intrebau daca Tiramisu e o prajitura japoneza, acum au devenit cei mai pretentiosi. Un roman care a calatorit intreaba acum daca Fil"-ul de Gorgonzola il facem cu Gorgonzola si alge. Intrebarile acestea nu se pun, dar romanul vrea sa arate ca are cunostinta despre mancarurile rafinate". La bacsis insa nu se zgarcesc deloc atunci cand sunt serviti bine.

EVALUARE. Valeria Costaciuc, manager la Turabo Caf", crede ca francezii si olandezii sunt cei mai manierati, iar italienii sunt generosi numai atunci cand sunt insotiti de fete si vor sa impresioneze. In ceea ce ii priveste pe romani, a constatat ca sunt cei mai generosi, dar in materie de bune maniere sunt "in formare".

CRITERII. Ionut Bata, chelner la restaurantul Antonia, a constatat ca cei care calculeaza cu atentie nota sunt batranii, indiferent de natie. De la chinezi a primit o parte din nota in monede, iar rusii care au trecut pragul localului i-au lasat senzatia ca "sunt foarte plini de ei". Nemtii, contrar ideii preconcepute ca ar fi zgarciti, s-au dovedit a fi foarte generosi. Cat despre romani, ii imparte in doua categorii: cei din "clasa de mijloc" - respectuosi si generosi si cei "cu bani", pretentiosi, dar darnici cand vine vorba de bacsis. Ionut crede ca o asemenea etichetare este totusi subiectiva pentru ca "nu poti sa spui ca toti italienii sau toti francezii sunt manierati sau nu. Mai sunt si exceptii".

Unii dintre patronii de restaurante au refuzat sa catalogheze in vreun fel clientii lor pe motiv ca, oricum ar fi, clientii sunt clienti.

Spuneti-va parerea!

De astazi asteptam opiniile dumneavoastra. Asadar, daca aveti comentarii la articolele publicate, daca vreti sa cititi despre un anumit subiect sau sa ne impartasiti din experientele dumneavoastra din restaurante, o puteti face trimitandu-ne un e-mail sau o scrisoare.

De asemenea, daca sunteti maestri bucatari in prepararea unei retete nu ezitati sa o impartasiti si celorlati cititori!

E-mail: gastronomie@jurnalul.ro Adresa: Piata Presei Libere nr. 1, Casa Presei, Corp D, et. 8, Sector 1, Bucuresti
×
Subiecte în articol: gastronomie