|
|
|
"A dat sfintilor sai Ucenici si Apostoli zicand: "Beti dintru acesta toti, este sangele Meu, al Legii celei noi, Care pentru voi si pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor"
"Aceasta sa faceti intru pomenirea Mea, ca ori de cate ori veti manca painea aceasta si veti bea paharul acesta, moartea Mea veti vesti, invierea Mea veti marturisi" Liturghia Sfantului Vasile cel Mare |
Icoana pe sticla "Iisus cu via"
|
JERTFA. Vinul este, de fapt, o maturizare a strugurelui, o innobilare a lui. Asa cum aurul este extras prin ardere din minereu, vinul este jertfa nobila, fiind extras din boabele strugurilor prin sfaramarea lor. Este un semn al iertarii si al vietii. Realitatea izvorarii sangelui din coasta lui Iisus, atunci cand a fost impuns cu sulita de unul dintre ostasi, impune vinul ca materie liturgica, alaturi de apa ca materie primordiala si de paine ca materie existentiala. Multe vesminte preotesti sunt brodate cu spice de grau si cu struguri, reluand ideea de jertfa.
CURATENIE. La slujba de Proscomidie, unde sunt pregatite painea si vinul ca sa devina sangele si trupul lui Iisus Hristos, preotul scoate o bucata din prescura, numita agnet (agnus din latina se traduce miel, simbolul jertfei), pe care este imprimata o pecete: Iisus Biruitorul. Preotul inteapa agnetul cu copia, un cutit care seamana cu o sulita, si spune "iar unul dintre ostasi cu sulita coasta Lui a impuns si indata a iesit sange si apa", in timp ce toarna vin in potir. In liturghii se foloseste doar vin din struguri, nu neaparat rosu, insa trebuie sa fie curat, fara zahar, fara aromatizatori sau conservanti, "sa nu i se schimbe firea."
SEMIOTICA ICOANELOR
| ||
|
Citește pe Antena3.ro