De ce nu este vinul prezent pe ecranele televizoarelor? Cu o piata estimata de 500 mil. E, vinul nu are propriile emisiuni pe posturile publice sau private, desi alte domenii de activitate cu rulaje chiar mai mici sunt prezente in tot felul de rubrici gen loisir, hobby sau chiar entertaiment.
CATALIN PADURARU - Vinexpert
Ce se intampla, de fapt? Explicatia se ascunde in spatele cheltuielilor enorme pe care le are aceasta ramura economica si in sumele mici ramase pentru publicitate. Marja mica a profitului nu este rezultatul unei proaste directii economice, ci sta in specificul vitiviniculturii. Sa intelegem: sa spunem ca la "sucuri", de exemplu, se incaseaza 100 mil E. In plus, valoarea este predictibila, consistenta si ciclica. De aici se extrag bugetele pentru retehnologizare, imbunatatirea sistemului de distributie si pentru partea de "la fata" - publicitatea. In cazul viei si vinului, lucrurile se schimba. Infiintarea fiecarui hectar absoarbe sume impresionante, 2-3 ani cultura nu poate fi exploatata, riscul unei investitii sub cerul liber se confirma la fiecare inghet sau seceta. Tratamentele viei fiind foarte costisitoare sunt similare cu imprastierea din elicopter a unor gramezi de bani. Urmeaza traseul vinificarii, care nu mai e de mult o actiune empirica. Interventia winemakerilor se bazeaza pe tratamente termice, realizate cu ajutorul unor utilaje importate, ati ghicit, de asemenea foarte costisitoare.
Imbutelierea curata si sanatoasa costa, depozitarea vinului nu e una comparabila cu a dalelor de ciment, iar cand se trage linie, se observa ca bani pentru comunicarea rezultatelor obtinute la capatul unui astfel de drum nu prea mai sunt. In competitie directa cu bauturi care au formule industriale, vinul pierde. Este motivul pentru care insist sa ne consolidam relatia cu vinul chiar si fara intermediari precum publicitatea. Banii oferiti in schimbul unei sticle de vin inseamna mai mult decat alimentarea unor conturi. Inseamna locuri de munca, investitii intr-un domeniu - mostenire a poporului roman. Ma folosesc pentru argumentatie de inaugurarea de saptamana trecuta a unui proiect Cramele Prahova - Sapard in valoare de 1.200.000 E.
Cramele Prahova, de acum Cramele Halewood, au imbunatatit capacitatile de imbuteliere, de stocare si de depozitare. Ce poate aduce acest lucru romanului de rand? Pe langa locuri de munca, garantia ca vinurile exportate in peste 40 de tari ne vor face cunoscuti, apreciati, chiar iubiti.
Si pentru ca vremurile ne-o cer: mai multi bani pentru Romania.Citește pe Antena3.ro