Românilor le place să fie la modă și au început să investească tot mai mulți bani în îmbrăcăminte, încălţăminte și accesorii. Un studiu recent relevă faptul că, anul trecut, peste 55% dintre cei chestionați au declarat că își cumpără haine de cel puţin câteva ori pe lună, alocând peste 300 de lei pentru articole de fashion, cu 5% mai mulți față de anul anterior. Industria de modă generează anual venituri uriașe, însă afacerile în această zonă sunt de cele mai multe ori riscante. Este greu să ieși în evidență într-un mediu extrem de concurențial, dar atunci când mergi în ritmul societății și te adresezi unor grupuri-țintă, tabloul se schimbă.
De câțiva ani, pe piața fashion destinată bărbaților din România, se poartă un nou stil, stilul Monocult. Un business în spatele căruia se află Răzvan Mercan, un tânăr antreprenor ce a pornit în această aventură de la zero, cu bani împrumutați. După o asociere de doi ani, timp în care a învățat cam despre ce este vorba într-o afacere cu haine, în 2014, Răzvan și-a urmat propriul drum, punând bazele brandului Monocult. "A avea bun gust la haine nu te face cunoscător în a face haine", spune Răzvan.
Odată ce a știut clar că vrea să intre în domeniul fashion, Răzvan a început prin a-și forma o echipă de profesioniști, iar în scurt timp, brandul Monocult era pe piață.
"În trei luni am avut tot: echipa, prima colecție, magazinul". Au fost însă luni intense, pentru că, neavând cunoștințe în domeniu, Răzvan a trebuit să studieze și să caute cele mai bune soluții pentru afacerea sa. O misiune deloc ușoară, mai spune el. "Am început să importăm materiale și să stabilim contacte cu fabricile. A fost foarte greu în privința materialelor pentru că piața locală nu era deloc ofertantă la acea vreme. De multe ori a trebui să cumpărăm cantități mai mari de material pentru a ne putea face treaba. Ne-am asumat întotdeauna costuri mai mari de producție". Iar din aproape în aproape, Răzvan a reușit să-și creeze conexiunile necesare și să iasă în piață cu o nouă abordare. "Monocult este un brand care are o gamă completă de produse. Ca și brand românesc de bărbați, nu ai de unde să-ți iei în momentul ăsta un șort de baie. La Monocult există! Suntem singurul brand destinat bărbaților care lucrează cu un concept de colecție. Mai exact, ne găsim inspirația în anume tematici, care sunt transpuse apoi în haine. Un alt element definitoriu pentru noi este că lucrăm în contrapunct, adică luăm elemente din zona clasică, ceremonială, și din cea urbană, și le mixăm împreună într-un singur produs". Brandul a fost primit bine în piață, iar promovarea de bază a fost recomandarea. Clienții care ajungeau în magazinul lui Răzvan de pe bulevardul Lascăr Catargiu din Capitală spuneau mai departe despre produsele acestuia.
Nesiguranță în relația cu statul
Costurile unicității sunt însă destul de ridicate, mai povestește creatorul Monocult. "Te costă foarte mult când vrei să faci ceva interesant, conceptual. Cei mai mulți bani se duc pe dezvoltarea de produse". În cei cinci ani de existență ai brandului, Răzvan a preferat să reinvestească în loc să-și acopere datoriile făcute la început. Au fost însă și momente când resursele trebuiau ajustate. "Acum suntem 4 în echipă, dar la un moment dat am fost 9. Când impactul în piață nu a fost cel scontat, mi-am dat seama că trebuie să recalculez resursele". Dar asupra business-ului și-au pus amprenta și desele schimbări fiscale, iar asta i-a ținut oarecum planurile de extindere pe loc. "Pe parcurs ne-am lovit de tot felul de chestii care ne-au mai întârziat un an, și încă un an", spune Răzvan.
"În primul an de business, am plătit bani mai mulți la stat pentru o lege care s-a dovedit a fi greșită, iar de anul următor au schimbat-o. Am plătit, ne-au luat atunci toți banii de creștere pentru următorul an. N-am mai avut din ce să dezvoltăm, a trebuit să mă împrumut din nou. Este multă nesiguranță, nu prea poți să faci previziuni, cam asta e problema", spune Răzvan.
Citește pe Antena3.roComuna din România unde cresc pietrele, la propriu: Ce sunt trovanții și cum arată locul spectaculos vizitat anual de mii de turiști
Planuri de extinere
Este vorba aici despre planul inițial pentru Monocult, și anume, ieșirea pe piața din exterior. Răzvan a studiat atent și a participat, la începutul anului, la un târg de profil din Germania, ca simplu observator. A plecat de acolo cu o mulțime de informații utile și speră ca la începutul anului viitor să-și atingă scopul. "On-line-ul este cea mai tare unealtă pe care o poți folosi și pe care o ai la îndemână pentru a ieși pe piața internațională. Plănuim ca anul următor să se întâmple. Vreau să merg la un târg cu o colecție toamnă-iarnă, mai amplă, să ai ce să arăți, să fii cât mai variat pentru a putea fi interesant pentru eventuali mari clienți".
Bărbatul Monocult, manierat, elegant și cool
În vremurile noastre nu există niciun fel de barieră, ești mereu conectat la actualitate și știi mereu ce se poartă, spune antreprenorul. Monocult este în ritmul societății și promoveaza cultura oamenilor relaxați care înțeleg că nu trebuie să meargă cu valul. Iar sloganul brandului, "escape majority", se referă la acele valențe pozitive de odinioară ce sunt imprimate stilului vestimentar în care se regăsesc, în cele din urmă, bărbații care poartă Monocult.
Pentru noi, #escapemajority înseamnă să nu arunci hârtii pe stradă, nu te băga în față la semafor, adică acea categorie a oamenilor decenți. Facem, așadar, haine moderne pentru caractere solide și elegante.
Răzvan Mercan
Oamenii ar trebui să se mândrească mai mult cu produsele românești de calitate, mai crede Răzvan, chiar dacă prețul lor este puțin peste cel al unor produse similare din export. Și spune asta după ce s-a izbit de mentalități diverse, de la fabrici care nu înțelegeau de ce trebuie să croiască diferit, până la clienți care înțeleg calitatea unui produs, însă aleg un brand extern de renume, chiar dacă plătesc net mai mult. "Lupta este să-i arătăm clientului că produsul nostru este la fel de bun, că ar trebui să se mândrească cu un produs românesc". Următoarea colecție Monocult va fi lansată în a doua jumătate a lunii martie.