x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Fashion Curăţenie în moda românească

Curăţenie în moda românească

de Oana Vasiloiu    |    21 Feb 2010   •   00:00
Curăţenie în moda românească
Sursa foto: Arhiva personală/

Game over pentru Alexander McQueen. "Master of the fantastic" a ales moartea. Ce păcat! No comment. Restul în modă nu prea mai contează.



Săptămâna trecută, Răzvan Ciobanu a dat faliment. Deşi îi respect munca şi o compătimesc, Irina Schrotter se apropie, probabil, de acelaşi deznodământ, din cauza colaborării cu Ciobanu. Cătălin Botezatu face, ocazional, câte o rochie pe comandă, vinde boxeri la televiziune şi şi-a achiziţionat o fabrică de cămăşi în Târgu-Mureş.

Catinca Roman nu mai face nimic de ani de zile. Rita Mureşan nu ştie nimeni ce face. Venera Arapu este prea departe, vinde la Paris şi în Japonia, nu în România! Wilhelmina Arz şi Lena Criveanu vând puţin şi cuminte în show-room-uri şi mai fac prezentări pe ici, pe colo. Flora Năstase şi-a închis toate magazinele şi mai vinde ceva blană, într-unul singur din Bucureşti.

MOMENT DECISIV
Irina Marinescu, Diana Bobar, Stephan Pelger, Alexandru Ciucu şi încă puţini tineri designeri români cred în ei şi reuşesc să se susţină singuri, muncesc, se chinuiesc să răzbată şi să transmită ceva. Doar Ingrid Vlasov "prosperă" şi îşi face prezentări la Paris... Asta este filosofia de muncă despre care nu-mi face plăcere să scriu, dar trebuie s-o fac, pentru că a sosit un moment important pentru fenomenul modei în România.

În ţara asta există nişte tineri foarte talentaţi care pot fi ajutaţi să facă modă şi să aibă succes internaţional. Aceştia pot fi crescuţi şi promovaţi, dar nu se întâmplă acest lucru. Adrian Oianu, întors de curând din America, este singurul preocupat activ de fenomenul modei în România şi încearcă să deblocheze acest sistem care stă să se prăbuşească, pentru că toţi "analiştii" de modă, care ar putea să facă cel puţin PR, nu fac.

Au rămas blocaţi în promovarea vechii garde, care este depăşită de cea nouă. În România putem să facem fashion adevărat! Nu experimente pe generaţia tânără de designeri pentru interese materiale ale sponsorilor şi organizatorilor. Ci pentru o cauză nobilă! De ce să nu facem?!

ÎMPOTRIVA IPOCRIZIEI
Înţelesul modei este tocmai de A FACE MODĂ! Dar cine face modă la nivel de teorie şi la nivel practic, într-un sistem integrat în România? Cine se luptă să valorizeze tinerii care au potenţial artistic, dar nu au banii lui Botezatu sau ai unui investitor? Cine îi bagă în seamă? Mă declar împotriva ipocriziei în moda din România, modă care nu se mai construieşte şi defineşte o dată pentru totdeauna.

Este un haos perpetuat de câţiva oameni care nu înţeleg că trebuie să se retragă şi să-i scutească pe tinerii naivi să decadă înainte de a se lansa măcar. Primul pas ar fi să oprim critica neargumentată sau lauda pe criterii financiare de abordare. Apoi, ce bine ar fi să nu se mai organizeze show-uri meschine prin mall-uri şi prin festivaluri inventate fără scop, chinuind fete tinere, agresându-le pe podium.

Unde se duc aceşti tineri după câte un show din ăsta în stil românesc doar cu nume franţuzesc? Nicăieri, se duc acasă şi se întreabă ce fac mai departe. Pentru că n-au înţeles nimic! Şi apoi, ideal ar fi să se înveţe "fashion" (teorie şi practică în ateliere), de la cei care ştiu şi au experienţă. Să se organizeze semninarii şi cursuri specializate în şi în afara facultăţii. Şi să se promoveze talentele noi adevărate, curate!

Fac acest apel pentru că eu cred şi susţin demersurile pertinente şi susţinute pentru descoperirea modei româneşti făcute pentru scopul ei şi nu pentru bani şi marketing. Şi fac asta pentru că anul acesta se vor limpezi apele în moda din România şi vor dispărea încet, încet nonvalorile şi casele de modă prost gestionate şi sunt convinsă că vor rămâne doar cei talentaţi. Atât în creaţie, cât şi în critică.

VALORI
Critica trebuie să se dezvolte moral şi profesionist în paralel cu o modă autentică. Nu vreau să critic pe nimeni, dar ştiu că un singur om nu poate să fie şi "critic de modă, critic de teatru şi de muzică, şi psiholog, şi producător de show", şi orice mai vrea el să fie! De ce să punem oameni pe drumuri cu festivaluri şi săptămâni ale modei dacă după nu se mai întâmplă nimic? Nu contest cunoştinţele de estetică ale criticului Alin Gălătescu, nu contest studiile de stilism ale lui Ovidiu Buta, dar mi-aş dori ca un critic profesionist să ne înveţe!

Şi să ne facă să credem în valorile pe care le susţine! Haideţi să ieşim din "ghetou", haideţi să ne construim o lume fashion aici, în ţara asta, aşa tristă cum e ea. Pentru că se poate şi pentru că avem de la cine să învăţăm!

×
Subiecte în articol: jurnal de stil