x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Haute Couture, croitorii de vise

0
Autor: Oana Vasiloiu 26 Iul 2009 - 00:00
Haute Couture, croitorii de vise
"Couture" înseamnă a coase, a croi, a crea haine manual, pe corp, pe dimensiuni, cu precizie milimetrică. "Haute" înseamnă extrem de elegant, excelent, impecabil, de cea mai bună calitate, sofisticat, preţios. Croitoria impecabilă, exclusivistă este ridicată la rang de artă, alături de pictură, sculptură, muzică, dar este o lume mică şi foarte secretă. Haute Couture nu poate face oricine şi nu se poate face pentru oricine!


În 1860, Charles Frederick Worth revoluţiona moda la Paris, în cel mai sofisticat mod posibil. Origi-nar englez, dar trăind şi simţind franţuzeşte, Worth introduce, pe rând, conceptul de design, de "couture", de sezoane, de colecţii, de defilee, şi este primul designer couturier care ridică astfel croitoria la rang de artă. Rochiile sale au fost lucrate pentru cele mai bogate şi stilate femei din Paris. Worth a fost primul care a deschis un atelier privat de croitorie, având ca scop iniţial încercarea de a stopa fenomenul de copiere şi imitaţie după modelele originale ale creatorilor din acea vreme. Astfel, clientela bogată avea exclusi-vitate şi se putea lucra pe comandă, iar modelele rămâneau unicate. În 1868, fondează Camera Sindicală a Couturierilor, care există şi astăzi sub numele Le Chambre Syndicale de la Couture, cu sediul unic la Paris. După Worth, câteva nume mari, precum: Jean Patou, Poiret, Andre Courreges, Lanvin, Christian Dior, Balenciaga, Yves Saint Laurent, Emanuel Ungaro, au continuat cu mare clasă acest domeniu.


CINE POATE LUCRA HAUTE COUTURE
În Franţa modernă, termenul "haute couture" este protejat de lege şi se poate asocia doar caselor care îndeplinesc anumite condiţii extrem de stricte, cuprinse în regulamentul Camerei Sindicale a Couturie­rilor încă din anul 1945. Multe sunt ţinute secrete, dar dintre cele oficial recunoscute vizează, în primul rând, un anumit prestigiu şi un anumit standard al brand-ului sau designer-ului aspirant la rang, apoi, condiţia să aibă atelier în Paris cu minimum 20 de angajaţi full-time şi să organizeze două show-uri speciale anuale în care să prezinte ţinute de zi şi de seară (nu mai puţin de 35 de outfit-uri/show). Toate hainele din aceste prezentări trebuie să fie expuse apoi în saloane private, niciodată în magazine, boutic-uri sau să fie în vreun fel oferite publicului larg. Tocmai pentru că haute couture este exact opusul a ceea ce înseamnă prêt-à-porter sau ready to wear, adică ceea ce se lucrează în serii mari, pe toate măsurile, pentru toată lumea. Pentru a obţine licenţă de couturier este un drum lung şi riguros, la care nu se încumetă oricine. Odată intrat, e şi mai greu să reuşeşti să te menţii cât mai sus. Foarte mulţi, chiar nume mari, prestigioase au fost excluse din rândurile membrilor pentru că nu au putut să îndeplinească constant toate criteriile. Un caz este cel al lui Roberto Capucci.

Camera sindicală a couturierilor este compusă din membri oficiali (printre care Anne Valerie Hash, Chanel, Christian Dior, Christian Lacroix, Givenchy, J.P. Gaultier, Dominique Sirop), membri corespondenţi (Elie Saab, Giorgio Armani, Valentino), membri fondatori (Jean Patou, Lanvin, Louis Feraud, Pierre Balmain, Yves Saint Laurent, Guy Laroche, Elsa Schiaparelli, Hanae Mori) şi membri invitaţi de onoare (Maison Martin Margiela, Atelier Gustavo Lins, Bondicca, Richard Rene, Alexis Mabille). Unii designeri lucrează în sistem propriu, pentru propriul brand sau sunt angajaţii altor case. Neobositul şi veşnic inspiratul John Galliano este renumit pentru creaţiile sale personale, dar şi pentru fabuloasele haine pe care le creează pentru casa Dior, atât în colecţii prêt-à-porter, cât şi haute couture.
CINE POATE PURTA HAUTE COUTURE
Dacă eşti persoană publică, din show-bizz, politică sau alt domeniu, este obligatoriu să fii clientul unui atelier privat de haute couture, pentru că statutul impune să faci acest lucru. La început poate părea o nevoie de integrare socială în sferele înalte, de respectare a acelor standarde de imagine, dar în timp devine un stil de viaţă, absolut normal, până la urmă, pentru un om extrem de potent financiar şi celebru. Nu este o chestiune de bani, e clar că trebuie să ai foarte mulţi bani ca să telefonezi pentru o programare într-un atelier de acest gen, cât este un standard al calităţii vieţii. Nu cred nici că este o chestiune de snobism, ci una de acceptare a condiţiei de celebritate, a respectului faţă de tine şi faţă de public. Şi, în fond, conceptul de haute couture este privilegiul celor bogaţi, celebri sau nu, altfel nu s-ar fi inventat şi altfel nici nu şi-ar avea rostul. Şi de aceea, nu este surprinzător faptul că doar 3.000 de femei în întreaga lume îşi pot permite acest lux şi mai puţin de 300 sunt cliente constante ale caselor mari. Marii couturieri nu sunt foarte mulţi, aşa încât proporţia pare normală, dacă stăm să ne gândim mai bine. Chanel Haute Couture are un cerc restrâns de 150 de clienţi anual.


CREAŢIA, MÂNA DE LUCRU, MATERIALELE
Întâi se face o selecţie riguroasă a mostrelor de materiale, se aleg pe anumite criterii, preţurile furnizorilor şi producătorilor nu contează niciodată. Se stabilesc modelele şi se fac tiparele, într-o cameră specială, sub îndrumarea unui om specializat care are şi rolul de a asigura secretă această acţiune. Materialele folosite sunt extrem de scumpe, sunt comandate pe anumite culori şi cu anumite texturi. Se folo­sesc mătasea, caşmirul, lâna, bumbacul, pielea şi multe sortimente de blană - special concepute şi prelucrate. Design-ul şi tiparul în sine sunt un secret bine păstrat, cât şi întreaga această etapă a stabilirii materialelor, a culorilor şi a croielilor sunt ştiute de una, două persoane. Aceasta este şi partea frumoasă şi interesantă a acestei munci de haute couture. Faptul că este misterioasă. În momentul în care începe show-ul, absolut totul trebuie să fie uluitor. Publicul priveşte aproape fără respiraţie un spectacol care îţi dă fiori, care te umple de emoţii şi de energie. Este maximum de creativitate şi de inovaţie în modă, este punctul culminant. Mult mai mult decât un show, este o transmitere şi o transpunere a viselor şi a ima­ginaţiei unor artişti impecabili. Este un spectacol sublim de armonie în tot ansamblul lui, de la idee, croială, cusătură, ultimul milimetru de finisaj, lumină, make-up, păr, mişcare scenică până la mireasma aerului din sală.
COSTURILE HAINELOR HAUTE COUTURE
În afara faptului că sunt uriaşe, costurile de producţie depind de factori precum complexitatea design-ului, popularitatea brand-ului, cantitatea de materiale şi accesorii folosite. Particularitatea acestui "business" este că poate satisface până şi cea mai exigentă nevoie de lux a unui client. Aşadar, costurile de producţie sunt foarte mari, pretenţiile clienţilor la fel, astfel că o bluză va costa între 15.000 şi 45.000 de euro, o rochie simplă nu mai puţin de 80.000 euro. Un costum Chanel costa, în 2002, în jur de 30.000 de euro, iar un frac se putea comanda pentru 85.000 de euro în 2004. Dacă te gândeşti că pentru o rochie de seară se lucrează chiar şi 1.000 de ore sau că pentru un costum se execută o muncă manuală de 150 de ore, dacă ţii cont de originalitatea şi unicitatea design-ului şi de câte zeci de mâini lucrează numai pentru un singur om, îţi dai seama că haina îşi merită toţi banii. Haute couture nu înseamnă nimic legat de comercial, noţiunea depăşeşte sfera de "fashion", este un domeniu al artei, o nişă superexclusivistă, care oferă piese vestimentare de mare clasă, purtate o singură dată, după care devin piese de muzeu, crescându-şi va­loarea o dată cu trecerea timpului.


ADEVĂRUL DESPRE HAUTE COUTURE
Într-o lume măcinată de recesiuni politice şi econo­mice, cele câteva case mari puternice se zbat să păs­treze tradiţia şi nu îşi pot permite să clacheze. Chiar dacă numărul clienţilor a scăzut sau chiar dacă, de multe ori, veniturile sunt egale cu cheltuielile. Pare greu de crezut şi de recunoscut, dar multe dintre saloanele private mari lucrează doar pentru imagi­ne, profiturile nu se regăsesc în bilanţurile contabile, dimpotrivă, sunt pe minus. Susţinerea financiară se realizează din colecţiile de prêt-à-porter şi din marke­ting. În acest an, la finalul celei de-a doua colecţii de haute couture, care a avut loc de curând la Paris, John Galliano a şo­cat iar, pe lângă creativitatea sa genială, cu preţiozi­ta­tea şi cantitatea impresionantă a materialelor şi accesoriilor folosite. Galliano nu a ţinut cont de nici o criză eco­nomică mondială şi nu a făcut nici un rabat de la opu­lenţă şi lux. Dimpotrivă, Galliano a folosit din plin toa­te resursele de care a avut nevoie pentru a desăvârşi co­lecţiile de haute couture pentru Casa Dior. Mătase, bla­nă, pietre scumpe, piele foarte multă şi foarte scumpă, totul a fost la cote maxime. Într-un interviu, Ga­lliano a spus: "Sigur că sunt atent şi sensibil la schimbările economice, dar job-ul meu nu se schimbă: eu trebuie să dau tot ce am mai bun în mine pentru a men­ţine standardul Casei Dior. Dacă te prinde uraga­nul, trebuie să ai picioarele bine înfipte în pământ. Dacă te panichezi, ai zburat!". Galliano a demonstrat că nu­mele şi prestigiul Casei Dior vor supravieţui oricărei re­cesiuni şi că visul de a face şi de a avea haine haute couture va rămâne veşnic un vis împlinit, cu orice preţ.

Lumea couturierilor este o lume de vis care vinde vise. Cele mai frumoase. Cele mai scumpe. Cine îşi permite să cumpere aceste vise se simte deasupra tuturor, devine intangibil, unic, atotputernic, şi asta este şi scopul final. Dacă nu am avea vise şi dacă nu ne-am hrăni din când în când cu ele, ne-am simţi săraci şi irosiţi spiritual. Haute couture înseamnă un vis. Pe care îl trăim cu toţii. Fie că suntem în rolul de creator, de client sau de simplu spectator.
Citeşte mai multe despre:   mari,   paris ,   haute-couture,   jurnal de stil,   haute,   couture

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Grădinile celebrului castel al regilor Angliei va fi deschis turiștilor

Grădinile celebrului castel al regilor Angliei va fi deschis turiștilor
Una dintre reşedinţele oficiale ale reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii, îşi va deschide grădinile pentru public, prima dată în peste 40 de ani, transmite Reuters. Turiștii vor putea face un...

Palatului Regal din Șoseaua Kiseleff - detalii puțin știute

Palatului Regal din Șoseaua Kiseleff - detalii puțin știute
Deși se află pe unul dintre cele mai frumoase bulevarde ale Bucureștiului, ar trece, poate, neobservată, în plimbările noastre la Șosea, dacă nu i-am ști, dinainte, povestea... O poveste aproape la fel de...

Metodă rapidă de învățare a unei limbi străine... în vacanță

Metodă rapidă de învățare a unei limbi străine... în vacanță
Poate n-o să stai chiar la un hotel de 5 stele – o fi de 4, ori numai de 3 – dar cu siguranță felul în care vei consuma o astfel de vacanță merită punctajul maxim. Și asta pentru că vei beneficia de...

Biserici protejate din România. Trece-le pe lista de obiective de vizitat în vacanță

Biserici protejate din România. Trece-le pe lista de obiective de vizitat în vacanță
De fapt, dacă ar fi să luăm ca structură de rezistență arcul carpatic, urmându-l de o parte și de alta a semețelor lui vârfuri, nu trei cercuri concentrice ale credinței am afla, ci mult mai multe, din care...

Athos - sfaturi pentru pelerini

Athos - sfaturi pentru pelerini
Oricât am lărgi conceptul de turism religios, la Athos, călătorul nu mai e turist, ci pelerin. Cu avantajele și dezavantajele sale. Ortodoxia slujită la Athos, ca și cea repovestită în paginile...

Cascada Măgura a fost introdusă în circuitul turistic național

Cascada Măgura a fost introdusă în circuitul turistic național
Cascada Măgura a fost introdusă în circuitul turistic local și național de către Primăria comunei Moisei. Aceasta a fost descoperită recent în Munții Rodnei. "Primăria Moisei a dus la îndeplinire planul...

Târnava Mare, raiul bicicliștilor, în pandemie

Târnava Mare, raiul bicicliștilor, în pandemie
Galerie Foto Nevoia de a-și petrece concediul cât mai departe de locurile aglomerate i-a îndreptat pe mulți români către traseele pe care se parcurgeau, până anul acesta, cele mai pitorești concursuri de ciclism. O pistă de...

Noi destinații izolate pentru un concediu în siguranță

Noi destinații izolate pentru un concediu în siguranță
Galerie Foto Sănătatea turiștilor este cea care conferă acum confort, în vacanță, iar românii au ales, în prima parte a sezonului estival, zonele izolate din România, redescoperind destinații aproape uitate până la...

Grecia impune turiștilor taxă pentru servicii medicale

Grecia impune turiștilor taxă pentru servicii medicale
Turiștii care merg în Grecia vor plăti o suprataxă de 20 de euro pentru asistența medicală primită pe perioada vacanței în această țară. Este pentru prima oară când autoritățile impun această măsură,...

Doliu în presa românească. A murit un mare jurnalist de la TVR

Doliu în presa românească. A murit un mare jurnalist de la TVR
Doliu în presa românească. Sorin Burtea, unul dintre cei mai importanți și experimentați jurnaliști, a murit luni, la vârsta de 67 de ani. De-a lungul deceniilor, Burtea s-a făcut cunoscut pentru emisiunile...

Turismul din Spania se prăbușește. Cu 98% mai puțini străini au vizitat țara în iunie 2020

Turismul din Spania se prăbușește. Cu 98% mai puțini străini au vizitat țara în iunie 2020
Numărul turiștilor străini în Spania a scăzut cu 98% în luna iunie 2020, față de perioada similară din 2019, arată datele Institutul Naţional de Statistică (INE), citat de Reuters. 204.926 de...

Focar Covid-19 la TVR. Al șaptelea angajat, depistat pozitiv la noul coronavirus

Focar Covid-19 la TVR. Al șaptelea angajat, depistat pozitiv la noul coronavirus
Încă o persoană din Televiziunea Publică a fost depistată pozitiv la testul COVID-19, a anunțat Televiziunea Română Potrivit procedurilor, a fost anunţat medicul de familie şi Cabinetul Medical al...

Albinele, specie pe cale de dispariție

Albinele, specie pe cale de dispariție
Albinele există pe pământ de zeci de milioane de ani, practic ele au evoluat odată cu plantele. Fără ele, principalele polenizatoare ale planetei, nu am avea majoritatea fructelor și legumelor folosite astăzi...
Serviciul de email marketing furnizat de