Între New York şi Bucureşti, între televiziune şi designul accesoriilor vestimentare, existenţa unei femei speciale şi sensibile, cum este Malviva Cservenschi, se condensează în magma ideii de “frumos ancestral”, reaşezat în tiparele mileniului trei. Maramele şi iile mătuşilor şi bunicelor au inspirit-o tot atât de mult pe cât l-a inspirit pe Brâncuşi sculptura în lemn a strămoşilor săi ţărani. Nu e de mirare, deci, că la puţină vreme după ce a lansat la New York colecţia de “Marame”, pregăteşte un eveniment în centrul căruia se vor afla bijuterii inspirate de… sculpturile lui Brâncuşi!
Până atunci, însă, pe 20 martie, în cadrul galei organizaţiei Hopes and Homes for Children – HHC (ce va avea loc la Ateneul Român), Malvina Cservenschi propune un pandantiv special Wings of Hope, colecţie din vânzarea căreia un procent va fi pentru un proiect caritabil.
Când, cum şi de ce aţi hotărât să vă “dublaţi” cariera în televiziune cu una de designer?
Această decizie am luat-o în momentul în care mi-am dat seama că îmi doresc să am un business propriu. Aş spune mai degrabă că mi-am dublat cariera în televiziune cu una de antreprenor. Am o latură creativă foarte dezvoltată, însă cea mai mare provocare a fost să construiesc exact acel lucru care nu există pe piaţa românească, să-i conturez o poveste, să-i ofer o identitate convingătoare şi atrăgătoare şi să-l transform într-un produs dorit de cât mai multă lume. Cred că acel "tipping point" - momentul în care am hotărât să merg pe un alt drum - a venit de la convingerea că, în viaţă, parcurgi mai multe etape, te transformi, te motivează lucruri noi şi diferite şi atunci e firesc să faci schimbări în funcţie de ceea ce descoperi că-ţi place. Fiecare dintre noi se naşte cu un talent pe care trebuie să şi-l descopere în timp şi pe care are posibilitatea să-l transforme într-o resursă. Aproape doi ani am mers în paralel cu dezvoltarea afacerii şi televiziunea. La un moment dat, am ştiut intuitiv că trebuie să iau o decizie. Am o atenţie distributivă bună, însă, cu siguranţă, nu poţi face două lucruri de această amploare la fel de bine în acelaşi timp. Am ales să mă concentrez, momentan, pe afacere deoarece îmi pune în Mişcare toate simţurile, îmi aduce cele mai neaşteptate bucurii şi - cel mai important pentru mine - ştiu că las ceva în urma mea: un produs creat de mine care aduce bucurie şi mulţumire.
Într-un interviu, aţi declarat că aţi deprins “arta de a transforma orice lucru urat într-un lucru frumos”… şi nu vorbim aici despre o “estetică a urâtului”, ci realmente despre transformarea urâtului în frumos, a răului în bine, a negativului în pozitiv. Cum exprimaţi asta în colecţiile dv. de accesorii vestimentare?
Acest “talent” are legatură cu educaţia primită de la părinţi. Mama mea, în special, avea darul de a transforma orice eveniment sau lucru Neplăcut în ceva special şi frumos. Ea m-a învăţat că există mereu o parte plină a paharului pe care trebuie să înveţi să o observi. Şi orice problemă care se iveşte trebuie transformată într-o oportunitate pentru tine. Totul se întâmplă cu un scop, iar eu realmente cred în aceste lucruri nu pentru că trebuie, ci pentru că aşa am fost Crescută. Cum exprim asta în munca mea? Simplu: sunt atentă la ce se întâmplă în jurul meu, culeg informaţii, observ cum oamenii uită să se gândească la ei, muncesc foarte mult, sunt prinşi cu alte lucruri, Transformă uneori probleme mici şi nesemnificative în probleme importante şi uită să mai existe şi pentru ei. Cu alte cuvinte, supravieţuiesc şi uită să mai traiască. Şi atunci, am creat povestea din spatele brăţărilor cu şnur roşu care să le aducă aminte că o
Dorinţă a lor poate deveni realitate...trebuie doar să se gândească la ea. Dorinţele oamenilor au legatură cu iubirea, norocul, protecţia, cu oamenii dragi din jurul lor. De aceea personalizez pandantivele create cu mesajele dorite. Apoi, am creat o linie de bijuterii fine din aur (lanţuri, inele, cercei sau brăţări) pe care le numesc "bijuterii eterne şi nemuritoare" deoarece reprezintă acele bijuterii pe care le porţi în permanenţă şi care îţi sunt foarte aproape de suflet. În ceea ce priveşte eşarfele, vă spun foarte sincer că apreciez şi iubesc tot ceea ce este legat de istoria portului popular românesc, costumul românesc de patrimoniu, motivele tradiţionale româneşti, talentul celor care îşi creau singuri aceste mici comori: ia, vălnicul, abaua, bibilurile, basmaua, saradul, truparul, fota, zavelca, gilepca, gimbirul, cipta, cioarecii, catrinţa, androcul, opregul, sumanul, alitele şi râurile de pe mânecile cămeşilor, scoarţele, laierele, păretarele, cilimurile sau ponevile, toate motivele decorative şi Compoziţiile ornamentale şi simbolurile folosite ( geometrice, florale, aviforme, vegetale). Aş putea continua la nesfârşit. În urmă cu un an, când am început documentarea pentru colecţia "Marame by Malvensky", nu ştiam ce înseamnă aceşti termeni, însă, citind despre fiecare în parte şi văzând fotografiile ataşate am descoperit că păstram imaginea lor în minte, prin amintirile mele de la bunici.
Lumea modei este una fascinantă, dar lumea afacerilor, în sine, are ceva arid, neprietenos. Cum se împacă un spirit sensibil cu această Permanentă luptă pentru supremaţie (uneori, pentru supravieţuire) în domeniul modei (ca afacere)?
Arta este fascinantă, ca, de altfel, tot ceea ce ţine de ea, iar lumea afacerilor poate fi extrem de interesantă dacă te laşi condus de viziunea ta. E nevoie, însă, de multe alte calităţi cu care, dacă nu te naşti, trebuie să le obţii invăţând. E nevoie să fii creativ, dar echilibrat, să stăpâneşti perfect domeniul de interes, este nevoie de perseverenţă şi determinare, persuasiune, responsabilitate, o mare pasiune pentru propria afacere, de etică personală, gandire pozitivă, fler.... Sună cam ca la carte şi da, am citit, la rândul meu, toate aceste lucruri într-o carte. Am o echipa mică, dar foarte implicată care îmi uşurează enorm de mult munca. Dacă eşti un bun dirijor al afacerii tale, totul poate fi foarte bine executat şi realizat.
De la “My first diamond”, colecţia dvs. de brăţări “magice” la “Marame” au trecut aproape doi ani. Ce alte provocări reuşite aţi avut în acest interval?
Provocările au constat în dezvoltarea permanentă a brandului, dar şi în crearea unui nou concept, unic pe piaţa românească: "Malvensky Boutique Café", o cafenea-concept în care clienţii noştri se pot relaxa şi pot achiziţiona produse Malvensky. Noul proiect lansat, recent, la New York - colecţia Marame - a reprezentat următorul pas în dezvoltarea brandului.
Înainte de a vorbi despre modelele pe care le-aţi creat, spuneţi-ne câte ceva despre colecţia de marame vechi… Aţi adunat câteva astfel de obiecte de podoabă feminină, tradiţionale pentru costumul popular românesc. Şi, ca un bun ziarist, aţi “colecţionat” şi poveştile lor. Ne puteţi istorisi una sau două dintre ele?
Am costume de la bunicile mele, dar şi de la surorile lor sau de la vecinele lor din Oltenia, Ardeal şi Maramureş. Le port cu mare drag. Cu siguranţă că ştiţi baticurile cu motive florale în culori contrastante din Maramureş. Este următoarea colecţie pe care o voi realiza din modal şi caşmir, după lansarea colecţiei premium, din cea mai fină mătase şi cu motive tradiţionale româneşti culese din întreg patrimoniul nostru. Una dintre ii, primită de la bunica mea, Paraschiva are peste 100 de ani. Altiţele de pe mâneca iei m-au inspirat să creez o eşarfă care îi poartă numele. În vacanţele de vară petrecute la bunici, în fiecare sâmbătă, aveam program de lucru manual. Bunica m-a învăţat să fac goblenuri, să croşetez sau să cos. În memoria ei am creat o eşarfă care să-i poarte numele. De altfel, toate eşarfele poartă numele femeilor din popor, nume tradiţionale româneşti ca Rozalia, Antoaneta, Maria, Paulina sau Dumitra.
Declaraţi, la un moment dat, că aţi ales să lansati colecţia la New York pentru a ajuta, astfel, la promovarea României în lume. Concret, despre ce a fost vorba, la New York, cum a decurs evenimentul şi ce impact a avut?
Am ales să lansez eşarfele la New York deoarece îl vizitez, periodic, de 10 ani; este un fel de a doua mea casă, familia mea locuind acolo, o Lungă perioadă. Cunosc mulţi romani care s-au stabilit în New York. Ştiu că le e dor de casă, ştiu că mulţi dintre ei iubesc România, aşa Că mi-am dorit să le ofer cadou o bucată din ţara lor, acolo. Evenimentul a fost făcut pentru ei, dar şi pentru americanii care reacţionează extraordinar, de fiecare dată când port un batic de la bunica. Reacţia lor de uimire şi de fascinaţie m-a motivat să fac cunoscut acest meşteşug, să îl promovez ca parte integrantă din folclorul românesc, esenţă fină care dă, de fapt, parfumul ţării noastre şi îi subliniază personalitatea în faţa străinilor.
Care este “filosofia” colecţiei “Marame”?
Filosofia colecţiei premium de eşarfe este condensată în citatul de pe cartonul de prezentare: “Tradiţiile care au rezistat puterii Timpului sunt cele care ne oferă cele mai valoroase lecţii de viaţă: pentru a fi sincer cu tine, trebuie sa te întorci mereu la rădăcini.” Fie ca sunt motive tradiţionale din Maramureş, Bucovina, Harghita sau Moldova, suntem fascinaţi când descoperim frumuseţea şi complexitatea meştesugului ce le caracterizează. Mi-am dorit să traduc această artă Delicată în piese şi accesorii purtabile, dar şi să ofer culturii româneşti locul pe care îl merită în moda contemporană. Îmi doresc să devină un statement şi un item de care clientele noastre Să fie mândre. Nu se mai produc, la ora actuală, eşarfe româneşti aşa cum se purtau pe vremuri şi cum am primit moştenire de la bunici şi străbunici. Îmi doresc, ca aceste eşarfe să facă parte din mândria Fiecărui român. Sunt încântată de idee şi sunt convinsă că va aduce Multă bucurie şi împlinire, la fel ca fiecare produs Malvensky.
Care va fi următoarea provocare?
Următoarea provocare este o surpriză şi pentru mine, iar ideea mi-a venit în timpul ultimei vizite la New York: o colecţie de bijuterii Inspirată din opera lui Brancuşi. Colecţia este deja desenată şi în Producţie. Creaţiile lui Brâncuşi sunt o provocare pentru mine, dar şi pentru cei care abia acum îl descoperă. De asemenea, un proiect foarte important în care m-am implicat, deja, este colaborarea cu organizaţia Hopes and Homes for Children - HHC - pentru care am dezvoltat un pandantiv special Wings of Hope. În premieră, mini colecţia Hope va fi lansată la gala din 20 martie, de la Ateneul Român, colecţie din vânzarea căreia un procent important va fi redirecţionat către construirea caselor de tip familial pentru copiii defavorizaţi din centrul de plasament din sectorul 6. Vom scoate 500 de bucăţi, special făcute pentru evenimentul din 20 Martie şi care se vor comercializa pe pagina de facebook şi pe site, post eveniment.