Cei mai multi creatori de moda de pe la noi au inceput afacerea cu un singur angajat: ei insisi. Intre timp s-au extins, si-au angajat oameni, si-au deschis magazine si incearca sa se impuna peste hotare.
de CATALINA IANCU, SIMONA ECOVOIU | |
MONDEN | |
|
RASFATAT. Catalin Botezatu a fost ales de opt ori "Creatorul anului" |
Creatoarea a ajuns sa se confunde cu firma si invers, asa se face ca multa lume ii spune... "doamna Ellis". Este vorba despre Elena Laslean, designerul care face rochii, dar se imbraca in pantaloni (de cele mai multe ori). Eli, cum ii spun prietenii, a lucrat pe post de contabila la fabrica de confectii din Arad si a intrat in lumea modei in 1991. Prima colectie a cusut-o cu mana ei si a prezentat-o cu ocazia unui eveniment sportiv, creatiile fiind pentru copii si adolescenti. Au defilat colegii de joaca ai lui Marius, baiatul ei, care avea pe atunci 8 ani. Acum Eli are 50 de angajati si cinci magazine: in Bucuresti, Timisoara, Craiova, Arad si unul in Germania. Clienti fideli, si inca de multi ani, sunt Angela Similea, Madalina Manole, Alessandra Stoicescu, Gabriela Vranceanu Firea, Raluca Moianu, Laura Badea sau Monica Iagar. Eli lanseaza cam doua colectii pe an si se adreseaza femeii de succes, pasionata de cariera. Cat investeste intr-o colectie? "Depinde. Niciodata nu e la fel. Uneori si zece mii de euro". Are si colectii pret-a-porter, care sunt, bineinteles, mai accesibile, dar si linii haut-couture, destinate persoanelor cu un buget mai consistent.
DE LUX. In 1983, Mihai Albu lucra pentru fondul plastic. De design pentru incaltaminte s-a apucat dupa 1990. A inceput cu trei angajati, iar acum a ajuns la 50. Are trei magazine, toate in centrul Bucurestiului si se poate lauda cu trei tipuri de colectii. Prima, o linie pentru magazin, o a doua - comerciala si a treia linia "Mihai Albu" pentru podium. "In magazin, o pereche de pantofi costa cam 4 milioane de lei, iar la comanda, cinci milioane. Exista modele unicat si serie scurta, dar se pot face si la comanda. «Mihai Albu exclusiv» este linia pentru persoane care vor sa iasa in evidenta. Dupa modelele existente, cumparatorul poate veni cu propuneri. Intotdeauna ii intreb pentru ce tip de eveniment le trebuie incaltamintea, pentru ce tinuta",
ne-a povestit Mihai. Ultima, dar si cea mai interesanta este linia "Mihai Albu pentru podium". Produsele sunt solicitate de creatori de moda consacrati - Catalin Botezatu, Razvan Ciobanu, Ingrid Vlasov, Rita Muresan, etc. Cat costa incaltamintea cu pene de strut, cu margele, cu broderii? "E-he, nu costa, fiindca nu eu investesc! Asta e treaba creatorului de moda care o comanda. Pretul meu este acelasi", spune Mihai Albu. Designerul lanseaza cam 12 colectii pe an, dintre care, obligatoriu doua sunt exclusiv prezentari de incaltaminte, fara a fi "legate" de vreo linie vestimentara.
NATURAL. Razvan Ciobanu a intrat in lumea creatorilor de moda ceva mai tarziu, prin 1996 si i se parea pe atunci ca restul colegilor de breasla nu-l prea accepta. Cu timpul, insa, lucrurile s-au schimbat. Initial a inceput singur, a avut apoi o asociata (Catalina Popescu), dar dupa vreo trei ani si-a dat seama ca e mai bine sa mearga pe drumul sau. Prima data a lucrat cu trei croitorese, numai pentru comenzi. Acum lucreaza cu 15 oameni. Designerul spune ca, la fel ca altii, a investit o suma mica, dar si-a dorit foarte mult sa reuseasca in acest domeniu. Nu are magazine proprii fiindca nu e rentabil, in schimb colaboreaza cu patru magazine din Bucuresti si alte doua din provincie (Ploiesti si Sinaia). "De regula, lansez doua colectii pe an, dar am mai avut si momente de «pauza». Pretul unei colectii depinde de materialele folosite. Iar ca timp, si aici depinde, pentru o colectie am lucrat si cate patru luni", ne-a dezvaluit designerul. Razvan Ciobanu nu intentioneaza sa-si deschida un magazin de desfacere propriu, intrucat lucreaza mai mult pe comanda si pe serii scurte si nici nu si-a propus sa-si prezinte colectiile in afara. Cel putin deocamdata.
|
EXIGENTA. Liza Panait (centru) a obtinut autorizatie de functionare in urma unui examen |
EXTRAVAGANTA. Cel mai mediatizat creator este, fara indoiala, cel caruia i s-a spus "copilul teribil al modei romanesti", Catalin Botezatu. Intre timp, "copilul" a crescut, inclusiv profesional si a fost invitat sa-si prezinte creatiile la Cannes, Milano, Monte Carlo, Miami, Paris, Las Vegas, ca sa nu mai vorbim de orase de prin tarile vecine. A fost declarat de vreo opt ori "Creatorul anului", are acasa o gramada de trofee si diplome. A fost ales de doua ori printre "Cei mai iubiti", cu toate ca a mai criticat-o uneori pe Andreea Marin, gazda show-ului amintit. N-a ratat nici un eveniment international de gen, fiind invitat la Festivalul de moda din Bali, la Saptamana modei din Indonezia, in Malta, Namibia, Singapore, Islanda etc., si de la mai toate festivalurile s-a intors cu premii. Cele mai mari shooting-uri fotografice si cele mai de succes prezentari le-a avut in Egipt si Tunisia. Dupa fiecare parada, s-au vandut rochii din colectiile sale, iar dupa prezentarea din Clubul Gimmiâs din Monte Carlo cateva dintre rochiile create de Botezatu au ramas spre vanzare intr-unul dintre magazinele Chopard. "Chiar daca mai am si modele de «serie» nu fac niciodata mai mult de 10-15 bluze la fel. Preturile nu sunt prea «piperate». De exemplu, o rochie costa cam patru milioane de lei", spune Bote. Lanseaza de obicei doua colectii pe an, are doua ateliere si 30 de angajati. Catalin Botezatu este singurul designer roman ale carui creatii se regasesc in pagini speciale ale revistei Book Moda (si inca de doua ori) supranumita si "Biblia Modei", publicatie ce se distribuie in peste 100 de tari de pe cele cinci continente, dar si in cadrul rubricilor de moda de la cele doua canale de televiziune destinate exclusiv modei Fashion Tv-Paris si FTV Canada.
TENDINTE. In urma cu exact 11 ani, Ana Zdravcu, softist de meserie, infiinta Atelierul de creatie Heliotrop: "O prietena mi-a sugerat acest nume. Heliotrop este o floare ce se roteste dupa Soare, la fel cum in moda ne orientam dupa tendinte". In foarte scurt timp a ajuns la productia de serie, fiind patroana unei fabrici cu 60 de angajati.
Din fericire, nu a fost nevoita sa apeleze la un credit bancar: "Furnizorii de materiale textile mi-au intins o mana de ajutor, insa masinile le-am cumparat in leasing". Heliotrop are un magazin de prezentare in Unirea, insa articolele vestimentare sunt puse in vanzare in toate magazinele din tara. Tinutele Anei Zdravcu sunt imbracate de catre vedete precum Dana Razboiu, Monica Petrica, Romica Jurca, Letitia Zaharia, etc. Ambitii? "Pentru 2005 imi propun o cifra de afaceri de circa 1.000.000 de euro". Retineti, totusi "amanuntul": cele doua prezentari de moda anuale o costa 20.000 de euro.
CONCURENTA NELOIALA
|
In 1990, Liza Panait, patroana Casei de moda Vili, a obtinut autorizatie de functionare, in urma unui examen sustinut in fata unei comisii exigente. Un an mai tarziu, dupa aparitia legii societatilor comerciale, a infiintat, impreuna cu sotul ei, un SRL, care numara patru angajati. Treptat, numarul lor a crescut la 20: "Aveam foarte multe solicitari pentru magazinele mari, dar nu puteam sa le onoram. Profit se putea face usor
atunci, dar nu aveam capital, iar bancile nu erau inca puse la punct. Apoi cand am apelat la banci, dobanda a crescut brusc de la 50% la 160%, din cauza inflatiei". Liza si-a procurat materialele de la producatorii romani, dar si din magazine, unde erau mai ieftine decat in fabrici, fiind pe stoc. Mai nou, importa materiale. A deschis si un magazin in Munchen. Are cliente care prefera produsele-unicat. Cat priveste avantajele materiale, lucrurile nu stau deloc pe roze: "Mi-as dori sa castig mai multi bani, dar asta ar insemna sa trecem la produsele de serie. E greu sa concurezi pe o piata neloiala, unde exista produse de import la niste preturi care nu ar acoperi nici macar materia prima".
|
MAMA ZINA
|
Zina Dumitrescu este una dintre cele mai cunoscute creatoare de moda din Romania. Activitatea sa a inceput in 1972, cand a fost angajata la Venus, singura casa de moda din perioada comunista. De atunci, Zina a condus destinele acestei afaceri de succes. Totusi, astazi vanzarile nu mai sunt ca pe vremuri. "Oamenii cu bani sunt snobi. Chiar daca hainele facute in Romania sunt superioare calitativ celor aduse de afara, conteaza mai mult faptul ca acelea sunt de firma", ne-a declarat designer-ul. Nici macar colectiile nu mai sunt la fel de numeroase. "Avem colectii de primavara-vara si de toamna-iarna, precum si unele tematice. Pretul unei asemenea colectii poate ajunge la cateva zeci de mii de euro, in functie de calitatea materialelor folosite", ne-a dezvaluit Zina. Chiar daca altadata Venus avea manechini angajati permanent, in prezent lucrurile se prezinta intr-un mod diferit. Dupa spusele Zinei, se apeleaza la o agentie de fotomodele pentru o prezentare. (Adrian Vaduva)
|