Pentru sute de oameni politici, afacerişti, sportivi de top sau pur şi simplu bogătani din toată lumea, Alessandro Martorana este un fel de guru al costumelor. De un an, croitorul de lux face lunar "naveta" şi la Bucureşti.
Moda este un cuvânt aproape inexistent când vorbeşti despre costume. La două rânduri de nasturi sau doar cu un nasture, costumul, o dată croit, este croit pentru totdeauna. Indiferent de culorile, croielile, materialele promovate de diferite curente un costum clasic rămâne "la modă" pentru toată viaţa. Aceasta este esenţa lecţiei pe care o "predă" clienţilor din toată lumea, pe bani buni, Alessandro Martorana, un croitor italian de lux care, de mai bine de un an, lucrează şi pentru piaţa din România. Piaţă e mult spus: Martorana şi-a fidelizat până acum aproape 40 de clienţi români, majoritatea personaje ale căror nume le regăsim în Top 300 Capital. Italianul priveşte detaşat chestiunea, remarcând că oamenii cu bani din România nu au făcut altceva decât să se alinieze unei tendinţe valabile peste tot în lume: îşi asigură o garderobă de calitate ce nu conţine piese care să se găsească în orice magazin. De fapt, hainele croite de Martorana nu se găsesc în nici un magazin, ele fiind făcute doar la comandă şi gândite astfel încât să avantajeze la maximum clientul.
CLIENŢI DIN TOP 300
Până anul trecut, Martorana doar auzise de România şi de Bucureşti. Caesar Consulting a identificat mai mulţi clienţi care îşi doreau o întrevedere cu celebrul croitor şi l-a invitat pe italian la Bucureşti. De atunci, lună de lună, Martorana vine pentru două zile în România şi îşi primeşte clienţii în apartamentul său închiriat într-un hotel de cinci stele de pe Calea Victoriei. După cum singur recunoaşte, România a devenit în foarte scurt timp una dintre cele mai bune pieţe ale sale în Europa. Nu lipsesc aici oamenii cu bani, ba, mai mult, îi place că aceştia îi ascultă sfaturile.
Printre clienţii săi români se numără Irinel Columbeanu şi, mai de curând, Ilie Năstase. Ceilalţi preferă ca numele lor să nu apară în presă, dar vă putem spune că, la Bucureşti, Martorana a lucrat pentru un fost ministru, doi moguli din domeniul imobiliar, cinci nume sonore din industria auto, câteva din sport, trei personaje foarte importante din finanţe-bănci, doi clienţi din domeniul agenţiilor de publicitate. Cu o diplomaţie dibace, croitorul a evitat să ne arate identitatea lor: "Probabil că sunt persoane celebre la voi în ţară, dar cum aş putea şti cine e şi cine nu e celebru în România? Eu sunt doar un străin. Vă pot spune despre celebrităţile din Italia care poartă costumele mele..." Premierul Călin Popescu Tăriceanu nu este clientul lui Martorana, în ciuda faptului că în presă apăruse informaţia că acesta ar fi "îmbrăcat" de italian. La fel cum nici Gigi Becali nu s-a întâlnit deocamdată cu exclusivistul croitor. Nici un designer român nu a fost curios să-l întâlnească pe italian, chiar dacă acesta vine la Bucureşti lunar. Amuzant sau trist?
BANI DE GARDEROBĂ
Alessandro Martorana a refuzat să dezvăluie cifra de afaceri realizată în România. Estimările noastre ne indică însă o cifră de câteva sute de mii de euro. Trebuie precizat că în general, nici un client nu comandă un singur costum, iar diversele accesorii ridică nota de plată. Cea mai consistentă comandă a unui client român s-a ridicat la aproximativ 50.000 de euro – "câteva costume, cămăşi, cravate, practic un început de garderobă". Cel mai scump costum făcut pentru un român a fost realizat din stofă cu particule de diamant şi a costat aproape 8.000 de euro.
Nu poţi visa la haine croite de Alessandro Martorana dacă nu eşti pregătit să plăteşti pentru un costum măcar 2.500 de euro. Italianul crede că nu este o sumă prea mare, mai ales că cei care apelează la serviciile lui sunt nu doar oameni cu bani, ci mai ales persoane care iubesc luxul şi vor să fie unici, inclusiv în materie de îmbrăcăminte. Urmând acest principiu, nici 15.000 de euro nu a fost un preţ prea mare – acesta fiind cel mai scump costum creat vreodată de Martorana.
ASCENSIUNE
Cum a ajuns croitoraşul cel viteaz să aibă o asemenea ascensiune în doar şase ani de la deschiderea afacerii dominate de foarfecă, aţă, ac şi lux? Modest, "acuză" norocul. Acum 10 ani, abia desluşea tainele croitoriei în atelierul unchiului său, la Londra. Şi atunci o făcea mai mult în joacă, o lună pe an. Până în ziua în care s-a gândit să personalizeze serviciile de croitorie pentru cei cu bani. Mai întâi, şi-a îmbrăcat prietenii. Apoi, din om în om, a ajuns la primul client cu adevărat bogat, în Italia. De atunci încolo, uşile i s-au deschis şi afacerea s-a extins în aşa măsură încât Martorana petrece lunar peste 25 de zile în avioane, spre clienţi din toată lumea. Astăzi, 20 de croitori lucrează sub brandul Alessandro Martorana în atelierele sale din Torino şi Milano. Dacă a renunţat demult să mai croiască sau să coasă cu mâna lui, Martorana nu va renunţa niciodată să ia măsurile şi să facă el însuşi probele, pentru fiecare client în parte. Pentru asta, se deplasează oriunde îl cheamă clientul: la birou, în avion, acasă, la hotelul în care-şi petrece vacanţa. Şi chiar şi la Bucureşti!
Citește pe Antena3.ro