Şase ani de existenţă, în diverse formule de scenă. S-au schimbat şi ritmurile? Mandinga a pornit acum şase ani de la un nucleu de patru muzicieni care au ştiut exact încotro merg şi cum să ajungă acolo. Am fost hotărâţi să nu facem rabat de la calitate şi să investim mult timp şi bani în acest proiect. De la începutul lui 2007 ne găsim în aceeaşi formulă despre care noi spunem că este cea mai bună dintre toate: Alex (trompetă, voce), Chupi (tobe), Bazooka (percuţie), Florin (bass), Ella (voce), Zach (saxofon), El Nino (percuţie), Alejandro (voce), Tony (trombon) şi Omar Secada (clape). În toţi aceşti ani, ritmurile nu s-au schimbat, însă au evoluat vizibil.
• Care credeaţi că va fi cea mai mare "rezistenţă" pe care o va opune piaţa muzicii Mandinga?
La început nu ne-am gândit foarte mult la asta, dar putem spune acum că cea mai mare "rezistenţă" o întâmpinăm din partea radiourilor, pentru că piesele noastre - deşi cu mare succes în concerte - pătrund foarte greu în FM. Însă publicul şi organizatorii de concerte au aflat că Mandinga înseamnă mai mult decât un single difuzat la radio, aşa că ne solicită mereu în spectacole pentru show-ul nostru plin de energie.
• Cum e să cânţi salsa într-o ţară împărţită între horă şi dance?
Ne-am dat seama că trebuie să facem ceva pentru a dezvolta mişcarea latino în România, nu ne-am limitat la a ne ocupa doar de propriile spectacole. Aşa a apărut Salsafest şi, mai nou, Radio Sol, un radio online care difuzează exclusiv muzică latino. Suntem în legătură cu multe şcoli de dansuri latino din ţară. Credem că este loc pentru toată lumea pe piaţa muzicală, dar între horă şi dance noi am hotărât să impunem "balkan salsa".
• Ce înseamnă "balkan salsa"?
Deşi ne manifestăm muzical într-o ţară în care telenovelele "fac legea", muzica latino este considerată (curios!) de nişă. La început cântam latino jazz, un gen mult mai complicat decât ceea ce înseamnă astăzi muzica Mandinga. Ne-am decis apoi să diversificăm repertoriul şi în acelaşi timp să căutăm un gen special, personal. Aşa a apărut "balkan salsa", un gen muzical unic al trupei Mandinga, care îmbină armonios stilurile latino cu sonorităţile muzicii tradiţionale balcanice. Componenţa în care suntem acum - români şi cubanezi - vine să dea o notă de autenticitate în plus acestui nou stil.
• Câte ore dedicaţi săptămânal muzicii?
Mandinga are în medie cam două concerte pe săptămână, iar în rest repetăm aproape în fiecare zi câteva ore. Nu mai punem la socoteală şi studiul individual pe care îl face fiecare în parte acasă. Să spunem că fiecare cântă şi repetă cam patru ore pe zi, se fac 28 de ore pe săptămână, înmulţit cu 10 (câţi suntem în trupă) rezultă 280 de ore pe săptămână. Dacă vrei să mergem mai departe, sunt 1.120 de ore pe lună şi 13.440 de ore pe an!
• Aţi avea curajul să atacaţi o piaţă muzicală precum cea cubaneză?
Am fost de mai multe ori în Cuba, aşa i-am ales pe colegii noştri cubanezi. Am avut astfel ocazia să studiem şi ce se întâmplă acolo. Din păcate, condiţiile economice fac ca piaţa muzicală cubaneză să fie foarte puţin interesantă pentru un muzician care trăieşte în afara acestei ţări.
• Ce aţi învăţat de la artiştii din America Latină ale căror concerte le-aţi prefaţat?
Am avut norocul să cântăm pe aceleaşi scene cu mulţi artişti reprezentativi pentru muzica latino la nivel internaţional: Manolito Simonet Y Su Trabucco, Rafaga, Havana Lounge, Bamboleo, Mercadonegro, Eliades Ochoa. Am fost onoraţi pentru că am fost alături de toţi aceşti maeştri, dar cel mai mult ne-am bucurat că am fost apreciaţi de ei. De la ei am învăţat în primul rând să cântăm mai bine, în al doilea rând să nu facem compromisuri muzicale şi în al treilea rând să fim noi înşine. Să nu încercăm să părem ceea ce nu suntem.
• Cum a ajuns "Ciorba (de la bunica)" pe o compilaţie Sony Music?
Star Management (firma care se ocupă de PR-ul nostru) e parte dintr-o reţea internaţională de consultanţă în domeniul industriei muzicale. Partenerul german al acestei reţele a colaborat în mai multe rânduri cu Sony Music pentru astfel de producţii. Aşa a ajuns piesa noastră, ca o propunere, pe masa celor de la Sony Music Germania. Le-a plăcut şi au inclus-o pe lista iniţială de piese care vor urma să apară pe o compilaţie de world-music.