x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Monden Pe-o margine de Eurovision

Pe-o margine de Eurovision

de Dana Andronie    |    11 Feb 2008   •   00:00
Pe-o margine de Eurovision

În prima semifinală din faza naţională Eurovision, Nico şi Vlad Miriţă au primit cele mai multe puncte, cu piesa “Pe-o margine de lume”, compusă de Andrei Tudor. Aceeaşi melodie a fost respinsă la Festivalul Mamaia. Alt juriu, alte păreri, alte interese...

În prima semifinală din faza naţională Eurovision, Nico şi Vlad Miriţă au primit cele mai multe puncte, cu piesa “Pe-o margine de lume”, compusă de Andrei Tudor. Aceeaşi melodie a fost respinsă la Festivalul Mamaia. Alt juriu, alte păreri, alte interese...

Mădălin Voicu, cu state vechi în muzică, a acordat punctaj maxim unei piese pe care anul trecut a considerat-o nesatisfăcătoare. Cum de creaţia lui Andrei Tudor – “Pe-o margine de lume” – a devenit pentru Mădălin Voicu foarte bună, aşa, peste an?! Restul e mister...

Iată juraţii care au ales primele şa­se piese pentru finala naţională din 23 februarie: Adrian Ordean, Mă­­dălin Voicu, Dida Drăgan, Victor So­caciu, Mircea Drăgan, Dani Constantin, Andrei Kerestely, Liviu Ele­kes, Gabriel Marica (Radio Româ­nia), Bogdan Miu (Europa FM), Aris Kalimeris (jurnalist al site-ului European Song Contest To­day), Liliana Levinţa (jurnalist la Gardianul).

 

SE TRANSFORMĂ. Prima semifinală a fost, într-adevăr, un show total! De gafe. Prezentatoarea Daniela Nane ne-a dat gata cu vas­tele ei cunoştinţe în materie de chi­mie. “În muzică, ca şi în viaţă – a de­cretat ea – nimic nu se schimbă, to­tul se transformă.” Trecând peste exprimarea profund pleonastică, prezentatoarea l-a făcut de râs şi pe marele chimist Antoine-Laurent de Lavoisier, care a zis el ceva în sensul ăsta, dar nu se referea la viaţă sau la muzică, ci la principiul conservării materiei în reacţiile chimice. Şi nu spunea că “în muzică nimic nu se schimbă, totul se transformă”, ci că “în natură nimic nu se câştigă, nimic nu se pierde, totul se transformă”. Aşa e când amesteci chimia cu Eurovisionul: totul se transformă, nu?

Berti Barbera s-a făcut de cacao în Camera Verde, studioul în care se odihneau artiştii. Am avut senzaţia că Barbera a fost plătit să se ocupe de funeralii! Trist şi apatic, a ţinut-o dintr-o gafă într-alta. Punctul culminant a fost când prezentatorul s-a trezit să-i întrebe pe artişti: “Ce ţară aţi fi vrut să reprezentaţi, în afară de România?”. Ai noştri abia sunt în stare să se reprezinte pe ei, darămite o altă naţie! Adrian Enache a ţinut şi el să fa­că o gafă, aducându-ne la cunoş­tinţă că participantele la concurs aveau mâinile ude, dar nu pentru că fuseseră la toaletă, ci de emo­ţie. N-am înţeles ce a vrut să spună cu toa­leta şi mâinile ude ale fetelor. Mai exact, de ce o femeie, fie ea şi concurentă la Eurovision, trebuie să aibă mâinile ude când iese de la toaletă. Nici nu vrem să ne gândim!

 

Ceilalţi cinci

În finala din 23 februarie s-au calificat: “The Key Of Life” (m.: tradiţional/ Dinu Maxer, Simona Nae; t.: Dinu Maxer;i.: Simona Nae), “When We’re Together” (m.: Marius Moga;t.: Marius Moga; i.: Că­tă­lin Josan), “Prea mici sunt cu­vintele” (m.: Mihai Alexandru; t.: Cezar Cristea; i.: Leo Iorga & Pacifica), “Dr Frankenstein” (m.: Henrik Wikström, Niklas Ed­berger; t.: Kent Olsson; i.: LaGaylia Frazier), “Love Is All I Need” (m.: Norbert Kovacs; t.: Norbert Kovacs, Mircea Adrian Piper; i.: Tabasco). Prestaţia sue­dezei LaGaylia Frazier a lă­sat de dorit. Dar cum piesa este bună, solista a obţinut totuşi un punctaj care a trimis-o în finală. Votul juriului a repre­zentat 50% din punctajul final, celelalte 50 de procente repre­zentând votul telespectatorilor.

 

Cine urmează

“Pe-o margine de lume” este o piesă foarte bună, dar nu are şanse prea mari să intre în finala de la Belgrad. În schimb, “The Key Of Life” – creaţia lui Dinu Maxer – este mai potrivită să ajungă în Serbia. Dar asta nu înseamnă că este cea mai bună piesă! Publicul a votat-o, deşi sunt români care o consideră plagiat după melodia lui Radu Fornea – “Well-O-Wee” (cântată de Rednex şi Ro-mania). Căluşul – motivul muzical al piesei lui Maxer – este, de fapt, o piesă folclorică străveche.

 

PARTEA A DOUA. În cea de-a doua semifinală, din 16 februa­rie, se vor întrece: “Vânt de vară” (muzica: Zamfira Maria Dincă; text: Zamfira Maria Dincă; interpret: Mo­ni­que), “Dragostea mea” (m: Adrian Romcescu; t.: Cristina Ştefan; i.: Lucia Dumitrescu), “Fight For Life” (m.: Radu Marius Alin; t.: Radu Marius Alin; i.: Nico), “Fairytale Story” (m.: Andrei Stanoevici, Nicoleta Alexandru; t.: Nicoleta Alexandru; i.: Nicola), “Come this way” (m: Marius Moga; t.: Marius Moga; i.: Zero), “RailRoad, RailRoad” (m.: Daniel Alexandrescu, Mircea Presel, Radu Fornea, Annika Ljungberg, Jens Sylsjo, Anders Lundstorm; t.: Daniel Alexandrescu, Mircea Presel, Radu Fornea, Annika Ljungberg, Jens Sylsjo, Anders Lundstorm, Răzvan Ştefaniu, Cătălin Voicu; i.: Rednex feat. Ro-mania), “Follow Me”(m.: Mihai Pocorschi; t.: Mihai Pocorschi, Gabriel Cotabiţă; i.: VH2), “Mas conmigo” (m.: Mihai Alexandru; t.: V!per; i.: V!per), “Run Away” (m.: Radu Bolfea, Sebastian Barac, Marcel Botezan; t.: Radu Bolfea, Sebastian Barac, Marcel Botezan; i.: Cătălin Josan), “Yeke Yeke” (m.: Constantin Ioniţă, Marcel Prodan; t.: Constantin Ioniţă, Marcel Prodan; i.: Imba), “Shine” (m.: Henrik Wikström, Niklas Edberger, Mans Zelmerlöw; t.: Henrik Wikström, Niklas Edberger, Mans Zelmerlöw; i: Biondo), “Seven Days” (m.: Eduard Cârcotă; t.: Cristian Hrişcu Badea; i.: Paula Seling şi Provincialii).

dana.andronie@jurnalul.ro

×
Subiecte în articol: antimonden radu