Reality show-uri de genul âBig Brother" sunt difuzate in mai toata lumea. De cele mai multe ori acest tip de program a dat nastere multor controverse.
Iata aici cateva din problemele cu care s-au confruntat diferite tari in care au fost difuzate reality show-uri si solutiile sau sanctiunile pe care Institutiile de Reglementare a Audiovizualului le-au propus.SINUCIDERE. Suedia este tara in care s-a produs una dintre cele mai controversate reactii. Unul din concurenti s-a sinucis de suparare ca a fost eliminat. Specialistii au ajuns la concluzia ca intamplarea tragica este rezultatul efectului pe care stresul, produs de astfel de programe, il poate avea asupra persoanelor labile psihic.
Si in Franta difuzarea unui reality show asemanator a iscat dezbateri aprinse. Ca urmare, Consiliul Superior al Audiovizualului a intervenit si a impus o serie de restrictii. Prima conditie a fost ca promovarea show-ului sa nu se mai faca pe canale cu transmisie prin satelit si nici pe internet. O a doua conditie a fost ca nici o aluzie la consumul de tutun sau alcool sa nu mai apara pe post. Consiliul din Franta a revenit cu o interventie, in care se stipula ca in ciuda faptului ca participantii si-au dat acordul pentru a fi filmati non-stop, acestia trebuie sa beneficieze de cel putin doua pauze de cate o ora pe zi, in care sa aiba dreptul la intimitate.
EXIBITIONISM. Turcia este una din tarile in care acest program a intampinat serioase manifeste impotriva, atat din partea publicului cat si din partea autoritatilor nationale. Programul a fost etichetat ca fiind opus valorilor sociale si familiale specifice tarii, pe langa acuza majora ca are o influenta profund negativa asupra educatiei tinerilor. Anumite voci au acuzat acest tip de program ca promoveaza exibitionismul cu scopul castigului material. In consecinta, autoritatile au interzis postului de televiziune sa transmita o zi programul. Pe langa aceasta pedeapsa, postul a fost trimis in judecata.
ETICA. In Portugalia, controversa s-a invartit in principal in jurul violarii standardelor etice si legale in privinta drepturilor omului. Socati de comportamentul sexual afisat de fiica lor, parintii unei concurente, Margarida, au rugat echipa de productie sa ii lase sa vorbeasca cu aceasta. Disputa aprinsa dintre Margarida, care voia sa ramana in continuare in casa si parintii acesteia care insistau sa o convinga contrariul au lasat cu gura cascata intreaga natiune. Politicieni, mass-media si cetateni din toate partile si-au manifestat obiectiile fata de ceea ce a fost considerat drept o flagranta incalcare a demnitatii si dreptului la viata privata. Canalul de televiziune a fost amendat pentru difuzarea unor scene erotice inainte de ora 10:00 noaptea si a primit si avertismentul ca difuzarea programelor postului ar putea fi suspendata pentru doua luni, in cazul in care recomandarile nu sunt respectate. Momentan, autoritatile nationale discuta posibilitatea infiintarii unui Consiliu Autonom de Supraveghere a continutului reality show-urilor.
O alta tara in care difuzarea scenelor sexuale a fost restrictionata este Brazilia. Dupa ce publicul a putut urmari doi concurenti in timpul actului sexual, autoritatile au impus postului ca difuzarea sa se mute dupa ora 10:00 noaptea si cu precizarea ca nu este recomandata persoanelor sub 16 ani.
CONTROVERSE. Germania este si ea un caz special. Aici, controversele au inceput chiar inainte ca programul sa ajunga la public. Politicienii s-au autosesizat de cum au auzit zvonul ca un post de televiziune are in plan difuzarea âBig Brother". Ei au cerut autoritatilor specializate sa declare show-ul neconstitutional, pe motiv ca violeaza drepturile fundamentale ale omului. Cu toate acestea, autoritatile nu au considerat necesar sa intervina, dar au facut totusi in asa fel incat concurentii sa aiba dreptul la o ora pe zi in spatele camerelor.
Anglia a operat modificari in Codul Programelor, pentru a preveni violarea demnitatii si a drepturilor omului. Una peste alta, Raportul Anual al Comisiei pentru Televiziune precizeaza ca nu s-au inregistrat probleme grave. De notat este ca cele mai recente versiuni ale lui âBig Brother" se transforma din ce in ce mai mult in emisiune de divertisment. Imaginile sunt filmate si selectate, iar programul nu mai este âlive", ci doar un montaj al carui continut este atent controlat de echipa de productie si de filmare.
Miruna Mihalcea
Audiente mai mult decat modeste
Big Brother 2 are la ora actuala audiente cel putin modeste, la jumatate fata de primul reality-show. âBig Brother Decizia", emisiunea de duminica seara prin care Tino a fost eliminat din casa, a avut un rating de 5,6% sub cel al Antenei 1 (10% pentru âDivertis parc" si âCanalul de stiri") si Pro TV-ului (9,6% pentru filmul âArma mortala"). Chiar si deja celebra transmisiune de joi seara, care i-a aratat pe Andreea si Daniel facand sex, nu a atins decat o audienta de 1,6 puncte - echivalentul a 172.000 de spectatori.
Masa Rotunda pentru Big Brother
Disputele iscate de conflictul dintre Consiliul National al Audiovizualului si Prima TV au luat, ieri, forma unei mese rotunde la care au participat reprezentanti ai CNA, Prima TV, Guvernului, Mass-Media, Patriarhiei Romane, psihologi si analisti politici. Radu F. Alexandru a precizat ca amenzile impreuna cu dezbaterea nu sunt altceva decat un puternic instrument de promovare a emisiunii. Parerea Norei Marcovici, director de marketing la Prima, a fost ca show-ul prezinta ârealitatea asa cum este". âNu prezentati realitatea, pentru ca in Romania nu se face sex la tv, concurentii fac totul in conditii de cobai izolati. O fac pentru bani, imagine sau aventura. E un succes comercial.", a combatut-o Stelian Tanase. Preotul Cristian Popa, reprezentant al Patriarhiei, a subliniat ca modul de viata din casa BB nu il reprezinta si pe acela al unei familii obisnuite de crestini. Ioana Avadanei (Centrul pt Jurnalism Independent) a spus: âAtat timp cat nu se propun alte modele in locul BB, nu ne-am facut datoria decat pe jumatate. Mult zgomot pentru nimic". Concluzia lui Ralu Filip, Presedintele CNA, a fost: âBB nu este o problema a CNA, ci o afacere a Prima TV si atat!". (Claudia Daboveanu)