Textierii romani par sa fi ramas intr-o cumplita pana de inspiratie. Altfel nu se explica frecventa cu care sunt tratate aceleasi si aceleasi subiecte, ba chiar si in (aproximativ) aceleasi vorbe si rime.
DANA CIOBANU
N-ar fi rau sa facem o scurta trecere in revista a celor mai des folosite subiecte in cantecele romanesti, grupate pe genuri muzicale. Astfel, in piesele dance ii veti regasi pe barbatul fatal si pe femeia independenta, care n-are nevoie de barbati (vezi Sexxy) sau tema femeii profitoare.
Parazitii si BUG Mafia au dat de belea
Nu mai putin lipsite de importanta sunt âbocetele": baiatul (fata) care vrea ca celalalt sa se intoarca la el (ea) sau baiatul (fata) care nu se poate consola in lipsa celuilalt. Petrecerile sunt sinonime cu muzica dance, celebrul hit â7 zile de 8 ori" al trupei Demmo fiind un exemplu elocvent: âAsa-mi vine uneori/ Iau cu mine toti prietenii/ Petrecem pana-n zori/ De la inceputul serii". Ritmul pica cum nu se poate mai bine pe âmarea, soarele, plaja" ce insotesc vara sau pe âoamenii de zapada si Craciunul" pe care ni le aduce iarna (vezi Andre si Akcent).
Aria hip-hop-ului cuprinde cateva teme foarte bine definite. Cartierul, tovarasii, drogurile au facut subiectul atator piese ale Parazitilor sau BUG Mafia. Citam din piesa âAnturajuâ" a Mafiei: âCand o arzi cu o combinatie in portbagaj/Primul lucru pe care-l faci, suni la anturaj/ Dai de belea, el e primul care stie/ Ii preferi pe 10 ai tai in loc de altii o mie".
Hip-hop fara critici sociale
Banii si femeile, inevitabil legate, nu puteau lipsi din repertoriul baietilor de cartier care matura trotuarul cu turul pantalonilor. Bautura au slavit-o nu numai scriitori celebri, ci si hip-hop-erii suparati pe viata. O categorie aparte este reprezentata de piesele in care autorii se lauda pe diverse teme (muzica, bani, virilitate). Fizz o spune cum nu se poate mai bine: âAm dat tun dupa tun, am hoteluri in Neptun/ Vara cand tu o arzi la mare, din Miami eu te sun/ Sa-mi faci raport cu vaporul din port". Si ca sa nu uitam de unde a pornit hip-hop-ul, o parte dintre
versurile intalnite in cantecele de gen mai cuprind (din ce in ce mai putine) critici sociale.
Rockerii, bautura si anarhia
Rockerii au si ei subiecte preferate. Mai putine, ce-i drept, decat in categoriile de mai sus, dar poate mai bine definite. Bautura este cel mai des amintita in versuri de pletosii cu lanturi. Sunt celebre versurile melodiei âAnarhia", cantata de Cargo si RACLA: âNoapte crunta de betie, pana-n zori de zi sa fie/ Unde-i vodca si rachia, ca sa-nceapa anarhia/ In Romania".
Textierii nu stau mai bine nici la capitolul rime. Continuam sa credem ca âDictionarul Explicativ al Limbii Romane" poate oferi nenumarate alternative celor care nu gasesc âcoada potrivita". Dar cum autorii nu se straduiesc sa ajunga in manualele de limba romana la âcontemporani", versurile lor sfideaza infantilismul.
Marius Moga, crema textierilor
Pana una-alta, sa vedem care sunt cele mai folosite rime din melodiile romanesti. Va suna cunoscut âmare/tare/soare"? Ati auzit combinatia in cel putin cateva melodii care au ajuns hit-uri. La fel cum e cu âiubesc/doresc/parasesc/amagesc" sau cu âmine/tine/bine", rime preferate de Nicola. Mai toata muzica dance foloseste in capetele de versuri âdansez/visez/distrez", in timp ce maneaua n-ar putea exista fara âbanii, golanii, dusmanii, tiganii". Si am putea scrie la nesfarsit despre lipsa de imaginatie a textierilor romani, in ciuda bogatiei vocabularului limbii romane.
Nu putem incheia insa fara a-l aminti pe micul Mozart al muzicii romanesti, Marius Moga. Baiatul compune melodii si scrie versuri. Luati si intelegeti, daca puteti, urmatoarele versuri din Cream & Marius Moga - âInchide ochii": âCand m-atingi in linistea serii/ Ma topesc in mijlocul iernii/ Simt iar caldura ta/ Orice-as face simt ca nu e bine/ Daca nu esti tu langa mine/ Mereu in preajma mea".
Textierii n-au texte
Dl. Problema are o mare problema. Cu inspiratia. In schimb sta bine cu tupeul. Altfel n-ar fi putut imprima asemenea versuri, extrase din refrenul piesei âMaria": âMaria, mi-ai ramas in cap (ap)/ Sunt obsedat.../ Ma faci sa ma simt barbat apt/ M-ai fermecat/ Sa nu crezi ca te-am uitat (ap)/ Te-am remarcat.../ Maria, mi-ai ramas in cap (ap)".
Genius facea furori, acum cativa ani, cu versuri de doi lei. Multi spun ca ritmul conteaza, nu textul, insa cum poti sa canti niste strofe care nu au nici o logica? Genius ne arata, in piesa âLa agatat", ca se poate: âIn oras, orasul meu/ Dame tari tot vezi mereu/ Blonde, inalte, vezi intruna/ Fete dulci, una si una (...) Discoteca-i full din top/ Sa te-apropii nu e loc/ Miss si moda se numesc/ Si de ele toti vorbesc".
Nicola nu a excelat niciodata in privinta inspiratiei. Ba chiar a iesit pe piata cu niste cantece de care ar trebui sa-i fie cel putin jena. Dam un singur exemplu: ÃVamos a Mamaiaì, pe care a cantat-o cu Un-Q Sapro: ÃSunt pietre-n apa/Apa-i sarata (...)/ Cerul e senin/ Nu observ nici un rechin/ Doar o barca/ Termometrul a urcat/ Sunt un peste pe uscat/ Sar in apaì.
O-Zone are mare succes in Occident, dar la capitolul versuri sta - stie toata lumea - prost! Redam cateva randuri dintr-o melodie mai putin cunoscuta a moldovenilor, âFiesta de la noche": âHello, everybody!/ Noi suntem O-Zone/ Am venit pentru dumneavoastra sub fereastra/ Sa mai cantam ceva, cantecele de dor/
O-Zone pentru voi in aceasta seara/ Pentru voi in scena Picasso/ (Radu), Arsenie si Dan/ Hei, multa galagie/ Mai tare si inca mai tare/ Sa se-auda peste hotare".