A fi implicat emoțional în muncă poate fi atât benefic, cât și dăunător. Te determină să excelezi și să găsești împlinire în realizările tale. Dar exagerarea poate fi obositoare și împovărătoare.
În lumea de astăzi, unde profesia și viața personală se suprapun adesea, în special cu lucrul la distanță, locurile de muncă ne definesc din ce în ce mai mult cine suntem. În general, este bine să fii dedicat jobului tău, dar devine o problemă atunci când munca îți dictează emoțiile și acțiunile.
Pentru a-ți da seama dacă ești prea investit emoțional în jobul tău, ai grijă la aceste semne:
1. Iei criticile personal
Dacă te simți supărat sau dezamăgit timp de zile – sau săptămâni – după ce ai primit feedback negativ, s-ar putea să iei criticile prea personal.
Te-ai simțit vreodată supărat sau nesigur după un comentariu critic din partea șefului tău? Poate că un singur feedback te poate deranja zile întregi sau începi să eviți situațiile în care ai putea fi judecat. Când cineva îți critică munca, s-ar putea să simtă că îți confirmă cele mai profunde nesiguranțe de a nu fi suficient de bun.
Înainte de a lăsa aceste sentimente să preia controlul, încearcă să faci distincția între critica la adresa muncii tale și critica la adresa ta ca persoană.
Iată un exercițiu simplu care te va ajuta să procesezi feedback-ul mai obiectiv: Ia o foaie de hârtie și împarte-o în 4 coloane. În prima coloană, scrie exact ce s-a spus. În coloana următoare, notează ce crezi că este în neregulă cu feedbackul, cum ar fi orice inexactități sau nereguli. În a treia coloană, gândește-te ce părți ale feedback-ului ar putea fi utile. Există ceva acolo care ar putea îmbunătăți modul în care lucrezi sau abilitățile tale? În cele din urmă, decide cu privire la următorii pași. Aceasta ar putea fi stabilirea unei întâlniri pentru a discuta în continuare feedbackul, efectuarea unei schimbări necesare sau pur și simplu să mergi mai departe.
2. Nu reușești să te detașezi după muncă
Dacă munca este în mod constant în mintea ta, chiar și în timpul tău personal, este un semn de implicare emoțională. S-ar putea să te trezești lucrând ore suplimentare doar pentru a te simți bine cu tine, încercând să-ți demonstrezi valoarea făcând mai mult. Această mentalitate te poate împiedica să iei pauze atunci când ai nevoie de ele. Este greu să te oprești după orele de lucru și s-ar putea să îți găsești slujba strecurată în viața personală.
Acest lucru nu arată dăruirea; chiar îți împiedică succesul. Începe să vezi timpul departe de serviciu ca fiind esențial pentru performanța ta, nu doar o recompensă. Pentru a separa munca de timpul personal, încearcă aceste strategii:
- Setează o alarmă pentru a-ți reaminti când este momentul să termini ziua.
- Opește complet dispozitivele de lucru pentru a rezista nevoii de a reveni.
- Notează-ți sarcinile pentru ziua următoare sau stabilește o altă rutină care te ajută să treci de la muncă la relaxare.
3. Vrei să faci mereu pe placul celorlalți
A fi pe placul oamenilor înseamnă că deseori acorzi prioritate nevoilor altora față de ale tale. S-ar putea să te simți obligat să fii cel care rezolvă întotdeauna problemele și salvează situații. Această trăsătură poate arăta ca asumarea emoțiilor celorlalți, schimbarea părerilor pentru a evita conflictele sau nesolicitarea ajutorului pentru că ți-e teamă că te face să arăți slab sau incompetent.
S-ar putea să crezi că eșt generos și de ajutor dacă ești întotdeauna de acord, dar nu este bine dacă dăunează sănătății mintale sau îți afectează negativ relațiile.
Primul pas pentru a schimba acest lucru este conștientizarea de sine. Observă când îți asumi mai multă muncă sau responsabilitate decât ar trebui într-un proiect sau relație. Acordă o atenție deosebită situațiilor care îți crează resentimente. Acest lucru ar putea însemna să te simți suprasolicitat sau subapreciat, potrivit forbes.com.