x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Ce se întâmplă când combini o starletă pop glamuroasă cu un supermini ieftin

Ce se întâmplă când combini o starletă pop glamuroasă cu un supermini ieftin

09 Mai 2012   •   10:02
Ce se întâmplă când combini o starletă pop glamuroasă cu un supermini ieftin

Stau intr-un Renault Twingo alaturi de o fata pe nume Nicola. Interiorul masinii e imbracat in piele crem de strut, decorat cu tot felul de bijuterii si, mai ales, cu foarte multe perechi de cercei. La picioare se afla un microfon incrustat cu pietre si un pantof aidoma. In locul banchetei exista un pupitru de inregistrari, cu un espresor in varf. Oglinda retrovizoare e inconjurata de mici becuri, iar bordul e acoperit cu zeci de instrumente de machiat.

Prin parbriz se pot vedea alte trei Twingouri modificate. Unul are scaune invelite in sute si sute de paste fainoase. Altul e pictat intr-un negru mat, cu interiorul decorat antitetic precum o sala de bal pariziana din secolul XVIII, cu tot cu covoare, draperii si candelabre. Celui de-al treilea i s-au scos scaunele, devenind acum o biblioteca cu semineu.

Nu sunt operele unei clase fumate de reorientare profesionala. Aceasta monstruoasainsiruire de Twingouri este realizarea celor de la Renault, este planul lor maret pentru a creste vanzarile acestui model in anii urmatori.

Nicola de langa mine este Nicola Roberts, o fosta membra a formatiei pop Girls Aloud. Nicola a fost aleasa de Renault drept unul dintre cei patru "artisti" europeni (ghilimelele sunt ale mele, nu ale lor) care vor participa in programul ce incearca sa prezinte noul Twingo drept o "masina artistica", lasandu-i sa personalizeze modelele conform propriilor lor "viziuni artistice". Care, aparent, cuprind diamante, paste, catifea si lemn ars.

Daca (a) iubesti masinile sau (b) nu esti o fetita de 12 ani, probabil ca stomacul incepe sa-ti dea semne ca ar vrea sa ia liftul in sus. In mod evident, ceva a luat-o foarte razna in lumea marketingului auto, daca TG a putut ajunge intr-o situatie atat de tipatoare. Dar ce, mai exact?

Ar fi usor sa contesti artistii alesi de Renault. O fi fost Nicola Roberts membra a unui grup megacunoscut, insa pe cont propriu – cum sa ma exprim? – nu prea ameninta locurile de la varful lumii muzicale. Cei de la Renault au admis ca nu si-au permis-o pe Adele.

Dar nu e drept sa dam vina pe domnisoara Roberts pentru acest dezastru de marketing. N-o fi ea Adele sau Cheryl Cole, dar nu pare a fi o persoana rea. Compania ei e placuta, nu-i asa afectata ca toate starletele pop pe care le-am cunoscut pana acum (e drept, experienta mea e minima). Si chiar daca eu nu ma dau in vant dupa electropop, cei care se pricep m-au asigurat ca noul ei album e cat se poate de respectabil. Daca n-avem o problema de principiu cu promovarea produselor cu ajutorul vedetelor, atunci domnisoara Roberts chiar nu e cea mai rea alegere.

Imi imaginez ca, daca Nicola ar fi fotografiata iesind din Renaultul ei Twingo intr-un loc supertrendy din Londra, ar putea convinge cativa pusti de 17 ani, usor impresionabili.

Dar Nicola Roberts nu conduce un Twingo. "Imi plac masinile mari", imi spune vesela, completand ca detine un Range Rover Vogue si un Porsche Cayenne. Admite ca, daca ar fi sa locuiascain Londra si nu in Surrey, ar putea lua in consideratie un Twingo. Eu o suspectez ca ar alege ceva mai putin prozaic (o intreb cum arata Twingoul, invelit acum in piele crem, inainte de modificari. Cuvintele "anost" si "chel" sunt folosite abundent).

Deci nu exista vreo sansa ca Nicola sa fie fotografiata iesind din Twingo langa un club de fite. Asta inseamna ca strategia celor de la Renault e un pic mai complicata decat "daca e suficient de buna pentru Nicola Roberts, e suficient de buna pentru mine". Strategia Renault depinde ca tu sa accepti (a) ca Twingo este o masina a "artistilor" si (b) ca Nicola Roberts este o astfel de artista. Cu umilinta, as vrea sa combat ambele prezumtii.

Domnisoara Roberts, dincolo de toate talentele ei indiscutabile, nu da dovada de viziune artistica per se. Jean-Charles de Castelbajac, designerul de moda francez din spatele Twingoului negru mat, isi explica creatia absurda facand macar referire la concepte pompoase precum "arheologie sentimentala" si "viitor distopic". Habar n-am ce inseamna oricare dintre ele, dar suna artistic. Sunt ferm convins ca Nicola nu a luat in calcul "arheologia sentimentala". Care este brieful artistic al Twingoului ei? "Viata mea intr-o masina".

Deci toate instrumentele alea de machiaj de pe bord sunt acolo pentru ca Nicola are o trusa de machiaj. Pupitrul de inregistrari e acolo pentru caii place sainregistreze muzica. Bijuteriile sunt acolo pentru ca... ii plac bijuteriile. Intelegi ideea. Poate fi "viata mea intr-o masina" cu adevarat arta? Masina mea e de regula plina de ambalaje de biscuiti, coperti de CD-uri si pungi de hartie de la covrigi. O reflexie adecvata a vietii mele, da, dar nu cred ca se califica drept instalatie artistica.

Deci, de ce au fost distruse aceste patru Twingouri, de fapt? Motivul, ca intotdeauna, il constituie. Intreaba-te cum reuseste Renault sa castige vreun ban dacaiti vinde un Twingo cu mai putin de 10.000 de euro. Scade costurile de cercetare si dezvoltare, pretul materialelor, al transportului si al productiei, plus partea dealerului, iar Renault mai ramane cu cinci euro profit. Dar daca mai adaugi optionale in valoare de 5.000 de euro – bucati de piele, senzori de parcare, un set de dungi neinspirate, chestii d-astea – toata suma se duce direct in buzunarul companiei.

Optionalele inseamna profit. E o smecherie pe care BMW a exploatat-o cu noul MINI, Fiat cu 500 si Land Rover cu Evoque. Cei de la Renault ar vrea si ei o bucata din placinta profitului din optionale, iar cea mai buna metoda de a convinge cumparatorii sa le aleaga multe optionale este sa prezinte drept "personalizare". Tuturor ne place sa ne simtim unici. Nu esti pacalit sa pui dotari de care nu ai nevoie, ci iti personalizezi masina.

Din cauza asta a tot lipit Nicola Roberts cercei pe parasolarele Twingoului ei: e o demonstratie stangace a departamentului de marketing al proaspat descoperitei personalizabilitati (gura!, exista cuvantul) a lui Twingo. Nu poti sa-l comanzi cu piele crem de strut sau cu pupitru de inregistrari, dar poti sa dai bani pe o sumedenie de autocolante, combinatii de culori sau pe un petic de iarba din plastic pe bord, care sa-ti tina telefonul.

Nu e tocmai ce ne doream – probabil nici tu – dar am putea face abstractie de ele daca, odata cu faceliftul, Renault ar fi rezolvat si multe dintre problemele lui Twingo. Dar n-a facut-o. Revitalizarea de la mijlocul vietii a insemnat pentru Twingo o parte frontala schimbata, multe optiuni de personalizare si... cam atat. Nu sunt motoare noi, nu sunt modificari la sasiu si, cel mai grav, bordul ca din anii '90 a ramas la fel.

E frustrant. Ne place Twingo. La inceputul anului trecut, am declarat modelul de baza Twingo drept cea mai buna masina ieftina. Un moment de surescitare, probabil, insa Twingo vine cu un sasiu mult mai bine pus la punct fata de alte masini din clasa sa. Era o masina buna, cu multe probleme usor de remediat. Renault n-a remediat niciuna dintre ele.

Ar fi naiv sa sugerez ca Renault ar fi trebuit sa petreaca mai putin timp arzand-o aiurea cu o fosta membra Girls Aloud si mai mult timp incercand saimbunatateasca masina: oricare ar fi onorariul domnisoarei Roberts, sunt convins ca nu ar putea acoperi mai mult decat dezvoltarea unui nou buton de volum pentru sistemul audio. Dar e vorba de prioritati. Nu e mai important sa rezolvi un bord care pare luat de pe un Renault vechi de 20 de ani si cu un vitezometru amplasat vag in campul vizual al soferului, decat sa lasi o starleta sa-si faca de cap?

Prioritati. La o saptamana dupa extravaganta cu Nicola Roberts, Renault a anuntat discret ca renunta la mai bine de jumatate din modelele disponibile pana atunci pe piata britanica, inclusiv la Laguna, Espace, Modus, Kangoo si la Wind. Toate dispar. Moarte si ingropate. Unele ne intristeaza mai mult decat altele – nu putem spune ca vom varsa o lacrima dupa Modus – dar pare ciudat ca Renault, compania care a inventat MPV-ul mare, nu va mai vinde modelul Espace aici.

Renault, ne dorim foarte tare sa supravietuiesti. Produci cele mai tari hot hatch-uri si, in mod neobisnuit pentru un producator auto modern, pari sa-ti pese cat de bine se conduc chiar si cele mai banale modele pe care le vinzi. Asa ca, Renault, te rugam, limiteaza-te la ceea ce stii sa faci cel mai bine si tine minte doua lucruri: in primul rand, esti o companie auto, nu un butic sic din centrul luxos al parisului. In al doilea rand, daca tot pui un semineu intr-un Twingo, ar trebui sa nu uiti sa-i montezi si un cos . Are cineva un extinctor?

×