Paternitatea sau filiatia fata de tata desemneaza legatura juridica dintre un copil si tatal sau.
Paternitatea poate fi din casatorie sau din afara casatoriei. In mod corelativ, copilul poate fi:Citește pe Antena3.ro
CONFLICT
|
Conflictul de paternitate apare atunci cand un copil este conceput in timpul unei casatorii si nascut, apoi, in timpul unei a doua casatorii, in conditiile aplicarii prezumtiei de paternitate si faptului ca este posibil ca o femeie sa se recasatoreasca la mai putin de 300 de zile de la desfacerea sau incetarea unei casatorii. In aceste situatii, conflictul de paternitate se solutioneaza in favoarea celei de-a doua casatorii. Conflictul mai poate aparea si in situatia in care femeia, deja casatorita, incalcand interdictia poligamiei se mai casatoreste inca o data si naste un copil, caz in care cea de-a doua casatorie este nula. Desigur, sotul in legatura cu care se naste filiatia, ca urmare a solutionarii conflictului de paternitate, poate sa o tagaduiasca, caz in care se va naste filiatia copilului fata de celalalt sot.
|
LEGEA 76/2002 |
Marina Maria, Caras-Severin: "Urmaresc cu mare interes rubricile dumneavoastra si as avea nevoie de un sfat juridic. Va rog sa ma ajutati sa aflu continutul articolului 85 (1) din Legea 76/2002 modificat prin Legea 107/2004".
RASPUNS: Legea numarul 76/2002 reglementeaza sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca. Conform articolului 85 alineatul 1 al acestei legi, angajatorii care incadreaza in munca pe perioada nedeterminata someri in vârsta de peste 45 de ani sau someri intretinatori unici de familii primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, o suma egala cu un salariu minim brut pe tara in vigoare, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin doi ani. (2) De aceleasi facilitati beneficiaza si angajatorii care au sub 100 de angajati si incadreaza in munca, pe durata nedeterminata, persoane cu handicap, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin doi ani. Alineatul (3) din legea mai sus mentionata precizeaza ca angajatorii care inceteaza din initiativa lor raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor prevazute la alineatele (1) si (2), anterior termenului de doi ani, sunt obligati sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare persoana si dobânzile aferente, calculate la nivelul celor acordate de trezoreria statului pentru bugetul asigurarilor pentru somaj. (4) Prevederile alineatului (3) nu se aplica in situatia in care incetarea raporturilor de munca sau de serviciu are loc din initiativa sau din motive imputabile angajatului.
|
LEGEA 10/2001, al imobilelor preluate abuziv |
Tudor Maria, Bucuresti: "Sunt o pensionara cu o amarata de pensie de doua milioane de lei, sunt bolnava - am avut un infarct in 2003 - si sunt pusa pe drumuri fara sa ma lamureasca cineva in legatura cu problema pe care o am. Tatal meu a cumparat in anul 1945 un teren de 200 mp, pe care a construit o casa din paianta fara autorizatie, deoarece nu se cerea pe
atunci si a inscris-o la perceptia de sector pentru impozite. A mai cumparat apoi, in 1950, un teren de 600 mp de la acelasi vanzator prin act de vanzare-cumparare sub iscalitura privata, adica nu se mai autentifica la notariat si l-a inscris la perceptia de sector la impozite. Aceste doua proprietati mi-au revenit in 1991 prin certificat de mostenitor. La Consiliul local Sector 3, Directia Venituri Buget Local, au fost trecute pe numele meu pentru impozitare. Cand am fost sa fac intabularea acestora nu mi s-a primit dosarul spunandu-mi ca nu sunt pe numele meu. Care este modalitatea de rezolvare a acestei situatii si unde trebuie sa ma adresez pentru solutionare?".
RASPUNS: Problema care se pune este daca respectivele terenuri, cel de 200 mp si cel de 600 mp intra sub incidenta Legii 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Potrivit acestei legi imobilele preluate in mod abuziv de stat, de organizatii cooperatiste sau de alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cele preluate de stat in baza Legii 139/1940 asupra rechizitiilor si nerestitutie se restituie, de regula, in natura, in conditiile Legii 10/2001. In cazul in care restituirea in natura nu este posibila se vor stabili masuri reparatorii prin echivalent. Masurile reparatorii prin echivalent vor consta in compensare cu alte bunuri ori servicii oferite in echivalent de detinator, cu acordul persoanei indreptatite. Prin imobile, in sensul Legii 10/2001, se intelege terenurile, cu sau fara constructii, cu oricare dintre destinatiile avute la data preluarii in mod abuziv, precum si bunurile mobile devenite imobile prin incorporare in aceste constructii, inclusiv terenurile fara constructii afectate de lucrari de investitii de interes public aprobate, daca nu a inceput constructia acestora. In cazul in care pe terenurile imobilelor preluate in mod abuziv se ridica constructii, persoana indreptatita poate obtine restituirea in natura a partii de teren ramasa libera, urmand a se respecta documentatiile de urbanism legal aprobate. In continuare, legea precizeaza faptul ca se restituie in natura terenurile pe care s-au ridicat constructii neautorizate in conditiile legii dupa data de 1 ianuarie 1990, precum si constructii usoare sau demontabile. Asadar, cititoarea trebuie sa se intereseze daca s-a facut vreo cerere de restituire in natura a respectivelor terenuri, in situatia in care cele doua terenuri intra sub incidenta Legii 10/2001, adica fac parte din categoria terenurilor preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si sa-si apere dreptul de proprietate asupra constructiilor pe cale unei actiuni in justitie.
|