x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

23 Feb 2005   •   00:00

24 FEBRUARIE 2005
Artene R., Bucuresti:
"Sotia mea a fost incadrata cu carte de munca pe o perioada de doi ani, mai exact din 2003 pana in prezent. In luna noiembrie a anului trecut a devenit mamica, nascand primul copil. Cand am fost sa depun dosarul pentru ajutorul social, pe care statul il ofera pentru copii nou- nascuti, la Casa de Pensii mi s-a spus ca societatea la care lucra sotia mea a incadrat-o in munca in perioada in care ea era deja insarcinata, la un program redus (doua ore /zi). Mentionez ca pana a ramane insarcinata a fost incadrata cu un program normal (opt ore/zi), iar conducerea societatii nici nu a fost instiintata pe perioada sarcinii ca ea va avea un copil. De la Casa de Pensii mi s-a spus ca, daca societatea respectiva ar plati diferenta pentru un program normal, diferenta corespunzatoare perioadei in care sotia mea figureaza ca angajat cu program redus, am putea beneficia de acest ajutor social. Va rog sa-mi spuneti daca se poate acest lucru, daca societatea angajatoare este obligata sa plateasca si ce masuri trebuie sa iau in cazul in care mi se refuza acest lucru. Daca totusi, din diverse motive, sotia mea nu va putea primi acest ajutor social, as vrea sa stiu daca pot eu, ca tata, sa beneficiez de concediu acordat pentru cresterea copilului pana la doi ani, respectiv cu toate drepturile si obligatiile ce-mi revin. Mentionez ca eu sunt angajat cu carte de munca pe o perioada nelimitata si, de asemenea, va intreb, daca sunt refuzat, ce pot face pentru a-mi rezolva aceasta problema destul de importanta pentru familia mea."

RASPUNS: In mod normal, sotul are dreptul la concediu pentru cresterea copilului pana la varsta de doi ani si deoarece are carte de munca poate beneficia si de indemnizatia aferenta. Este necesar sa faca o cerere prin care solicita acest concediu si de asemenea trebuie sa prezinte la unitatea la care lucreaza actele doveditoare ca mama nu beneficiaza de concediu si nici de plata indemnizatiei. Referitor la cea de-a doua problema, societatea nu este obligata sa va plateasca retroactiv. Deoarece sotia a lucrat doar doua ore pe zi, nu puteti beneficia de indemnizatia pentru cresterea copilului.

Panzaru Claudiu, Iasi:
"Sunt pensionat din anul 1999. Este corect intocmita decizia mea de pensionare? Pensia de asigurari sociale: 3.121.503 lei, pensie suplimentara: 1.263.791 lei, deci am o pensie de 4.385.294 lei. Din acest total s-au retinut 306.972 lei reprezentand asigurari sociale si au ramas de plata 4.076.366 lei".

RASPUNS: Pentru a afla daca pensia v-a fost calculata corect, trebuie sa va adresati Casei Judetene de Pensii cu o cerere de recalculare sau, daca sunteti nemultumit de rezultat, la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu adresa in strada Latina numarul 8, sector 2, Bucuresti, telefon Infoline - 021 - 250.91.11.

Dragan Stefan, Bucuresti:
"Lucrez la tipografia Universitatii din Bucuresti si sunt foarte nemultumit deoarece nu am primit al 13-lea salariu si nici salariile marite, asa cum ar fi fost normal in acest an. Ce pot sa fac?".

RASPUNS: Puteti sa va adresati la Inspectoratul Teritorial de Munca al municipiului Bucuresti, cu adresa in strada Radu-Voda 26-26A, sector 4, telefon 331.76.14, 331.13.30, 021/331.76.15.

REPREZENTANTII SALARIATILOR

La angajatorii la care sunt incadrati mai mult de 20 de salariati si daca nici unul nu este membru de sindicat, interesele acestora pot fi promovate si aparate de reprezentantii lor, alesi si mandatati special in acest scop. Reprezentantii salariatilor sunt alesi in cadrul Adunarii Generale a Salariatilor, cu votul a cel putin jumatate din numarul total al salariatilor. Ei nu pot sa desfasoare activitati ce sunt recunoscute prin lege exclusiv sindicatelor. Pot fi alesi ca reprezentanti ai salariatilor, salariatii care au implinit varsta de 21 de ani si care au lucrat la angajator cel putin un an fara intrerupere. Conditia vechimii nu este necesara in cazul alegerii reprezentantilor salariatilor la angajatorii nou-infiintati.

Numarul de reprezentanti alesi ai salariatilor se stabileste de comun acord cu angajatorul, in raport cu numarul de salariati ai acestuia. Durata mandatului reprezentantilor salariatilor nu poate fi mai mare de doi ani.

INDATORIRI. Reprezentantii salariatilor au urmatoarele atributii principale:
  • sa urmareasca respectarea drepturilor salariatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare, cu contractul colectiv de munca aplicabil, cu contractele individuale de munca si cu regulamentul intern;
  • sa participe la elaborarea regulamentului intern;
  • sa promoveze interesele salariatilor referitoare la salariu, conditii de munca, timp de munca si timp de odihna, stabilitate in munca, precum si orice alte interese profesionale, economice si sociale legate de relatiile de munca;
  • sa sesizeze Inspectoratul de munca cu privire la nerespectarea dispozitiilor legale si ale contractului colectiv de munca aplicabil.

    Atributiile reprezentantilor salariatilor, modul de indeplinire a acestora, precum si durata si limitele mandatului lor se stabilesc in cadrul Adunarii Generale a Salariatilor, in conditiile legii.

    Timpul alocat reprezentantilor salariatilor in vederea indeplinirii mandatului pe care l-au primit este de 20 de ore pe luna si se considera timp efectiv lucrat, fiind salarizat corespunzator.

    Pe toata durata exercitarii mandatului, reprezentantii salariatilor nu pot fi concediati pentru motive care nu tin de persoana salariatului, pentru necorespundere profesionala sau pentru motive ce tin de indeplinirea mandatului pe care l-au primit de la salariati.

    PATRONATUL. Patronatele sunt organizatii ale patronilor, autonome, fara caracter politic, infiintate ca persoane juridice de drept privat, fara scop patrimonial. Ele se pot constitui in uniuni, federatii, confederatii patronale sau in alte structuri asociative.

    Patronatele reprezinta, sustin si apara interesele membrilor lor in relatiile cu autoritatile publice, cu sindicatele si cu alte persoane juridice si fizice, in raport cu obiectul si scopul lor de activitate, potrivit propriilor statute si in acord cu prevederile legii. Patronatele sunt parteneri sociali in relatiile colective de munca, participand, prin reprezentanti proprii, la negocierea si incheierea contractelor colective de munca, la tratative si acorduri cu autoritatile publice si cu sindicatele, precum si in structurile specifice dialogului social.

    Constituirea si functionarea asociatiilor patronale, precum si exercitarea drepturilor si obligatiilor acestora sunt reglementate prin lege. Este interzisa orice interventie a autoritatilor publice de natura a limita exercitarea drepturilor patronale sau a le impiedica exercitarea legala. Este interzis, de asemenea, orice act de ingerinta al salariatilor sau al sindicatului, fie direct, fie prin reprezentantii lor sau prin membrii sindicatului, dupa caz, in constituirea asociatiilor patronale sau in exercitarea drepturilor lor.

    Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati
  • SCRISOARE DESCHISA

    Domnule Ministru al Apararii Nationale

    Am ales aceasta cale de comunicare intrucat, ca si vechea conducere, nu raspundeti durerilor, nevoilor si nedreptatilor militarilor care au jurat credinta poporului roman, nu unor generali corupti care pun interesul personal mai presus decat interesele Armatei, rotunjindu-si veniturile din afaceri facute in dauna institutiei militare.

    Domnule Ministru, "treziti-va", veniti pe teren, departe de influentele celor care calca in picioare onoarea si demnitatea militara si verificati garnizoana Tecuci, care a fost vaduvita de unitatea militara si mutata in spatii si locuri nedemne de haina si onoarea militara, de generalii corupti care au fost nominalizati in ziarul Jurnalul National din 4 iulie 2004. Rugamintea de a nu fi mutata unitatea a fost adresata si fostului Ministru Pascu, i s-au aratat avantajele si dezavantajele acestei mutari, dar pentru ca interesele personale au fost mai mari, mutarea a mers mai departe si unitatea a fost dusa la Barlad.

    Domnule Ministru, va rugam sa verificati daca orasul Tecuci merita sa fie vaduvit de singura unitate militara (care a facut parte din Tratatul de la Varsovia) si care dispune de toate dotarile moderne de cazare, hranire a peste 1.000 de militari, reparatie tehnica militara si hangare din beton pentru adapostul a peste 800 de automobile, locuinte proprietate personala pentru cadre in proportie de 96%, cazarma avand suprafata de 30 ha intravilan, iar constructii din zidarie de 4.000 mp, poligon si teren de instructie de 20 ha, depozit de garnizoana, centrala termica pe gaze, sursa de apa si energie electrica proprii si foarte multe altele, atunci cu totii suntem "nebuni si iresponsabili", asa cum ne-a categorisit Gen. Badalan in vizita sa la Tecuci, vineri, 11 iunie 2004.

    Domnule Ministru, mutarea s-a facut la Barlad unde toti cei circa 300 de militari fac naveta la mana soferilor particulari de autobuze. Nu cu mult timp in urma, Domnul Gen. Palsoiu insotit de Gen. Dascalu, Cmd. Brigazii Focsani, au verificat inca o data cele doua garnizoane Tecuci si Barlad. Concluzia era de asteptat: mutarea a fost ilegala. Dumneavoastra, domnule Ministru, cum comentati aceasta mutare, ce masuri veti lua si cand? Sa speram ca daca nu dumneavoastra, macar Dumnezeu va face dreptate.

    Cu stima si consideratie, sotiile, mamele si familiile celor care v-au votat in decembrie.
    ×
    Subiecte în articol: arhiva jurnalul salariatilor munca