x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Scrisori - 9 mai 2006

0
09 Mai 2006 - 00:00
Oprea Aurel:
"Care este adresa electronica unde sa scriu pentru a afla daca cheltuielile pentru centrala termica de apartament si inlocuirea tamplariei de lemn cu cea din termopan sunt deductibile si cum, pentru cei aflati in campul muncii si pentru pensionari? Care sunt actele normative care stipuleaza acest lucru?".

RASPUNS: Trebuie sa va adresati autoritatilor locale, cum ar fi primaria de care apartineti, sau circumscriptiei financiare pentru a afla modalitatile de deducere din impozitul pe cladire si stadiul de aplicare a programului national de reabilitare termica a blocurilor. Puteti afla informatii suplimentare consultand prevederile Codului Fiscal si ale Codului de Procedura Fiscala, precum si site-ul Ministerului Finantelor Publice, www.m-finante.ro.

Marinescu Mihaela, Ilfov:
"Sotul meu ar dori sa mearga in alta tara pentru a lucra, deoarece nu ne mai ajungem cu banii. L-ar interesa sa munceasca in agricultura. Ce trebuie sa facem?".

RASPUNS: Orice solicitant de locuri de munca in strainatate trebuie sa cunoasca faptul ca plecarea la lucru in strainatate presupune mai multe etape. In primul rand, trebuie sa se inregistreze in banca de date a solicitarii pe baza depunerii dosarului cu documentele doveditoare de catre fiecare solicitant. De asemenea, trebuie avut in vedere ca va fi necesar sa participe la selectii, efectuarea controlului medical, legalizari si traduceri de acte. A pleca la lucru in strainatate mai presupune ca persoana in cauza sa cunoasca ca ii trebuie un fond banesc minim pentru transpunerea in practica a acestei dorinte care sa-i permita sa acopere cheltuielile pentru traduceri si legalizari de acte, control medical, cheltuieli de transport etc. Dosarul unui solicitant de locuri de munca in strainatate trebuie sa contina minim urmatoarele documente: copie dupa buletinul sau cartea de identitate, cu o valabilitate de minimim sase luni de la data depunerii dosarului; copie dupa pasaport, cu o valabilitate de minimum sase luni; adeverinta medicala de la medicul de familie ca sunteti clinic sanatos sau ca nu figurati in evidenta cu boli cronice in original; cazier judiciar cu o valabilitate de 30 de zile original; copie dupa certificatele de calificare sau absolvire legalizata la notariat; copie dupa carnetul de munca sau declaratie pe proprie raspundere ca nu aveti carnet de munca legalizata la notariat; curriculum vitae, fisa personala care va fi o pagina dactilografiata cu date personale; dovada emisa de Directia Generala de Evidenta Informatizata a Persoanei din care sa rezulte ca nu are interdictie legala de a parasi localitatea sau alte limitari ale executarii dreptului de libera circulatie in alte tari. Daca angajatorul strain va dori si alte documente, solicitantul de locuri de munca trebuie sa le depuna, el va fi anuntat de agentul de ocupare. Pentru a pleca la munca puteti apela la o firma ce se ocupa de intermedieri de acest gen sau o puteti face prin Oficiul pentru Migrarea Fortei de Munca, cu adresa in Strada Valter Maracineanu nr. 1-3, etaj 4, Sector 1, Bucuresti, telefon 021- 315.88.44; 021-312.46.70; 021-312.91.55.

Teo Tanase, Timis:
"Am plecat in Germania la tratament in anul 1986, suspect de tumoare. Aveam 58 de ani si am refuzat sa ma intorc. In decembrie 2005 m-am repatriat dupa un azil politic de 20 de ani fara sa-mi fi redobandit casa. Pentru acesti ani pot primi o pensie suplimentara, avand in vedere faptul ca pentru cei 30 de ani de munca in Romania am obtinut deja o pensie?"

RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit pentru dumneavoastra urmatorul raspuns: "Ne pare rau, dar nu exista prevederi legale pentru acordarea unei pensii suplimentare pentru perioada cat ati fost plecat in Germania".

DECIZIA DE CONCEDIERE
Concedierea reprezinta forma de incetare a contractului individual de munca, la initiativa unilaterala a angajatorului. Pentru a fi legala si temeinica, decizia trebuie sa respecte prevederile legale si sa indeplineasca anumite conditii atat legate de forma acesteia, cat si de fond.

Astfel, decizia de concediere individuala pentru motive ce nu tin de persoana salariatului poate fi emisa numai ca urmare a desfiintarii locului de munca ocupat de respectivul salariat, trebuind totodata sa fie motivate de dificultati economice, de transformari tehnologice sau de reorganizarea activitatii (art. 65 alin. 1 din Codul Muncii). O astfel de concediere trebuie emisa de catre organul de conducere competent.

In situatia in care aceasta concediere este datorata desfiintarii locului de munca, trebuie avute in vedere urmatoarele aspecte. Astfel, prin desfiintarea locului de munca in sensul art. 65 alin. 2, se intelege desfiintarea postului ocupat de catre salariat in structura functional-organizatorica a angajatorului stabilita prin organigrame si state de functii.

CONDITII. Desfiintarea locului de munca in sensul art. 65 alin. 1 din Codul Muncii, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
  • a) sa aiba o cauza reala si serioasa, dintre cele prevazute de art. 65 alin. 1 (ca urmare a unor dificultati economice, transformari tehnologice, modificari ale liniei de productie, inlocuirea unor utilaje cu altele mai performante, reorganizarea activitatii agentului economic - reorganizare care nu trebuie confundata cu reorganizarea personei juridice etc.).
  • b) sa fie efectiva, nu doar printr-o schimbare a denumirii acestuia. Locul de munca trebuie suprimat din structura functional-organizatorica a angajatorului. Daca survine la scurta vreme angajarea unei alte persoane in acelasi loc de munca, aceasta conditie a desfiintarii locului de munca nu se mai considera implinita.

    De asemenea, trebuie avute in vedere si conditiile exterioare in care se manifesta vointa unilaterala a angajatorului prin emiterea deciziei de concediere individuala.

    OBLIGATII. Astfel, angajatorului ii revin anumite obligatii care trebuie respectate:
  • a) obligatia de a oferi angajatului al carui post este desfiintat un alt loc de munca vacant in unitate, corespunzator pregatirii profesionale a acestuia.
  • b) obligatia de diligenta subsecventa in a solicita sprijinul agentiei teritoriale de ocupare a fortei de munca cu scopul redistribuirii salariatului.
  • c) obligatia de a stabili ordinea de prioritate la concediere in conformitate cu criteriile avute in vedere si potrivit legii si/sau contractelor colective de munca.

    Astfel, in ceea ce priveste conditiile de forma, decizia de concediere trebuie sa fie in forma scrisa si trebuie sa contina in mod obligatoriu motivele care determina concedierea, durata preavizului, lista tuturor locurilor de munca disponibile in unitate si termenul in care salariatul urmeaza sa opteze pentru a ocupa un loc de munca vacant.

    INTERDICTIE. Concedierea salariatilor nu va putea fi dispusa: pe durata incapacitatii temporare de munca, stabilita prin certificat medical conform legii; pe durata concediului pentru carantina; pe durata in care femeia salariata este gravida, in masura in care angajatorul a luat cunostinta de acest fapt anterior emiterii deciziei de concediere; pe durata concediului de maternitate; pe durata concediului pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani, sau in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de trei ani; pe durata concediului pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la sapte ani sau, in cazul copilului cu handicap, pentru afectiuni intercurente, pana la implinirea varstei de 18 ani; pe durata indeplinirii serviciului militar; pe durata exercitarii unei functii eligibile intr-un organism sindical, cu exceptia situatiei in care concedierea este dispusa pentru o abatere disciplinara grava sau pentru abateri disciplinare repetate, savarsite de catre acel salariat; pe durata efectuarii concediului de odihna.

    Prevederile de mai sus nu se aplica in cazul concedierii pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizarii judiciare sau a falimentului angajatorului, in conditiile legii.

    Un caracter nelegal si netemeinic al deciziei de concediere poate fi determinat de nerespectarea uneia din conditiile de mai sus. O astfel de decizie emisa cu nerespectarea conditiilor enumerate este potrivit art. 76 din Codul Muncii lovita de nulitate absoluta fiind nelegala si in acelasi timp netemeinica.

    Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati
  • AM PRIMIT LA REDACTIE
    In cursul anului 2002 am depus o cerere, conform legii, prin care solicitam repartizarea unei locuinte pentru tineri in regim de inchiriere sau a unei locuinte sociale. Precizez ca locuiesc cu sotia si copilul intr-un apartament de 45 mp locuibili impreuna cu inca doua familii, fapt pentru care am solicitat in mai multe randuri efectuarea unor anchete sociale. De asemenea, precizez si faptul ca sunt suferind de o afectiune care se regaseste pe lista afectiunilor pentru care solicitantul are drept la o camera in plus, dar care nu mi-a fost punctata.

    In urma analizarii dosarului, comisia de analiza a preferat sa respecte formal procedura legala in vigoare si a punctat in mod voit gresit solicitantii, in scopul satisfacerii unor interese personale sau a unor grupuri de interese locale. Astfel, pe lista de repartitii s-au regasit persoane care nu indeplineau nici macar criteriile restrictive.

    Pentru a putea verifica corectitudinea analizarii dosarelor, am solicitat in baza Legii liberului acces la informatii de interes public documentele de lucru ale comisiei, dar presedintele comisiei de analiza a dosarelor secretarul Primariei Pascani, s-au opus cu inversunare.

    Atunci m-am adresat unui deputat PSD si unui consilier local care mi-au sugerat ca "la Primarie totul este pe bani, pile si relatii". Acesta din urma chiar m-a indemnat sa merg la primar cu bani. In urma acestui indemn am facut o sezizare catre Camera Deputatilor, nr. 60/31162/ 1524/2004, la care nu am primit nici un raspuns. In urma insistentelor si cu ajutorul sefului Oficiului Prefectural Pascani am reusit sa intru in posesia documentelor de lucru ale comisiei de analiza a dosarelor si am descoperit ilegalitatile.

    Ca urmare a schimbarilor survenite o data cu alegerile din 2004 am transmis telefonic catre linia verde a Cancelariei primului-ministru aceste sezizari, dar abia acum, in 2006, mi s-a solicitat si un memoriu scris. Sper ca dupa trei ani se va face dreptate, iar cei care ocupa ilegal acele locuinte vor fi obligati sa le paraseasca si cei indreptatiti vor primi o locuinta.

    Covrig Ciprian Constantin, Pascani
    Citeşte mai multe despre:   arhiva jurnalul,   durata,   concediere,   munca

    Serviciul de email marketing furnizat de