x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Si traditiile se negociaza, nu-i asa?

Si traditiile se negociaza, nu-i asa?

27 Apr 2005   •   00:00

Taranii din Seuca au o dilema: daca spaniolilor li s-a permis sa-si ucida taurii in coride, de ce le va interzice UE sa taie porcul de Craciun sau mielul de Pasti?

  • de ANDREEA TUDORICA, ANCA ALEXE, ADRIAN MOGOS
  • EUROMANIA INTEGRARII
  • OBICEI. Taranii din Seuca renunta cu greu la traditiile pe care le-au mostenit din tata-n fiu, mai ales cand este vorba de taierea mielului inainte de Pasti sau a porcului de Craciun
    O localitate izolata pe colina. Rupta de cotidianul de jos, din vale. De concurenta comerciala nu mai vorbim. Un butic, si acolo orice produs costa cu cateva mii de lei mai mult decat oriunde pe piata. Cateva mii care se simt la o pensie de 850.000 de lei.

    Chiar si pentru un motor cu tractiune 4x4, accesul spre Seuca este destul de anevoios. Depinde si pe unde vii, spun cei de-ai locului. Daca vii pe Calnic, e mai usor. E traseul pe care il prefera si masina Salvarii. Celalalt este mai anevoios. Un drum forestier, imbunatatit cu o mana de pietris, dand mult de furca celor ce se incumeta sa-l urce.

    Seuca inseamna un manunchi de gospodarii in care fiecare membru al familiei are rolul sau bine determinat. Batranii merg la vie sa o lucreze, femeile fac ordine in gospodarie si ingrijesc gradinile, iar copiii ies cu vaca sau la camp.

    VACA, LAPTELE SI PLUGUL. Pana la scoala sunt kilometri intregi. Multe familii prefera sa stea cu chirie pe timp de iarna in Calnic, pentru ca odraslelor sa le fie mai usor sa ajunga la scoala. Vara e mai usor. Iarna insa gerul, zapada sau zloata ingreuneaza drumul, scolarii sau prescolarii fiind pusi in fata unei adevarate aventuri de cateva ore bune.

    LINISTE. Batranilor nu le prea pasa de norme, integrare si alte "reguli"

    Taranii din Seuca mai ara si astazi cu vacile. Nu au bani sa-si cumpere cai, iar vaca din ograda are avantajul ca mai da si lapte. Chiar daca asta ar zburli parul Uniunii Europene, ale carei norme vor interzice imediat dupa aderare aratul cu vaca. Si ar mai fi multe norme ale Uniunii Europene privind agricultura care-i nelinistesc pe tarani, dar nu ii impiedica sa-si continue mersul firesc al obiceiurilor si traditiilor pe care le-au mostenit din tata in fiu. De muls vaca o vor mulge tot cu mana, ca asa s-au obisnuit. Batranilor nu le pasa de norme, integrare si alte reguli. Poate tinerii sa se mai "alinieze" cerintelor UE. Ce te faci insa cand vine UE si cere ferme, muls cu tehnologie avansata, vanzarea produselor lactate numai in cadru organizat sau taierea animalelor de sarbatori numai dupa ce au fost eutanasiate?

    "Cel mai bine aici, la noi, se face agricultura. Cu zootehnie si pomicultura. Am vacutele mele, oitele mele... de ce sa intru intr-o asociatie? As intra, dar sa fie cinstita. Poate tineretul asta sa intre, ca eu sunt batran...", comenteaza mos Ioan din Seuca. Fiul sau mai stie cate ceva despre UE, ca s-a mai uitat pe la televizor. Batranul insa nu vrea, nici in ruptul capului, sa injecteze animalele inainte sa le sacrifice. Asa a invatat de mic, asa se obisnuieste. Unde-i traditie, nu-i tocmeala. "Nu le injectam. Sa vina aia care ne zic sa le facem injectii. Sa le injecteze ei, inainte de Pasti, inainte de Craciun." Un mielusel prietenos se tine dupa batran. Nu e sperios si stie sa racaie poarta cu copita daca, Doamne fereste, este uitat pe afara. "Asta-i mic. N-a avut ma-sa lapte sa-i dea sa suga si-l tin pe langa mine. Merge oriunde cu mine." De Pasti vrea sa-l sacrifice, chiar daca este "d’al casei" si n-are cercelus galben in ureche - semnul ca ar fi luat in evidenta de medicul veterinar.

    CORIDE SI EUTANASIE. Fiul e si mai aprig aparator al traditiei. "Ai nostri nu au stiut sa negocieze cu UE. La spanioli, de exemplu, situatia mi se pare mult mai nemiloasa. Eu cred ca luptele cu taurii sunt mai criminale decat faptul ca tai porcul si nu-l anesteziez. Asta e traditia. Spaniolul a stiut sa o pastreze, noi nu putem sa le pastram pe ale noastre. Au acceptat tot ce ne-au spus aia fara sa obiecteze. Oricum si bulgarii or sa intre in UE inaintea noastra."

    Discutia despre "aia" si "ai nostri" a mai continuat, alunecand pe diverse pante: cum ca pe vremea lui Ceausescu era mult mai bine sau ca, in Romania, pana nu se scapa de coruptie, nu se poate face bine. "Ai nostri umbla tot timpul cu fofarlica. Intram noi in UE, dar ar trebui ca judecatorii corupti sa fie dati afara, sa dispara coruptii astia. Dom’le, daca este vinovat, sa nu-i dea drumul 10-15 ani cat sta in inchisoare. De ce nu fac ai nostri legile mai puternice acum? De ce trebuie sa vina altii sa ne spuna?" Fiul, rezemat intr-o coada de sapa, conchide, dupa cateva secunde de reflectie asupra spuselor batranului: "Sunt multe chestii pe care ai nostri nu vor sa le defineasca".

    BATAI DE CAP
    Primarul din comuna Pestisani, de care apartine satul Seuca, este inca asteptat de tarani pentru a le mai da ceva lamuriri despre ce inseamna UE. "Sa vina sa ne spuna prima data ce obligatii avem, dupa aia sa ne spuna ce drepturi avem. Si sa ne lamureasca insa cu asta... cum ii spune? Euro greu, leul greu, cum i-o zice. Sunt oameni batrani care nu inteleg ce inseamna. Sa vina aicea sa ne spuna. Sa ne lamureasca. Asta, asta si asta", se plang satenii, adunati pe ulita satului ca intr-o mica poiana a lui Iocan de Seuca. "Pai, e normal", zice nea Ion "sa intram in Uniunea Europeana asta cu un salariu de 1,5 milioane de lei? Ne-au promis gaze si toate alea. Ca ne baga antene pentru telefoane mobile, ca sa vorbim cu Pestisanii, sa chemam Salvarea, sa vina mai repede. Au bagat pe dreacu’ sa-i ia. Toate nu-s decat niste promisiuni facute inainte de alegeri. Si nu se tin de ele. Mint frumos". Drumul de acces spre Seuca este un alt motiv de ingrijorare pentru sateni. Nici fostul primar nu a venit sa le explice oamenilor cum e cu Uniunea asta Europeana, care da batai de cap tuturor si despre care toata lumea vorbeste, mai ceva decat despre rapirea ziaristilor. Si de asta stiu satenii. Si nu a fost sat in care sa mergem si sa vorbim cu oamenii fara sa fim intrebati: "I-au eliberat pe colegii dvs.?".

    "O SA FIE BINE"
    La un moment dat am crezut ca am ratacit drumul, asa ca am cerut indrumare unei femei ce pazea o turma de oi. "Da’ ce treaba aveti in Seuca?", ne intreaba. Dupa ce o lamurim care este scopul nostru, se arata multumita: "Asa, foarte bine, sa vada lumea cum o ducem aici". In drum spre Seuca ne iese in cale un batran. Din vorba-n vorba, ajungem si la problematica integrarii Romaniei in Uniunea Europeana. Omul crede ca va fi mult mai greu, pentru ca, asa cum mai aude la radio sau vede la televizor, "va trebui sa strangem cureaua, ca aia ne cer diferite chestii si Guvernul trebuie sa se supuna... da’ pana la urma o sa fie bine". Oamenii din Seuca nu au nimic nici impotriva unei posibile cetatenii europene. Conteaza doar sa duca o viata mai buna si sa dispuna de utilitatile elementare.

    EUROmania Integrarii - 28 aprilie 2005
    ×
    Subiecte în articol: arhiva jurnalul seuca