x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie A fi sau a nu fi producator

A fi sau a nu fi producator

de Dana Andronie    |    31 Iul 2006   •   00:00
A fi sau a nu fi producator
FESTIVALUL INTERESELOR
"Mamaia" ar putea trai bine pana la adanci batraneti, daca un producator i-ar cere mana.

De sase ani incoace "Mamaita" are doar organizator (consiliul Judetean Constanta). Nicaieri in lume nu s-a pomenit ca un festival national sa nu beneficieze de un producator. Fara bani nu se poate face nimic. Sau se poate: "Mamaia" traieste! Nu se stie insa pentru cata vreme…

Jurnalul National: Sa vorbim despre "Mamaia" veche si noua…
Adrian Stefanescu: Peste 25 de ani a fost bine gandita, in doua sectiuni: Creatie si Interpretare. In 1997 si 1998, cand am facut din Mamaia un festival privat, am incercat un aer nou. Inca se mai canta putin live, nu ca acum, deloc. Am introdus a treia sectiune, cu mare priza la public, Slagarele.

Cinci pile si trei tolomaci


Muzica nu era atat de "usoara"?
Astazi, regula de baza este foarte mult sex si putina muzica. O spun fara ipocrizie ca "Mamaia" ar trebui sa se intoarca la cele doua sectiuni. Trebuie sa se renunte la Slagare.

"Consacratii" nu mai pot canta live. Acesta sa fie motivul?
Da. In 2004, vazand in ce hal merge "Mamaia", m-am intalnit cu Zgabercea, care este directorul festivalului din partea Consiliului Judetean Constanta, si i-am propus o varianta actuala a "Mamaiei". Am venit cu ideea sa se cante live cu orchestra.

Asa cum se facea pe vremea lui Sile Dinicu?
Da. Am mers impreuna cu Ionel Tudor la Constanta. Am discutat cu Zgabercea, dar nu ne-am inteles. Dar in 2005 s-a cantat cu orchestra Big Band-ului Radio. Le-am zis mai multe lucruri pe care organizatorii ar trebui sa le faca.

Ai putea sa dai un exemplu?
Le-am propus ca preselectia de la Interpretare sa nu se mai faca pe fuga, cu doua saptamani inainte, si sa aleaga cinci interpreti cu pile si trei tolomaci. Sa se faca un turneu in toata tara. Asa esti sigur ca alegi crema interpretilor.

Bugetu-i mic!
Nu sunt bani, pentru ca din 2000 incoace "Mamaia" nu mai are producator. Consiliul Judetean Constanta e si organizator, si producator. Orice festival din lume are si un organizator, si un producator. In ultimii ani, "producator" a fost domnisoara Liana Sandulescu. Este doar producator TVR, televiziune care preia spectacolul. Organizatorii se plang ca n-au bani. De ce nu-si iau producator?

Sa ne miram!


Cand ai fost producatorul festivalului ai facut ceva nemaivazut, bineinteles, la "Mamaia"?
Am scos CD-uri cu ceea ce se canta in fiecare seara la "Mamaia". A doua zi, la ora 12:00, se putea gasi pe tarabe cate un CD cu toate cele trei sectiuni.

A scazut nivelul interpretilor si a crescut "interventia" la juriu?
Da. Juriul intotdeauna va fi discutabil. Interese au existat dintotdeauna. Inclusiv cand am fost eu producator. Interesele ajungeau pana la trofeu. Te ruga un redactor de radio - nu-i dau numele - sa cante nu stiu ce fetita… In 1997, Andreea Banica a intrat cu pile la "Mamaia". In 1996 s-au facut presiuni mari sa ia trofeul Malina Olinescu cu Catalin Geambasu. Din 15 concurenti la Interpretare, cinci erau de la Scoala Vedetelor. Scoala Vedetelor, care avea contract cu Alpha Sound. Casa de productie o avea ca director muzical pe Caraman Fotea, care era in juriu. In fata presei m-am mirat cum de directorul festivalului este directorul Scolii Vedetelor, care din pura intamplare are cinci concurenti in finala. M-am mai mirat cum in juriu se afla si Caraman Fotea.

A te mira nu e penal!
Da. M-am mirat si am castigat!

REZISTENTA LA ECONOMIA DE PIATA

Adrian Stefanescu, impreuna cu juratii Cornel Fugaru si Doina Pauleanu (in alb)
Doina Pauleanu a fost directorul festivalului din 1991 pana in 1999. "Cand am auzit ca Bucurestiul, adica TVR-ul si Ministerul Culturii si Uniunea Muzicologilor din Romania nu mai vor sa faca «Mamaia», am propus sa-l facem noi, Consiliul Judetean Constanta. Era un lucru foarte de grav ca «Mamaia» sa nu mai existe... Astfel ca, din 1992, festivalul a fost organizat de Constanta. De atunci, licenta ii apartine Consiliului si numai el o poate realiza. Asa cum Cerbul ii apartine in totalitate TVR-ului si nimeni altcineva nu-l poate organiza", ne-a declarat Doina Pauleanu.

CUM ARATA "MAMAITA" IN 1991? "Era libera, dar oamenii erau mai putin liberi. Probleme au fost foarte multe intotdeauna, pentru ca mereu a fost transmis in direct. Noi am incercat sa conferim festivalului o doza de eleganta. In 1991 se puteau face rochii frumoase, decoruri fastuoase. Nu se mai mergea ca la Cantarea Romaniei. Aparusera in Romania materiale pentru o tinuta eleganta, aveam acces la informatie. Festivalul putea atunci sa fie compatibil cu nivelul lui de reprezentatie, care era national. In afara de «Mamaia» erau putine emisiuni transmise in direct. Depindeam foarte mult de vreme. Aveam o copertina care nu prea tinea de ploaie. Era o tensiune ingrozitoare, pentru ca nu se stia cand se intra in direct. E foarte greu sa lucrezi cu oameni, mai ales cu vedete", ne-a marturisit fostul director al festivalului.

Nu ne putem retine intrebarea daca "Mamaia" n-a devenit cumva un festival anacronic. "Problema ei, ca si a celelorlalte festivaluri din 2006, este daca mai reprezinta un spatiu de consacrare. Vom intra in UE si un festival national nu trebuie sa ramana un lucru de periferie. Daca la inceput cine lua «Mamaia» era un om facut, acum festivalul trebuie sa reziste la o concurenta acerba." Cu alte cuvinte, traim intr-o economie de piata, iar "Mamaia" are sanse egale sa supravietuiasca si sa dispara. Depinde cat de puternica (financiar) va fi pentru a face fata cererii de pe piata muzicala.
×
Subiecte în articol: mamaia producator editie de colectie