Ca membru al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Roman, in 1953, Nicolae Ceausescu a fost de acord cu inchiderea Canalului ca nerentabil. Cand l-a redeschis, parea a fi "uitat" acest lucru. L-a folosit in arsenalul propagandistic, care preamarea "realizarile epocii de aur". Pe toate canalele de comunicare, televiziune, radio, presa scrisa era prezentata marea ctitorie. Din ordin venit "de sus", au fost scrise poezii, texte de proza si au fost compuse cantece, in care Canalul Dunare-Marea Neagra era "personajul" principal.
Nicolae Ceausescu a fost un conducator care a cautat sa-si legitimeze actiunile voluntariste cu argumente istorice. Chiar daca nu existau, dovezile trebuiau inventate sau reinterpretate in lumina directivelor secretarului general al partidului. Este si cazul Canalului Dunare-Marea Neagra. RAFUIELI POST-MORTEM. Proiectul lui Nicolae Ceausescu privind constructia Canalului este strans legat de proiectul din vremea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Chiar daca planurile din 1949 au fost regandite, proiectul demarat in 1976 s-a dorit a fi o "dovada vie" a superioritatii socialismului stiintific, sustinut de "geniul Carpatilor". Unde Dej a esuat, Ceausescu va izbandi. Seful Partidului Comunist Roman si al statului de dupa 1965 a cautat sa se distanteze fata de predecesorul lui, pe care nu o data l-a acuzat de "erori in construirea socialismului". Megalomania si dorinta de legitimare istorica l-au determinat pe Ceausescu sa uite de etapa 1949-1953 a proiectului Canalului Dunare-Marea Neagra si sa isi gaseasca predecesori in "negura" istoriei. Proiectul lui se inscria intr-o indelungata continuitate, care incepea in secolul al XIX-lea. Atunci au inceput a fi elaborate primele teorii de construire a unui canal care sa scurteze drumul Dunarii spre Marea Neagra. Pana la el nimeni nu indraznise finalizarea unui asemenea proiect grandios. ISTORIE. In secolul al XIX-lea, teritoriul pe care este construit astazi Canalul Dunare-Marea Neagra facea parte din Imperiul Otoman. Dunarea era calea de transport cea mai uzitata intre Apusul Europei si Imperiu. Atat companiile de transport din Occident, cat si Imperiul Otoman au inceput sa fie preocupate de scurtarea drumului corabiilor in drumul spre porturile Marii Negre, inca de la 1800. Companii englezesti, franceze, austriece au elaborat planuri pentru construirea unui canal, de dimensiuni mici, dar rentabil. Concluzia pentru acea vreme, a fost aceea ca nu exista mijloacele tehnice necesare realizarii unei asemenea constructii. Ideea nu a fost insa abandonata. Planuri pentru un canal intre Dunare si Marea Neagra au fost elaborate si in prima jumatate a secolului al XX-lea, ramase tot la nivel de proiect.3 |
Citește pe Antena3.ro
Cand timpul va trece-n istorii Geneza acestui fagas Pe fila maretei victorii Va fi si cuvantul ostas. - Cantec ostasesc
PE URMELE
LUI DEJ
|
In prima perioada de constructie a Canalului Dunare-Marea Neagra, propaganda oficiala scotea in fata eroismul muncitorilor. Imaginea contrasta profund cu realitatea muncii detinutilor politici. In epoca s-au tiparit multe asemenea basme ale timpurilor "noi". In brosura "Canalul Dunare-Marea Neagra, un urias santier-scoala" (1950), zidarita Radita Vatra isi prezinta astfel povestea:
"Prin ianuarie 1950 am obtinut calificarea. Am inceput sa lucrez la ziduri de 42 si la ziduri de 28. Am inceput sa fac economii, foloseam deseurile de la caramizi, sparturile si colturile. Aveam grija deosebita sa nu risipesc mortarul. Incepusem sa ma evidentiez, cand in ziua de 2 februarie 1950 santierul m-a trimis la Sinaia, ca sa-mi petrec acolo concediul de odihna. M-am intors pe santier intarita, hotarata sa muncesc si mai bine decat muncisem pana atunci. Si hotararea mea s-a dovedit in scurta vreme rodnica. In ziua de 21 martie am depasit norma cu 78%. Unii ma intreaba si acum cum de mi-a ramas asa de bine in minte ziua asta, de vreme ce de atunci incolo am depasit de atatea si atatea ori normele. Eu socot ca numai copiii pot sa puna asemenea intrebari. Apoi cum, mai tovarasi - imi vine sa le raspund - , cum sa nu-mi ramana in minte ziua cand am izbutit sa depasesc normele pentru prima data? Bagati de seama: pentru prima data! Eu tin minte si alte depasiri de norma. Uite, de pilda, n-o sa uit niciodata ca, la cateva zile dupa intrarea in echipa tovarasului Milea Dinca, an depasit norma cu 170%".
|
IN TIMPUL LUI CEAUSESCU
| ||
|
| ||||
|
MAGISTRALA ALBASTRA
|
Dunare, de acum porti spre mare un nou drum,
Porti spre mare mandria ca ce fac si ce spun
E si drept, e si bun
cand te inalti Romania
Implinim cate-un vis,
catre veacuri deschis
Vis de aur romantic
Nu las televiziuni si
aici pe pamant
Am creat dintr-un gand
Magistrala albastra,
drum de ape si vis
Drum de suflet purtand, cantec fara cuvant
Un drum spre mare deschis.
Magistrala albastra,
drum de oameni nascut,
Ce-ti vorbeste sa stii
de prezent, de trecut
si de mari ctitorii
Ca un semn ca ei sunt vesnic pe acest pamant
si c-au fost, si vor fi.
Noi cu pace am semnat peste tot ce-am durat
La orice temelie,
Fara teama de greu e numele tau
Construim Romania. - (interpreti Dan Spataru, Mirabela Dauer)
|