x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie "Bogata esti, Patria mea!"

"Bogata esti, Patria mea!"

de Paula Mihailov Chiciuc    |    12 Iun 2006   •   00:00

IN MANA STATULUI
Simbolurile bunurilor nationalizate - sonde de petrol, paduri, holde bogate - au ilustrat stema Republicii Populare Romane.
IN MANA STATULUI
Sondele din Prahova au fost "mandria" tarii, nesecat izvor al unei prospere industrii petroliere

Simbolurile bunurilor nationalizate - sonde de petrol, paduri, holde bogate - au ilustrat stema Republicii Populare Romane.

Prin Legea nationalizarii din 1948, in "mainile poporului" au fost trecute bogatiile "exploatatorilor". Timp de cinci decenii, generatii intregi de copii au invatat inca din primul an de scoala cat de bogata si frumoasa este patria care prospera datorita faptului ca poporul muncitor este proprietarul ei.

Numele fostilor industriasi-proprietari au fost, daca nu denigrate, sterse din memoria publica. Invinuiti ca "exploatatori ai clasei muncitoare", cei mai multi au infundat puscariile comuniste sau au reusit sa emigreze definitiv din Romania. In anii postcomunisti, mostenitorii vechilor proprietari incearca sa recupereze bunurile parintilor. Lucru care se dovedeste mult mai greu de infaptuit decat ar fi crezut.

DE SUCCES

In 1863, firma de negot si imprumuturi patronata de Jacob Marmorosch (foto) a angajat un tanar absolvent de stiinte comerciale si financiare - Mauriciu Blank.
Daruirea si priceperea "ucenicului" l-au convins pe patron sa-l ia ca asociat. Astfel, la 1 ianuarie 1874, a luat fiinta Banca Marmorosch, Blank et Co., una dintre cele mai puternice banci comerciale din Romania interbelica.
In 1877, banca a sprijinit eforturile militare ale Guvernului roman, iar dupa 1878 a finantat constructia mai multor cai ferate, a fabricilor de hartie de la Letea si Scaieni, pe cele de zahar de la Chitila si de ciment de la Braila, a obtinut importante succese in industriile forestiera si petroliera, in modernizarea Portului Constanta. Dupa 1948, toate bunurile bancii au trecut in proprietatea statului.

Baile Olanesti au devenit, din loc de odihna particular, o statiune de stat, Gheorghiu-Dej numarandu-se printre clientii ei fideli













Piatra de temelie a fabricii de ciment din Braila "I.G. Cantacuzino" s-a pus in 1888
"Obrazul tarii" - padurile - a fost nu o data "ras" pentru dezvoltarea industriei forestiere. Depozitul din imagine i-a apartinut lui Malaxa
Calea ferata "Nehoias", proprietatea Marmorosch - Blank
La Uzinele de stat Vulcan s-a construit primul autobuz romanesc (1955)
×
Subiecte în articol: editie de colectie