Cum vad Sfintii Parinti ai Bisericii ierarhizarea ingerilor. Ingerii se aseamana unul cu altul prin faptul ca sunt fiinte spirituale, fara corp, inzestrate doar cu ratiune.
Ierarhii
Cum vad Sfintii Parinti ai Bisericii ierarhizarea ingerilor. Ingerii se aseamana unul cu altul prin faptul ca sunt fiinte spirituale, fara corp, inzestrate doar cu ratiune. Exista insa o clasificare a lor, pentru ca, desi sunt la fel ca natura, au roluri diferite.
NUMIRI. Sfintii Parinti vad ingerii impartiti in mai multe cete. La Dionisie Areopagitul acestea sunt noua, asezate in cate trei suprapuse: Serafimi, Heruvimi, Scaune; Domnii, Puteri, Stapanii; Incepatorii, Arhangheli, Ingeri. Marele nostru teolog Dumitru Staniloae talmaceste scrierile despre ingeri si explica mai pe inteles ierarhizarile care s-au facut in acest sens. Sintetizand, el afirma ca "toate sunt in miscare, trecand prin: purificare, iluminare, desavarsire. Cand ceata de jos din fiecare grup e in faza purificarii, ceata de mijloc e in faza iluminarii, iar cea de sus, in faza desavarsirii. Dupa aceea, cetele de sus trec iarasi la o purificare mai inalta. Dar cetele de mai jos sunt ajutate in acest urcus de cele mai de sus".
Ierarhizarea lui Dionisie Areopagitul este considerata de teologul grec Trembelas doar o opinie personala a acestuia, deoarece alti Parinti au numit mai putine cete de ingeri, ierarhizate in alt mod. Au mai existat insa si alte ierarhii asemanatoare cu ale Areopagitului inaintea sa. La fel au gandit Hermas, in "Pastorul", si Sfantul Chiril al Ierusalimului. Sfantul Vasile cel Mare considera ca Serafimii au pozitia cea mai apropiata de Dumnezeu si ca ingerii sunt ordonati in legiuni. Sfantul Ioan Damaschin isi insuseste ierarhia lui Dionisie, la fel si Sfintii de dupa el. Biserica a consimtit sa se picteze ingerii dupa aceasta clasificare.
Parintele Staniloae intareste teoria ierarhizarii lui Dionisie Areopagitul, argumentand ca cele trei triade care urca in desavarsirea lor infinita "nu sunt decat expresia simbolica a unei plinatati a numarului lor de trei, reprezentand perfectiunea Treimii, si a unei inaltari solidare dupa ordinea complexa a vietii spirituale. Crestinismul patristic se serveste de simboluri pentru exprimarea inaintarii in infinitati a ordinii spirituale".
Citește pe Antena3.ro
|
"Cel ce faci pe ingerii Tai duhuri si pe slugile Tale para de foc"...
|