MARCI
In clasamentele online ale celor mai populare marci, companiile din domeniul IT&C tind sa detina, la nivel global, primele pozitii. Conteaza insa si modul in care se face sondajul. In afara spatiului virtual, brandurile IT nu mai sunt dominante.
In ultimii ani, "lumea marcilor" se imparte intre Google si Apple, doua companii, doua branduri care rezuma de altfel "timpurile moderne"; calculator, internet, player digital, inovatie tehnologica. Clasamentul celor mai populare marci, realizat si in 2005 de site-ul Brandchannel.com, tinde sa devina un eveniment la scara globala. Daca in 2004 si 2003 intre primele zece marci la nivel mondial se gaseau sase, respectiv cinci companii din afara domeniului IT & C, in 2005 au fost doar doua. (In ceea ce priveste primele doua locuri, doar in 2001 a fost un nume non-IT, respectiv Volkswagen, aflat pe pozitia secunda). In 2005, din top zece au disparut nume precum: Absolut, Nike, Coca-Cola, Volkswagen, BMW sau Mini.
Google s-a plasat anul trecut pe prima pozitie in topul mondial al celor mai cunoscute marci, depasind castigatorul din 2004, compania Apple, pozitionata in 2005 pe locul secund, potrivit sondajului Brandchannel.
Pe a treia treapta a clasamentului s-a pozitionat Skype, furnizor de servicii internet care permite utilizatorilor sa comunice gratis sau la preturi foarte reduse.
Locurile urmatoare au fost adjudecate de lantul de cafenele Starbucks si producatorul suedez de mobila Ikea. De asemenea, in top zece au mai fost incluse, in ordine, Nokia, Yahoo, browserul Firefox, eBay si Sony.
|
Pentru pasionatii de IT, nume precum Apple si Google au devenit sinonime cu inovatia si progresul tehnologic |
PE CONTINENTE. Daca privim impartirea pe continente, apar multe nume noi. Pentru Europa si Africa, producatorul finlandez Nokia este cea mai populara marca in 2005, locurile urmatoare fiind detinute de Ikea, Skype, Zara, BMW. Pe 2004 insa clasamentul a aratat altfel: Ikea, Virgin, Hennes & Mauritz, Nokia, Al jazeera. Pentru zona Asia-Pacific, primele trei pozitii sunt o "afacere" japonezo-coreeana: Sony, Samsung, LG (in 2005, pe locul secund s-a "infiltrat" Toyota). Pentru americani si canadieni, popularitatea marcilor se imparte intre Apple si Google, producatorii iPod-ului avand mereu intaietate in fata motorului de cautare. De remarcat prezenta ciclistului Lance Armstrong pe pozitia a cincea in 2005. Anul trecut a castigat pentru a saptea oara Turul Frantei, fiind desemnat cel mai bun sportiv al anului 2005 de catre agentia americana de presa Associated Press. Ciclistul american a fost diagnosticat cu cancer la testicule in 1996, dar a reusit sa invinga boala si sa revina cu succes in competitii.
Pentru clasamentul 2005, Brandchannel a intervievat 2.528 de persoane din 99 de tari, majoritatea avand varste cuprinse intre 26 si 35 de ani. Numarul de respondenti barbati a fost cu circa o treime mai mare decat cel al femeilor.
ALT CLASAMENT. Un studiu asemanator a prezentat anul trecut si Envisional. Cea mai populara marca pe internet a fost eBay, locurile urmatoare fiind detinute de HP, Dell si Mini. Cu aceeasi ocazie a fost realizat si un top al marcilor cu o imagine negativa pe internet, primele "nedorite" pozitii fiind ocupate de McDonaldâs, Coca-Cola si Wal-Mart.
MARCILE ROMANESTI. Pentru Romania, clasamentul celor mai populare marci difera in funtie de modul in care s-a facut sondajul. Daca este sa ne luam dupa sondajele facute de Synovate, Dacia este cea mai populara marca romaneasca. Potrivit clasamentului din 2005, Dacia detine pozitia intai, cu o cota de recunoastere de 45,1%, fiind urmata de Arctic (26,3) si BCR (18,6). Metodologia sondajului: interviuri prin telefon asistate de computer. Un sondaj asemanator a prezentat Synovate si in 2004. Aceeasi reprezentare pe primele trei locuri: Dacia, Arctic, BCR.
PAREREA INTERNETULUI. Conform unui studiu Brand Academy privind cele mai raspandite marci romanesti pe internet, marca BitDefender, apartinand companiei romanesti Softwin, s-a clasat pe primul loc intr-un top realizat anul trecut. Cu peste 654.000 de referinte, BitDefender a devansat lejer Dacia (345.000 de referinte).
Pe locul 3 in clasament s-a situat marca "Ana Aslan", cu circa 190.000 de referinte, urmata de solutia antivirus RAV. Adrian Mutu, clasat pe locul 7, i-a devansat pe Mihai Eminescu, Angela Gheorghiu si George Enescu - care ocupau locurile 8, 9 si 10, in aceasta ordine. Raportul Brand Academy a avut ca scop identificarea primelor 25 de brand-uri romanesti ca nivel de expunere pe internet, precum si identificarea categoriilor de care apartin aceste brand-uri, pentru a intelege care sunt domeniile de competenta ale Romaniei.