CE VREMURI
Cum se casatoreau si cam cati divortau in veacul al XVIII-lea, cum era la Mosii de vara la un an dupa cucerirea Independentei si ce lume extraordinara a vazut coana Lizica la inceputul secolului al XX-lea.
Viata de familie in secolul al XVIII-lea era plina si tumultuoasa, macar ca se afla sub protectia bisericii, ca intreaga existenta a individului de la acea perioada in Tara Romaneasca. De la botez si pana la cantarea de deasupra gropii, omul era legat de biserica.
URCAREA DEALULUI. Documentele vremii scot in evidenta o lume pestrita, cu obiceiuri si valori diferite mult de cele ale zilelor noastre. In scrisori, jalbe, testamente si alte marturii scrise, pastrate in arhive, se pot vedea mai ales nemultumirile, pricinile de certuri, motivele de divort dintre oameni sau cel mult aprecierea sotului fata de sotie sau invers, motiv pentru care unul dintre ei devine mostenitorul intregii averi a celui care urmeaza sa moara. Despre dragoste aflam mai putin. In cartea Constantei Ghitulescu "In salvari si cu islic", aparuta la Editura Humanitas, gasim o sugestiva cronica a familiei valahe din secolul amintit. Autoarea povesteste felul in care se dezlegau litigiile dintre soti, si anume, acestia, daca nu se mai intelegeau, luau calea bisericii. Adica mergeau la Mitropolie, in Bucuresti, unde se judecau tot felul de pricini si unde Vladica "impartea" dreptatea. De aici si proverbul lui Anton Pann: "Duminica cununie/Si luni la Mitropolie", cu timpul, sintagma "a urca Dealul Mitropoliei" devenind sinonima cu a divorta. Autoarea cartii amintite a descoperit ca intre anii 1700 si 1800 s-au facut 420 de jalbe de divort, ceea ce, chiar si la populatia de atunci, se poate spune ca era o rata mica, dar si mentalitatea era alta in epoca. Exista frica de Dumnezeu, rusinea de oameni, ca si prejudecata ca o femeie divortata isi gasea mai greu alt sot. In orice caz, ii trebuia o zestre mai mare. Casatoriile boieresti se aranjau in asa fel, incat sa fie "un beau mariage" care sa aduca ulterior niste profituri maxime familiei. La acea vreme exista principiul de a nu se face casatorii intre pamanteni si straini. Vointa lui Voda era porunca de necontestat, dar mai erau si unii fii de boieri care doreau sa-si uneasca destinele, de neam diferit fiind. Banul Mihai Cantacuzino povesteste in cronica sa despre acest amestec nedorit al lui Nicolae Voda Mavrocordat in viata tinerilor insuratei. Acesta a interzis casatoria dintre Maria Cantacuzino, ramasa vaduva, si Constantin Zaguriano, vel gramatic, el fiind de neam grec. Cei doi au vrut sa fuga peste Dunare sa se cunune acolo, dar oamenii domnului i-au prins, obligand-o pe boieroaica sa se cunune cu vistierul Constantin Ramadan. Pana la urma, "macar ca cu sila se maritase, dar cu toate acestea, el fiind om bun, cu cinste si de neam bun, a trait cu dansul prea bine", spune cronicarul.
Cine nu isi cumpara balon, zbarnaitoare si nu se dadea in scranciob degeaba mergea la Mosi, spunea scriitorul Ioan Slavici |
La inceputurile sale, tramvaiul era tras de cai si a trebuit sa astepte multisor pana cand s-a dispensat de vatmanii pe patru picioare
|
Citește pe Antena3.ro
|
CE NU FACEAI CU UN LEUAproape deprimant de usor si ferice apare traiul romanului la inceput de secol XX. Elisabeta Odobescu-Goga ii vorbeste lui Zoltan Rostas despre valoarea leului de aur si aflam cam ce se putea face cu un salariu nu foarte mare: "Carnea era 60 de bani kg, muschiul 1 leu 20 kg, zaharul 1 leu 20 kg, untul mi se pare ca la fel. Pentru 1 leu aveai 20 de oua, pentru 1 leu (rade) la gradinarie aveai 100 de ardei grasi. Un pepene era 25 de bani, dar asta era leu-aur. Leul romanesc trecea prima. Pentru 100 de lei romanesti aveai 105 franci elvetieni". ("Secolul coanei Lizica", de Zoltan Rostas, Editura Paidea)CADOURI NUMAI DE VALOARETot coana Lizica povesteste ca pe vremea ei nu se faceau cadouri atunci cand cineva venea in vizita, dar dupa ce plecau, in special barbatii, trimiteau buchete frumoase cu flori. Doar de Craciun, de Anul Nou si de zile onomastice se faceau daruri. Elisabeta Odobescu-Goga isi aminteste ca o anume doamna Perekide, care are bustul in Parcul Cismigiu, facea niste cadouri superbe. De asemenea, la nunti se faceau cadouri reprezentand obiecte de argint, bijuterii de valoare, vase Galle (dar numai originale) si tablouri. Pentru a fi in pas cu moda de la Paris, doamnele de la inceputul secolului al XX-lea se abonau la jurnalele de moda frantuzesti.LA NOI ACASA, IN COPILARIEAstfel se intituleaza un articol din memorialistica lui Ioan Slavici, in care scriitorul isi aminteste de anii copilariei si adolescentei sale. Ca si Creanga, Slavici a invatat sa buchiseasca pe carti de cult, Ceaslovul, era de baza, abia mai tarziu s-a introdus abecedarul cu litere. Slavici povesteste cum, in zilele de duminica si sarbatoare, mergeau cu intreaga scoala la biserica. Baietii, imbracati in "stihare", cantau la strana impreuna cu dascalul lor, pe 40 de voci armonioase. Era de la sine inteles ca elevii urmau sa cante la toate nuntile mai de soi ale satului Siria sau ca unul dintre elevi citea intotdeauna Apostolul la Liturghie. |