x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Este si el om

Este si el om

de Catalin Pruteanu    |    19 Sep 2005   •   00:00
Este si el om
JOS SPAGA
Mai mult de un sfert din conducatorii auto din Romania recunosc ca au dat mita unui agent de circulatie pentru a scapa de o amenda usturatoare sau pentru a-si pastra in buzunar permisul de conducere. 35% dintre soferi au facut, cel putin o data in viata, un accident mai mult sau mai putin grav.

Va aflati la volan pe o autostrada. E ciudat, dar drumul e bun, iar asfaltul n-are gropi in care sa-ti ramana roata. Soseaua e libera si vizibilitatea e buna. Incepi s-o calci. O calci pana la 110, apoi pana la 120, pana la 130, pana la 140 si parca nu te-ai saturat. Dar, fatalitate!, radarul de la iesirea din curba "te-a luat" si un agent sobru iti face semn sa opresti. Stii ce urmeaza si te enervezi pe toata politia din tara asta, dar si pe soferii cu care te-ai intalnit pe drum si care nu s-au obosit sa-ti faca semn cu farurile. Cobori din masina si agentul incepe, moralist, sa-ti explice ce-ai facut. Apoi se apuca sa-ti scrie amenda. Tu incepi sa te justifici, incerci sa-i atingi un punct sensibil. Doar e si el om, poate isi da si el seama ca n-ai de unde sa platesti atata. Si-asa, platesti tot felul de taxe, benzina se scumpeste mereu, de fapt, benzina s-a mai scumpit putin de cand ati inceput sa cititi acest articol.

LA MICA INTELEGERE. Daca agentul "e si el om", ramane sa vedeti, dar exista sanse bune sa cadeti la pace mai putin oficial. Pentru ca la intrebarea: "Dumneavoastra vi s-a intamplat vreodata sa dati mita unui agent de circulatie pentru a scapa de o amenda mai mare sau de o alta pedeapsa?". 8% dintre respondentii care au masina au spus ca au dat mita, ba chiar de multe ori. Spaga au dat alti 18% dintre respondenti, dar de mai putine ori, iar 64% n-au dat mita niciodata de cand conduc pe drumurile publice. Sunt bune aceste cifre sau trebuie sa ne ingrijoreze? Depinde ce parte a paharului iese mai mult in evidenta. 10% dintre soferii chestionati au preferat sa se abtina de la orice fel de raspuns.

ATENTIE, RADAR! Daca totusi vreti sa fiti oprit mai rar de agentii de circulatie pentru depasirea pe drumurile publice a vitezei maxime legale, ati putea sa urmati exemplul celor care si-au montat in automobilele lor cate un detector de radar. Acestia sunt minoritari, numai 1% dintre persoanele care au automobil si-au pus antiradar pe masinile lor. Antiradarele sunt destul de scumpe, iar preturile urca in functie de performantele mecanismelor de la 100 de euro, in cazul celor mai ieftine, pana la 500-600 de euro, pentru antiradarele "de firma". De doua ori mai multi barbati decat femei au antiradar pe masinile pe care le conduc. Este probabil de vina firea masculina putin mai aplecata spre cuceririle tehnicii decat cea feminina. Persoanele cu varsta cuprinsa intre 31 si 55 de ani sunt cele mai mari amatoare de antiradare, la fel ca si cele cu studii medii. Banii sunt insa principala problema, pentru ca, potrivit rezultatelor sondajului CURS, numarul conducatorilor auto cu venituri peste medie si care au antiradar este dublu fata de cel al soferilor cu venituri sub medie. De asemenea, orasenii au de doua ori mai multe antiradare decat conducatorii auto din mediul rural.

IAR DOBROGEA! Din pacate, rationamentul de mai sus, potrivit caruia soferii cu antiradar scapa mai usor de amenzile pentru depasirea vitezei maxime, este spulberat de rezultatele CURS. Dobrogenii, campioni la darea de mita catre agentii de circulatie, sunt pe primul loc si la cele mai multe detectoare de radar din tara. 13% dintre dobrogeni au asemenea dispozitive, fata de numai 3% dintre moldoveni si 2% dintre olteni. Surprinzator, cei mai descurcareti romani din tara (potrivit nici unui sondaj), adica bucurestenii, declara ca nu au antiradare. Acelasi lucru il afirma transilvanenii, banatenii si muntenii. Dobrogenii raman, asadar, cei mai darnici cu agentii de circulatie atunci cand sunt in pericol de a fi amendati, chiar daca au cele mai multe antiradare din Romania. Poate ca inca nu stiu sa le foloseasca.

61% POARTA CENTURA DE SIGURANTA


Nu de putine ori, centura de siguranta s-a dovedit vitala in cazul accidentelor grave. Romanii o poarta cu simt de raspundere, dar nu se stie daca de frica agentilor de circulatie sau pentru ca sunt convinsi ca le poate salva vietile. 61% dintre respondentii care au automobil au afirmat ca poarta centura de siguranta tot timpul. 32% sustin ca o folosesc numai atunci cand circula in afara localitatilor, iar 3% spun ca o poarta numai cand conduc in localitati. Soferitele o poarta mai mult in afara localitatii decat barbatii, dar acestia din urma o folosesc mai mult decat femeile in localitate. Nici un respondent de peste 56 de ani nu poarta centura de siguranta in localitate, iar cei mai mari utilizatori ai acesteia sunt persoanele cu studii superioare, la fel ca si in cazul soferilor cu venituri peste medie. Bucurestenii, maramuresenii si oltenii nu o poarta niciodata in localitate, spre deosebire de constiinciosii dobrogeni, care dintre toti soferii din tara, o folosesc cel mai mult in localitati.

Click pentru a mari imaginea
Vi s-a intamplat sa dati mita unui agent de circulatie pentru a scapa de o amenda mai mare?
  • 64% dintre soferi spun ca niciodata nu au mituit agentul de circulatie
  • 8% dintre soferi au recunoscut ca de mai multe ori au recurs la mituire
  • 10% au preferat sa nu raspunda la aceasta intrebare sau sa nu-si aduca aminte
  • BARBATII RECUNOSC: COTIZEAZA MAI MULT LA "AGENTII INTELEGATORI"


    Ca barbat, e, poate, mai usor sa "negociezi" cu un agent de circulatie, care e, in 99% dintre cazuri, tot un barbat. Asa se explica faptul ca aproape de trei ori mai multi barbati decat femei au "cotizat" la Garcea. Daca esti mai tanar, ai mai multe sanse sa fi dat mita unui agent: 12% dintre persoanele cu varsta cuprinsa intre 18 si 30 de ani au dat de multe ori mita, fata de numai 8% dintre soferii intre 31 si 55 de ani si doar 2% dintre cei de peste 56 de ani. Daca ai mai putina educatie, ai sanse mai mari sa scapi fara amenda, dar totusi cu banii luati. 10% dintre soferii cu studii pana in liceu au dat de multe ori mita, impreuna cu 7% din cei cu studii peste liceu si cu doar 6% din cei cu studii medii. Poate ca lipsa banilor ii impinge pe respondentii cu venituri sub medie sa incerce o iesire mai putin legala din impas: 10% dintre romanii mai saraci au dat mita de multe ori, fata de 6% din cei cu venituri peste medie. Sunt mai multi soferi din mediul rural care au dat mita agentilor de circulatie decat cei de la oras, dar orasenii ii intrec pe cei de la tara la datul spagii cu moderatie. Dobrogenii sunt insa campionii: 31% dintre soferi au dat mita de multe ori, fata de numai 15% dintre conducatorii auto din Bucuresti si 13% dintre moldoveni. 36% dintre bucuresteni au dat mita de mai putine ori, dar au dat. La categoria "am dat, dar n-am facut din asta o obisnuinta", locuitorii Capitalei sunt campioni, urmati fiind de cei din Muntenia, cu 26%, de moldoveni (21%), dobrogeni si banateni (cate 19%). Cei mai putin predispusi spre coruptie sunt oltenii: doar 4% dintre ei au dat mita de multe ori si numai 11% au dat ocazional.
    ×
    Subiecte în articol: poarta mita circulaţie editie de colectie