x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Fapte, nu vorbe

Fapte, nu vorbe

13 Mar 2005   •   00:00

GRECO-CATOLICII
Uneori, pentru a ne apropia cu pasi timizi de sfintenie, este necesar sa strabatem un drum pe calea purificarii.
MIHAI STIRBU

De aproape trei ani, Valer Median este preot misionar la Parohia Greco-Catolica Sfantul Vasile cel Mare din Bucuresti. L-am rugat pe parinte sa ne spuna cateva lucruri despre post, daca se poate unele mai interesante, care ar putea aduce ceva nou crestinilor. Cu totii ne-am pus intrebarea la un moment dat cine s-a gandit sa instituie postulul. "Postul isi are originea in practica veche, vetero-testamentara a iudeilor, care, daca ar fi sa ne luam dupa dictionarul iudaic, presupune o proba de disciplina religioasa si se refera la infranarea de la mancare si bautura, in general, si de la orice placere de natura fizica. Scopul acestui post este de a intensifica experienta religioasa in vederea ispasirii pacatelor poporului, fie pentru a comemora anumite evenimente care aveau relevanta pentru istoria iudaica. Evident, Biserica Crestina, care a aparut si s-a format pe acest fundal si pe acest filon teoretic iudaic, a preluat acest post si Sfintii Parinti au hotarat ca, in amintirea anumitor evenimente cu relevanta din viata Bisericii, a Mantuitorului, a Sfintilor, sa procedam la aceasta infranare din consumul anumitor alimente, de a savarsi anumite fapte si a impreunat in egala masura aceasta infranare cu facerea de fapte bune, cu implinirea anumitor canoane, cu schimbare comportamentala care intr-adevar sa denote faptul ca suntem crestini, ca meritam aceasta denumire de ‹‹christianum››, adica fratii lui Hristos, de membri ai Bisericii Sale."

LA FEL. Postul in Biserica Greco-Catolica nu difera de postul in Biserica Ortodoxa si anume: sunt oprite de la mancare carnea, branza, laptele, ouale si celelalte alimente obtinute prin sacrificarea animalelor. Sunt recomandate legumele, untdelemnul si vinul cu masura. Sunt anumite momente cand se da dezlegare la peste ca aliment si dezlegare la vin. "Daca ne referim la asprimea postului, spune parintele Median, postul e acelasi, fie ca e vorba de postul din ziua de miercuri sau cel de vineri, sau de Postul Craciunului, sau de Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel, sau Postul Adormirii Maicii Domnului, asprimea e aceeasi, insa degeaba postesc, degeaba incerc sa aplic aceasta rigurozitatea a prevederilor postului in ceea de priveste oprirea de la consumul alimentelor si nu incerc sa predispun intreaga mea fiinta la aceasta starea a postului."

SCHIMBARE. "Asa cum spune Sf. Scriptura: ‹‹credinta fara fapte este moarta ca si trupul fara suflet››, degeaba postesc, degeaba incerc sa ma opresc de la a consuma anumite alimente si faptele sunt intr-o totala contradictie cu ceea ce stiu ca ma invata Biserica, cu ceea ce stiu ca prevede Decalogul, cu ceea ce stiu ca ma pregateste pentru viata de dincolo de viata. Foarte important, de asemenea, aspectul cantitativ al mancarii ingurgitate in aceasta perioada a postului. Este la fel de nociv din punct de vedere spiritual daca eu consum mancare de post intr-o cantitate nelimitata, care-ti da stare de satietate organica si te predispune la somn, la lascivitate, te predispune la o stare de iritare a simturilor si nu te dispune la rugaciune, nu te dispune la a face fapte bune."

OPRIRE. "A posti inseamna asa-numita abstinenta din punct de vedere sexual. Intr-o vreme in care vedem cu groaza ca sexul devine o preocupare din ce in ce mai stringenta a umanitatii, ca tinerii il descopera in cu totul si cu totul alte cadre decat cele legiuite, perioada postului presupune infranare si de la aceasta dedulcire a simturilor, aceasta revarsare a placerilor in viata omului. Postul predispune omul la o alta abordare a conditiei sale in lumea in care traieste. Si slujbele bisericesti sunt altfel in aceasta perioada a postului."

Intr-o vreme in care vedem cu groaza ca sexul devine o preocupare din ce in ce mai stringenta a umanitatii, ca tinerii il descopera in cu totul si cu totul alte cadre decat cele legiuite, postul presupune infranare - Valer Median, preot greco-catolic

LECTIE DE RELIGIE UNITA

Biserica Romana Unita cu Roma are acelasi rit ca si Biserica Ortodoxa, inclusiv disciplina canonica este eminamente orientala. Ritul bizantin in Biserica Catolica este un rit egal cu celelalte 21 de rituri cate are Biserica Catolica, de aici si disciplina clerului, care poate fi casatorit sau nu. Arhitectonica Bisericii Greco-Catolice este asemanatoare cu a Bisericii Ortodoxe: exista iconostasul si acea erminie pictografica comuna. Vesmintele pe care Biserica Greco-Catolica le foloseste sunt aceleasi, aceleasi carti liturgice si aceiasi timpi ai anului bisericesc.

Asa cum spune Sf. Scriptura: ‹‹credinta fara fapte este moarta ca si trupul fara suflet››, degeaba incerc sa ma opresc de la a consuma alimente si faptele sunt intr-o totala contradictie cu ceea ce invata Biserica - Valer Median, preot greco-catolic
×
Subiecte în articol: biserica postul editie de colectie fapte