AMENINTAREA FOCULUI
O tara intreaga privea in direct, in dupa-amiaza de miercuri, 20 februarie 2002, focul care izbucnise la Muzeul Satului.
Imaginile de la televizor si cele din ziarele de a doua zi ii aratau pe angajatii muzeului luptand cot la cot cu pompierii impotriva flacarilor, carand cu disperare, la loc sigur, valoroasele si unicele obiecte de patrimoniu din interiorul caselor aprinse. Nu era primul incendiu de la Muzeul Satului. De-a lungul timpului, flacarile nu au iertat aceasta institutie, in care exponatele sunt case vechi din lemn uscat, acoperite cu paie. Ultima nenorocire se petrecuse in septembrie 1997, cand focul a izbucnit din mai multe locuri, fiind evident ca nu fusese un accident. Atunci, in 1997, au fost distruse complet 320 de obiecte etnografice, constructiile afectate fiind gospodaria din Berbesti, stana din Sugag, gospodaria din Surdesti si cea din Dragus, casa din Dumitra.
VOITINEL. Spre deosebire de incendiul din 1997, acum focul a pornit dintr-un singur loc, de la sura din Voitinel, o constructie aflata chiar langa gardul ce desparte muzeul de Bulevardul Kiseleff. Rapid, focul s-a extins la constructiile invecinate. Muzeograful Aurelia Tudor ne-a aratat gospodariile afectate in 2002. "Noi si pompierii am incercat sa scoatem cat mai multe lucruri din case, mai ales lucrurile mari. Intre 3:10 si 3:20, toata lumea era aici. Atunci de-abia erau cateva chestii aprinse. S-a intamplat un lucru extraordinar: au sarit oameni sa ne ajute din drum, au sarit colegii nostri de la minister sa ne ajute", spune Aurelia Tudor.
"Au ars morile, a ars cherhanaua, pompierii au incercat sa localizeze focul, sa nu se mai raspandeasca. In mintea mea, o cisterna de opt tone de apa inseamna opt tone de apa, dar la incendiul de aici era ca si cum ai fi turnat cu paharelul, se termina in cateva minute", explica Aurelia Tudor. In 2002 nu existau hidranti pana in acel loc, asa ca lupta cu flacarile a fost mai grea, mai ales ca lemnul de brad, materia prima de constructie a acestor case, arde mai bine ca orice alt tip de lemn. Pompierii, veniti intr-un timp-record din toate colturile Bucurestiului, n-au mai putut decat sa incerce oprirea extinderii focului. "Supraveghetoarea noastra a vazut fumul imediat, dar scandura de brad arde ca o torta. Si nu se stinge, pur si simplu nu se stinge", spune muzeograful Aurelia Tudor.
603 obiecte au fost distruse in intregime |
Citește pe Antena3.ro
|
|
|
"Noi si pompierii am incercat
sa scoatem cat mai multe lucruri din case, mai ales lucrurile mari. Intre 3:10 si 3:20, toata lumea
era aici. Atunci de-abia erau cateva chestii aprinse.
S-a intamplat un lucru
extraordinar: au sarit oameni sa
ne ajute din drum, au sarit colegii nostri de la minister sa ne ajute."
Aurelia Tudor muzeograf |
|
RECUPERAREA CLISEELOR LUI BERMANIn timpul cercetarilor sociologice, Dimitrie Gusti a fost insotit de fotograful Iosif Berman. Cliseele realizate de el au fost in pericol sa se piarda. Dar doamna Georgeta Stoica ne da o veste buna. "Acum lucram cu Ambasada Americii, care ne-a dat 10 mii de dolari ca sa restauram cliseele pe sticla facute de Berman in timpul cercetarilor sociologice. Acele clisee fusesera aruncate. Ducandu-ma cu Focsa odata la Scanteia, am gasit cutiile cu clisee aruncate. Si noi le-am luat de acolo. Au venit aici, muzeul a fost intr-o suferinta ingrozitoare cu depozitele; s-au mutat de nu stiu cate ori, au avut conditii de conservare mizerabile." AMINTIRILE UNUI CERCETATOR CARE A LUCRAT CU FOCSA"Focsa a inteles ca, in conditiile politice de atunci (la venirea comunistilor), era imposibil ca muzeul sa fie mentinut ca muzeu sociologic. L-a transformat in muzeu etnografic. Asta l-a salvat. Focsa a incercat sa faca in muzeu un sector de arhitectura noua, ca sa fie in ideea lui Gusti. Si am facut patru luni de cercetari, cu masina, cu Focsa. Am batut toata tara, am selectionat noi niste asa - nu era nimic reprezentativ, nu era nimic inchegat. Sa poti sa zici: asta este perioada socialista. Si a ramas asa. Era un fenomen interesant atunci in sat. In momentul in care pamantul taranilor a fost luat la gospodaria colectiva, barbatii au inceput sa vina la oras sa lucreze. Femeile asigurau hrana familiei. Toti banii pe care ii castigau barbatii la oras trebuiau investiti in ceva, pentru ca taranul roman e practic. Inainte isi investeau in pamant. Acum isi faceau case. A fost o vreme cand foarte multe sate aveau case noi. Se demolau toate constructiile economice care existasera altadata. Nu mai aveam de ce sa am hambar, ca nu mai aveam ce sa pun in el; nu mai aveam de ce sa am grajduri, pentru ca nu mai aveam voie sa am animale. Au ramas casele acelea noi care, cat de cat, aveau un stil. Pana cand a venit sistematizarea si s-a dus." PERIOADA DE DEZVOLTAREIn zilele noastre, muzeul traieste o epoca de inflorire. "Am incercat sa mai facem si altceva, sa mai atragem si alt public, ne spune doamna Stoica. Am adus corul de la Episcopia din Tulcea. Concertul a fost in biserica din Dragomiresti si a avut un mare succes. Am facut atelierele de tamplarie, care sunt la subsol. Avem o parte din birouri din cladirea cea noua, a Ministerului Culturii. Oamenii nostri stateau in niste cabane. S-au rezolvat multe. Acum avem si sala de expozitie, iar magazinul va fi amenajat in stil occidental. Vreau sa-ti spun ca in acest moment, dupa Peles si Bran, Muzeul Satului este cel mai vizitat." (Carmen Anghel)Ã |