x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Fotocabinet

de Carmen Plesa    |    04 Dec 2006   •   00:00
Fotocabinet

Exista un loc in Bucuresti in care un maestru fotograf iti poate face un portret, respectand ceremonialul din Bucurestiul interbelic. Micul Paris respira chiar pe Strada Paris, in spatele Guvernului, intr-un fotocabinet.

Exista un loc in Bucuresti in care un maestru fotograf iti poate face un portret, respectand ceremonialul din Bucurestiul interbelic. Micul Paris respira chiar pe Strada Paris, in spatele Guvernului, intr-un fotocabinet. Are oglinzi mari, saluri colorate, umbrele crosetate, parfum de promenada de la inceputul secolului trecut. Si mai ales are un "maitre photograph". Dupa cateva minute in cabinet iti vine sa vorbesti frantuzeste, sa-ti potrivesti in oglinda o palarie invizibila sau sa-ti cobori voaleta pe ochi.

In Bucurestiul interbelic, vizita la fotograf era un ceremonial. Doamnele isi puneau cele mai elegante toalete, parul copiilor se potolea sub briantina, mustatile domnilor se rasuceau in varfuri ascutite… Asa pregatiti, treceau pragul maestrului fotograf, care-i pregatea pentru toti ochii care urmau sa-i priveasca a doua zi sau peste un secol, in albumul de familie. Eugen Ciocan, "maitre photograph", a reconstruit fotocabinetul Micului Paris intr-o casa dintr-un Bucuresti modern, care se lauda cu mii de claxoane, betoane si sticla si a indraznit, intr-o capitala atat de grabita, sa arunce provocarea "vizitei la fotograf".

PORTRETUL. "Aveti un portret acasa?", ma intreaba "maitre photograph". M-am uitat zapacita la portretele din cabinet, din care priveau doamne cu aer de "Micul Paris". Am ceva pe acasa, imbracata in soim al patriei, incruntata din cauza coronitei cu pompoane enorme pe care mi-o trantise fotograful pe cap in locul celei pe care o purtam de obicei… Dar ce legatura poate sa aiba potretul acela cu misterioasele doamne de pe peretii cabinetului?

"Eu nu fac fotografii la minut. Mai intai stam de vorba la un ceai. Incerc sa prind cate ceva din personalitatea celui pe care il voi fotografia, sa-l «dezbrac» cat mai mult", zambeste maestrul. Dupa conversatia pe muzica de jazz, dupa negocieri - pe care de multe ori maestrul si le-ar dori mai aprinse - incepe sa se nasca si personajul. Uneori e desprins, cu tot cu palarii si rochii infoiate, de pe Calea Victoriei, cea din "la Belle Epoque". Sau e apetisant de gol. Altadata coboara din "Casablanca", unde tocmai i-a soptit ceva lui Humphrey Bogart. Sau e indraznet si blond ca Marilyn Monroe. Clic! Te-a prins!

Apoi, ca-n reteta de demult, mana maestrului coloreaza misterul din gene, copilaria din obraji sau blandetea din plete. Si din fotografia care a iesit o sa te tot uiti in ochii stra-nepotilor si nepotilor, fiilor si fiicelor, amantelor si sotilor… "Acum ma privesti dintr-o poza cu zimti/Atunci aveai nervi, dar si buze fierbinti…"
"Aici aveti prilejul de a redescoperi sarbatorescul unui ritual pierdut: vizita la fotograf; veti regasi parfumul clasic al Bucurestiului de altadata si veti capata dispozitia ideala pentru a poza"
  • Eugen Ciocan, "maitre photograph"
  • Cooperativele de cartier
    Cum regimul comunist nu incuraja afacerile particularilor, cabinetele foto au inceput sa dispara din a doua jumatate a secolului trecut. Au aparut insa "cooperativele" foto de cartier, cu studiourile in care pe multi dintre dumneavoastra trebuie sa-i fi dus parintii pentru un portret. Studiourile foto particulare au renascut de cativa ani, dar de ceremonialul vizitei la fotograf putini s-au mai preocupat intr-o lume a pozelor grabite, care vor fi lipite pe o legitimatie sau o diploma. Fotocabinetul din Bucuresti este singurul din tara in care fotografiile sunt colorate manual.

    Inaugurat In decembrie
    Fotocabinetul a functionat pana in urma cu un an vizavi de Biserica Alba, aproape de Calea Victoriei. Cel care inchiriase spatiul pentru fotocabinet a preferat insa sa-i gaseasca un scop mult mai… comercial. "Acolo eram langa un club si de multe ori tinerii greseau usa si intrau la noi. Multi erau atat de impresionati, incat ramaneau la o cafea si vorbeam pana tarziu, caci cabinetul nu avea ora de inchidere", isi aminteste Eugen Ciocan. Cabinetul s-a mutat intr-o vila de pe Strada Paris. Noul fotocabinet va fi inaugurat in decembrie.

    Femeia de azi, la fel de sensibila ca aceea de ieri
    La fotocabinetul lui Eugen Ciocan vin si tineri, si batrani, si vedete, si simpli trecatori curiosi. Vin oameni care vor sa "imortalizeze" un anumit moment din viata. Si vin, mai ales, multe doamne/domnisoare. Eugen Ciocan se bucura ca frumoasele timpurilor moderne au pastrat placerea de a oferi o fotografie iubitului. Unele isi aduc de acasa un obiect de imbracaminte sau o bijuterie cu care vor sa apara in fotografie. Altele se inspira din albumele din fotocabinet. Unele prefera sa-i dea mana libera maestrului, pentru a fi transformate. "Dupa ce au fost transformate si se afla in fata aparatului de fotografiat, toate isi schimba gesturile. Devin mai elegante, mai atente. Le vezi cum isi indreapta imediat spatele", spune maestrul. Irina Solomon, cunoscuta scenografa, doamna lui Eugen Ciocan, se ocupa de partea de costume, indispensabila ceremonialului.
    ×
    Subiecte în articol: editie de colectie