FIUL RENEGAT AL PLOIESTIULUI
S-a nascut intr-o familie de aromani, in oraselul Hrupisti, din Grecia. A colindat Romania cu familia sa, dar Bucurestiul l-a consacrat definitiv. Ploiestiul i-a ramas insa in suflet. Din pacate, unii ploiesteni au uitat sau chiar nu stiu ca Toma Caragiu le-a fost concetatean.
Ploiesti, Strada Rudului. De undeva, din spatele Liceului "Mihai Viteazu" (fostul "Sf. Petru si Pavel") incepe un drum lung, usor serpuit, cu asfaltul spart pe ici, pe colo. Aproape nici un semn care sa tradeze faptul ca, intr-o casa de pe aceasta strada, a locuit familia Caragiu, in urma cu mai bine de 60 de ani. Ca sa ne asiguram ca am nimerit bine, intrebam un localnic daca stie unde e numarul 144. "Eu stau pe Rudului, la acelasi numar cu varsta mea, 68. 144 e undeva incolo, dar ce cautati, vreo firma?", ne-a iscodit batranul, aratand spre stanga. "Casa unde a stat Toma Caragiu." "Nu stiu ca Toma sa fi stat pe strada mea. Stau de-o viata aici si n-am auzit."
STRADA-CARTIER. Il lasam pe ploiestean bodoganind autoritatile, ca nu se invrednicesc sa puna o placuta in memoria actorului, si o luam binisor la picior spre susul strazii, cu ochii pe portile si zidurile caselor. "Ghicitoarea Ecaterina vindeca si descanta" ne imbie de pe o tabla atarnata de o streasina. Pe dreapta, Unitatea de Pompieri din Ploiesti, Spitalul Municipal, vreo doua magazine de articole funerare, mai multe depozite de materiale de constructii. Printre ele, case mai vechi, mai noi, modeste, cu ziduri proptindu-se unele intr-altele.
Mult mai e pana departe! Si nr. 144 tot nu ni se arata. Strada Rudului ni se pare mare cat un cartier. Un cartier marginas, chit ca e undeva in inima orasului. Dintre doua buticuri si un Loto Prono rasare o poarta de lemn neslefuit, uns cu ulei ars.
Nu seamana cu nici o alta poarta de pe strada. Am crezut ca ne aflam in fata unei case de gugulani, din Banatul Montan. Dincolo de usa masiva este o curte mare, cu mai multe casute. Nimeni sa ne indrume, asa ca urcam primele scari care ne ies in cale. La etaj, printre o masina de spalat si un aragaz inca nedesfacute din ambalajul original, ne facem loc sa batem la singura usa din spatele careia se auzea ceva. Muzica tiganeasca, data la maximum.
La inceput de drum, Toma nu refuza nici rolurile in care nu avea replici |
Citește pe Antena3.ro
Geta Caragiu a innobilat intersectia din vecinatatea teatrului cu bustul fratelui sau |
|
FII DE SEAMA AI PLOIESTIULUINichita Stanescu observa ca "la Ploiesti, adica in acest oras festiv al limbii romane, unde intetirea silabei inroseste oul si epitetul deraiaza crivatul iarna, la Ploiesti, unde s-a innodat franghia limbii de gatul unui mut pentru intaia oara si unde prea in viitor s-a aratat limba (...) Te iubesc e imposibil a se spune la Ploiesti". Dar Ploiestiul si-a iubit fiii, nascuti sau adoptati: B.P. Hasdeu, Eugen Jebeleanu, Geo Bogza, Ion Luca Caragiale, Miron Radu Paraschivescu, Nichita Stanescu, Nicolae Grigorescu, Take Ionescu, Toma Caragiu. TEATRUL, PRIMA SI ULTIMA NOAPTE DE DRAGOSTETrei regizori i-au marcat profund destinul de actor de teatru: Valeriu Moisescu, Liviu Ciulei si Lucian Pintilie. A mai jucat si sub bagheta regizorala a lui Nicolae Kiritescu, Alexandru Braun, Aurel Baranga, Harry Eliad etc. la Constanta, Ploiesti si Bucuresti. A fost Rica Venturiano, din "O noapte furtunoasa", Pretore, in "De pretore Vincenzo", Pampon, in "Dâale carnavalului", Bertoldo, in "Bertoldo la curte", Mackie Sis, in "Opera de trei parale", Ion Cristea, in "Sfantul Mitica Blajinul", Tipatescu, in "O scrisoare pierduta", Primarul, in "Revizorul", Ion, in "Puterea si adevarul", Grigore Mirzacu, in "Simfonia patetica" de Aurel Baranga, Doolittle, in "Pygmalion", Lazarus Tucker, in "Elisabeta I", Satin, in "Azilul de noapte", James Tyrone, in "Lungul drum al zilei catre noapte", Nercea, in "Titanic vals". Pentru acesta din urma, Toma insusi a semnat regia. Asa cum i-a placut sa-si regizeze si viata, ca pe un mare spectacol. Garantia succesului, numele lui. Caragiu. Toma Caragiu. NI-L AMINTIM DIN FILMECe sa amintim mai intai? Seria "Haiducilor" sau "Zestrea domnitei Ralu", in regia lui Dinu Cocea? Seria "B.D."-urilor sau "Explozia", in regia Mircea Dragan? Daca am spune doar de "Actorul si salbaticii" (regia, Manole Marcus) sau de "Gloria nu canta" (regia Alexandru Bocanet), i-am nedreptati pe regizorii Iulian Mihu ("Marele singuratic"), Constantin Vaeni ("Buzduganul cu trei peceti") si pe multi altii pe care Toma i-a facut fericiti, lucrand cu ei. Suntem convinsi ca si acum lumina lui Toma ii invaluie pe toti. (Claudia Daboveanu) |