MESTESUGURI
Muzeul National al Satului este un perimetru al memoriei. Atunci cand ii pasesti pragul se activeaza secvente pe care poate le mai tii minte sau nu din copilarieâ¦
MESTESUGURI
Piesele de port cotidian, cele de sarbatoare si chiar textilele ce âmbracau" casa erau lucrate cu maiestrie de femei |
Muzeul National al Satului este un perimetru al memoriei. Atunci cand ii pasesti pragul se activeaza secvente pe care poate le mai tii minte sau nu din copilarie⦠Mirosul dulceag al lemnului, iarba proaspat cosita, vorba romaneasca⦠totul pare rupt de realitatea secolului al XXI-lea cand apuci sa intri pe poarta Muzeului National al Satului "Dimitrie Gusti". "Prin specialistii sai, muzeul este un tip de tezaur foarte important pe care il gestioneaza in aceasta multipla si extrem de complexa directie de orientare a oamenilor de azi catre ceea ce inseamna plurivalenta culturii si civilizatiei populare romanesti", ne marturiseste dr. Doina Isfanoni, director stiintific in cadrul Muzeului. "In toate partile tarii oameni deveniti colaboratori ai institutiei continua sa lucreze, sa duca mai departe mestesugurile invatate de la mosi-stramosi, sa fie dulgheri, brodeuze, tesatori, cojocari, olari. Rolul muzeului in aceasta situatie este de a le acorda consultanta. In ipostaza aceasta, muzeul are o misiune delicata pentru ca, in primul rand, trebuie sa sprijine la perpetuarea acestor activitati", continua Doina Isfanoni. LA INCEPUT. Consilierea incepe de la natura materialului pe care oamenii urmeaza a-l folosi la realizarea pieselor. Intrucat in traditie fiecare categorie de lemn era indreptata si prin experienta confirmata de utilizarea intr-un domeniu. "Esentele de lemn trebuia, de asemenea, cu atentie selectate, pentru ca una este bradul care tine in chip de galeata, cofa sau sistar. Daca vrei sa faci bata cu care se apara ciobanul, dar care reprezinta si un obiect de mare spectaculozitate plastica, pentru ca el aduce in atentie anumite categorii de motive, sigur lemnul de paltin, de corn sunt cele mai frecvent utilizate. Daca ne raportam la mesterii care doresc sa faca lazi de zestre si care erau foarte recunoscuti pentru calitatile lor, atunci lemnul de fag prelucrat intr-o anumita tehnologie trebuie sa fie cu atentie selectat si utilizat. Daca vrem sa facem instrumente muzicale, iarasi ne vom raporta la alte categorii de materiale", explica Doina Isfanoni. Muzeul contribuie si la reinvierea unor mestesuguri pierdute pe drumul urbanizarii. Foarte multe activitati care tin de broderii, de tesaturi, prelucrarea lemnului sunt acum aproape stinse in satul traditional, intrucat nevoia de utilizare cotidiana a acestor produse a disparut o data cu ocupatiile traditionale.
Citește pe Antena3.ro
|
CEI MAI MARI MESTERI"Muzeul Satului a avut, intr-adevar, un mare rol in reinvierea mestesugurilor. I-a adunat de-a lungul timpului in jurul institutiei pe cei mai mari mesteri. In felul acesta, oamenii au preluat mestesugul practicat de taranul autentic. Cand am luat contact cu Muzeul eram, ca sa zic asa, la inceputuri. Vedeam mesteri in varsta care practica alta arta, categoric autentica. In zilele noastre nu prea se mai transmite arta, fiii nu mai preiau de la parinti, de la bunici. Exista mai degraba ucenici. Pentru mine, meseria mea inseamna totul si incerc sa traiesc din asta", ne spune Marian Viorel, cioplitor in lemn din Falticeni, Suceava. LEGATURILE CU VARSTELE ROMANESTI DE ODINIOARATraian Ciuculescu, instrumentist din Arges, ne-a impartasit gandurile sale. "Fara discutii, Muzeul Satului are un rol esential in reinvierea mestesugurilor. El tezaurizeaza o seama de obiecte intalnite in aproape, daca nu chiar in toate zonele tarii, prin diferite activitati, pentru mesterii care inca mai fac produse traditionale. Este foarte important si faptul ca pe perioada verii Muzeul National al Satului primeste acele tabere de copii. Mare parte din ei au ocazia sa faca cunostinta cu creatorii de arta si pot deveni, de ce nu, consumatori de arta traditionala. Muzeul Satului mi-a propulsat de foarte multe ori creatiile, m-a incurajat. Si nu numai mie, ci tuturor mesterilor. Faptul ca undeva in incinta Muzeului sunt retinute diverse obiecte de arta populara conteaza foarte mult. Ele sunt admirate de public. Daca traditia va fi ajutata in continuare sa existe, eu consider ca ea poate continua. Ca atare, Muzeul Satului are o contributie destul de mare. Este, daca vreti, statia-pilot. Eu, prin instrumentele pe care le creez, inca mai pastrez legatura cu varstele lumii romanesti de odinioara". PASIUNE DE 40 DE ANI"De 30 de ani de cand colaborez cu Muzeul Satului - ne spune Ion Albu, realizator de masti din Neamt - pot spune ca mi-au fost promovate foarte multe lucrari. Daca nu era Muzeul poate nu ajungeam atat de departe. Prin el am obtinut si plecari peste hotare, unde m-am facut cunoscut si apreciat. Este o pasiune impatimita, o pasiune care dateaza de aproximativ 40 de ani. Pastrez traditiile si incerc din rasputeri sa le transmit mai departe, insa e foarte greu, avand in vedere preocuparile tinerilor de azi, chiar si din mediul rural." |