CUM E BINE?
Sa cerem Domnului iertare si intarire pentru a avea un post usor si binecuvantat, ca la sfarsit sa ne putem primi cununa luminii Invierii lui Hristos.
Postul, in contextul credintei noastre crestine, isi are sorgintea in Rai, intr-o porunca a lui Dumnezeu. Intrucat nu a postit, omul a fost izgonit din Rai, asa cum spune Sfantul Vasile cel Mare. Postul este o fapta de virtute, un exercitiu de infranare a poftelor trupului si de intarire a vointei, o forma de pocainta, un mijloc de mantuire, asa cum ne spune Sfantul Simeon al Tesalonicului. Astazi, pentru unii crestini, Postul se rezuma doar la a nu consuma anumite alimente. Si aceasta este o parte ca atare a Postului, dar Dumnezeu pune mai mare accent pe trairile launtrice si pe faptele noastre exterioare.
DE SUFLET. Postul, intr-adevar, este o fapta intr-un context dat in Biserica noastra. Insa este oare postul delimitat numai de o anumita perioada: inainte de Sfintele Pasti, inainte de Nasterea Mantuitorului, Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel sau Postul Adormirii Maicii Domnului? Nu trebuie sa intelegem Postul cantonat pe o anumita perioada. Aceste momente de pregatire de post, care sunt inaintea acestor mari praznice, fac parte din pedagogia bisericeasca si divina de a te pregati de o intalnire cu Hristos cel care a patimit, a murit si a inviat, cu un eveniment deosebit din viata Maicii Domnului sau a Sfintilor Apostoli sau al Nasterii Mantuitorului. Toate aceste posturi marcate pe o perioada de pregatire a anumitor praznice, nu sunt altceva decat niste cursuri, lectii, trairi duhovnicesti de pregatire la intalnirea cu Dumnezeu. Asta nu inseamna ca, dupa ce am absolvit, asa cum am putut fiecare dintre noi, aceste cursuri duhovnicesti, a venit praznicul si de a doua zi incepem toate caderile si decaderile sufletesti si trupesti. Acest Post ne urca pe o treapta si asta presupune sa nu ne mai intoarcem inapoi.
|
CE SI CAND MANCAMPostul propriu-zis al Paresimilor este precedat de cele trei saptamani introductive de la inceputul perioadei Triodului (incepand cu Duminica Vamesului si a Fariseului), care pregatesc treptat si prevestesc postul mai aspru, care incepe de la lasata secului. Ultima dintre acestea se numeste saptamana branzei sau saptamana alba, deoarece face trecerea spre postul propriu-zis, pentru ca in cursul ei este ingaduit numai consumul laptelui si al derivatelor acestuia, lasandu-se mai inainte sec de carne (in seara duminicii a treia din Triod, adica Duminica Infricosatoarei Judecati). Conform traditiei stabilite cu timpul in Biserica, in cursul Postului Mare se posteste astfel: in primele doua zile (luni si marti din saptamana prima) se recomanda pentru cei care nu pot sa tina post complet sau pentru cei mai slabi ajunare pana spre seara, cand se poate manca putina paine si bea apa; la fel in primele trei zile (luni, marti si miercuri) si ultimele doua zile (vinerea si sambata) din Saptamana Patimilor. Miercuri se ajuneaza pana seara (odinioara, pana dupa savarsirea Liturghiei Darurilor mai inainte sfintite), cand se mananca paine si legume fierte fara untdelemn. In tot restul postului, in primele cinci zile din saptamana (luni-vineri inclusiv) se mananca uscat o singura data pe zi (seara) - , iar sambata si duminica de doua ori pe zi - legume fierte cu untdelemn si putin vin. Se dezleaga de asemenea la vin si untdelemn (in orice zi a saptamanii ar cadea) la urmatoarele sarbatori fara tinere (insemnate in calendar cu cruce neagra): Sfintii 40 de mucenici (9 martie), inainte-serbarea si dupa-serbarea Buneivestiri (24 si 26 martie), Joia Canonului celui mare (6 aprilie), iar dupa unii si in Joia Patimilor. La praznicul Buneivestiri (25 martie) si in Duminica Floriilor (16 aprilie) se dezleaga si la peste (cand insa Bunavestire cade in primele patru zile din Saptamana Patimilor se dezleaga numai de la untdelemn si vin, iar cand cade in vinerea sau sambata acestei saptamani, se dezleaga numai la vin). (Informatii din Liturgica generala, preot prof. dr. Ene Braniste, Editura Institutului biblic si de misiune al Bisericii Ortodoxe Romane) |
"Iata postul placut Mie: rupeti lanturile nedreptatii, dezlegati legaturile jugului, dati drumul celor asupriti si sfaramati jugul lor; Imparte-ti painea ta cu cel flamand, adaposteste in casa ta pe cel sarman; pe cel gol imbraca-l, si nu te ascunde de cel de un neam cu tine"
Isaia capitolul 58 Versetul 6 si 7 |
|
"Doamne si Stapanul vietii mele, duhul trandaviei, al grijii de multe, al iubirii de stapanire si al grairii in desert nu mi-l da mie; Iar duhul curatiei, al gandului smerit, al rabdarii si al dragostei, daruieste-l mie, robului Tau. Asa, Doamne, Imparate, daruieste-mi ca sa-mi vad gresalele mele si sa nu osandesc pe fratele meu, ca binecuvantat esti in vecii vecilor. Amin!"
Rugaciune de Pocainta (care se rosteste in Postul Mare) |