DE SUFLET
Tot ceea ce stim despre Vlad Tepes provine din putinele documente istorice si din bogatul fond de legende si traditii.
Prin legenda se intelege in general o povestire cu caracter fictiv. Ovidiu Barlea, in lucrarea "Folclorul romanesc", spune ca, in opozitie clara cu etimologia termenului, legenda denumeste "o naratiune cu tel explicativ sau un comentariu despre oameni si aspecte mai proeminente". Legendele sunt cele care au intretinut si faima lui Vlad Tepes, la noi si peste granite. Si putem afirma ca dintre toti domnitorii romani cea mai mare faima a capatat-o Vlad Tepes, prin nenumarate productii literare realizate pe seama sa.
Faptele lui Vlad Tepes s-au transmis inca din timpul vietii lui prin povestirile scrise in germana si slavona, la care s-au adaugat si cele orale romanesti. Toate au circulat inca din timpul vietii domnitorului. Dupa mediul in care s-au format si au circulat legendele despre Vlad Tepes, Nicoale Stoicescu le clasifica in trei: in zona sud-est europeana se scoate in relief vitejia neasemuita a lui, in zona rasariteana se subliniaza calitatea de domn aspru, dar drept, iar in zona central-europeana domina trasaturile de cruzime nemotivata. Pornind de la povestirile germane, creatiile de mai tarziu, tot exagerandu-i trasaturile negative ale lui Tepes, aveau sa dea nastere lui "Dracula", monstrul de cruzime care nu are nimic comun cu Vlad Tepes.
VARIANTA GERMANA. Cel mai vechi manuscris pastrat al povestirilor in limba germana se afla la Manastirea Saint Gall din Elvetia si dateaza din secolul al XVII-lea, dar el a fost scris si a circulat inca din timpul vietii domnitorului. Acest text povesteste intr-o maniera foarte subiectiva despre faptele lui Tepes, de care sasii din Transilvania erau foarte nemultumiti. Copii ale manuscrisului povestirii circulau insotite si de xilogravuri reprezentand cruzimea lui Vlad, accentuand pana la mistificare unele trasaturi. Sunt relatate pedepsele pe care Vlad Tepes le-a aplicat locuitorilor din Tara Barsei. Dupa ce le-a distrus granele, i-a scos in afara orasului si, spune povestirea, "el a poruncit sa fie arsa mahalaua orasului (Brasov - n.n.) si pe cand se facu dimineata in ziua urmatoare, porunci tragerea in teapa langa capela, sub munte, a femeilor si barbatilor, a tinerilor si s-a asezat in mijloc printre ei si a luat cu bucurie masa de dimineata". Incunabulele acestea ni-l infatiseaza ca pe o bestie cu apucaturi dincolo de inchipuire.
VARIANTA SLAVONA. In schimb, varianta slavona apare ca o replica la ceea ce circula in Europa apuseana despre domnul valah. "Skazaie o Drakule voevod", adica "Povestire despre Dracula voievod", apare cu urmatoarea conotatie facuta de tiparitorul ei: "In anul 6994 (1486) februarie 13 s-a scris mai intai; apoi in anul 6998 (1490) ianuarie 28, am transcris a doua oara, eu, pacatosul, Efrosin". Scrierea este de fapt o culegere de 19 povestiri istorice, scrise la intamplare, nu in ordine cronologica. Istoricii au ajuns la concluzia ca acestea au avut ca autor un roman, iar copist a fost amintitul calugar Efrosin. Manuscrisul a ajuns in Rusia si de acolo a circulat in toata lumea rasariteana. Figura domnitorului apare aici mult mai favorabil conturata, el este in primul rand un domn impartitor de dreptate, iubitor de cinste, onoare, vitejie si cere aceleasi calitati si supusilor sai. Este adevarat ca pedepseste aspru si are ca preferinta tragerea in teapa.
Vlad Tepes, gravura Nürnberg, 1520 |
Citește pe Antena3.ro
|
"Autorii primelor povestiri au fost probabil oameni care l-au inconjurat pe Dracula, l-au cunoscut si au simtit imboldul de a transmite cele aflate sau stiute, in functie de sentimentele avute: dragoste sau ura. Credem ca cei carora li se datoreaza geneza naratiunilor arhetipale despre Tepes au fost romanii din Tara Romaneasca si din posesiunile din sudul Transilvaniei - Almasul si Fagarasul"
Radu Stefan Ciobanu, "Pe urmele lui Vlad Tepes" |
|
POVESTIRI DIN ARGESAcum cateva decenii, cercetatoarea Georgeta Ene a strans un numar de 20 de legende relative la Vlad Tepes, existente inca in comuna Arefu-Arges, in zona cetatii Poenari. Unele dintre aceste povestiri reiau in variante diferite cateva dintre legendele cunoscute fie din cronica tarii, fie din Povestirile slavone. De pilda, legenda cetatii Poenari cunoaste trei variante: dupa un povestitor, cetatea ar fi fost construita de targovisteni (ca in cronica), dupa al doilea, de boierii care nu-l iubeau pe domn, iar dupa al treilea, de cei "fara ocupatii" (Ionel Zanescu) ROMANII NU IL IDENTIFICA PE TEPES CU DRACULAO alta poveste, "Legenda satului Arefu", are ceva din legenda cu cei sapte fii ai Vrancioaiei: se spune ca sapte frati fierari cu numele Dobrin l-ar fi ajutat pe Tepes sa fuga, potcovindu-i caii invers (laitmotiv si al altor legende); pentru ajutorul dat, domnul le-ar fi daruit lor sapte munti pana la Fagaras. Urmasii celor improprietariti de Tepes ar constitui neamul Dobrinestilor. In sfarsit, o ultima legenda vorbeste de un rob turc numit Carasol, care l-ar fi salvat pe Tepes tot cu caii potcoviti invers. Trebuie subliniat ca, pe parcursul anchetei intreprinse la Arefu, pentru a se convinge daca exista vreo legatura intre Vlad Tepes si vampiri sau strigoi, cercetatorul american R.T. Mc Nally, coautorul volumului "Dracula", a cerut satenilor chestionati sa-i povesteasca ce cred despre strigoi; nici unul din cei intrebati nu a legat credintele populare despre strigoi de amintirea lui Vlad Tepes, ceea ce arata ca o asemenea relatie a fost creata dincolo de hotarele tarii, poporul nostru pastrand o cu totul alta amintire despre viata si faptele lui Vlad Tepes. (Ionel Zanescu) DOMN SIMPATIZAT DE POPORO alta povestire din culegerile cercetatoarei Georgeta Ene, intitulata "Pe timpul lui Vlad Tepes", strange la un loc alte trei legende cunoscute (omul cu camasa scurta, arderea lenesilor - nu cersetorilor - si uciderea unui episcop - un boier - care s-ar fi plans domnului de mirosul cadavrelor arse). In afara de aceste povestiri care puteau fi aflate din literatura culta sau de scoala, in Arefu s-au mai pastrat si cateva legende neintalnite in literatura. In toate aceste legende Tepes este privit cu simpatie si intelegere. (Ionel Zanescu) |