x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Zana cea buna

Zana cea buna

de Loreta Popa    |    22 Mai 2006   •   00:00
Zana cea buna
TIMPUL MARGARETEI
Toti copiii cred in zane. Cand suntem mici, lumea noastra interioara se populeaza cu fel de fel de personaje din basmele copilariei...

In ceea ce ma priveste, am avut o zana buna care mi-a cantat toata copilaria. Am avut si sansa sa o vad, pentru ca zana mea era reala. Avea si un nume, Margareta Paslaru. Spun zana pentru ca juca rolul acesta in bine cunoscutul film "Veronica". Exista oameni ale caror nume devin legende adanc inradacinate in timp, iar amintirea lor nu mai poate fi stearsa. Un astfel de om este Margareta Paslaru. S-a afirmat la doar 15 ani si timp de decenii a dominat muzica usoara romaneasca, a atacat domeniul folclorului, cochetand cu scena, dar si cu filmul.

OBSESIA TIMPULUI. Despre cum a fost compus slagarul "Timpul", Margareta Paslaru isi aminteste: "In 1968, piesa «A nimanui sunt», selectionata si inclusa de Valeriu Lazarov in recitalul meu la Cerbul de Aur 1969, se numara printre primele mele incercari componistice. In ciuda succesului de public, piesa a fost respinsa dupa festival ca fiind «trista, necaracteristica tineretului revolutionar». Dar nu m-am descurajat, ideile abundau si inspiratia ma chema la pian. Compozitia «Timpul» (muzica si text) i-a urmat, la scurta vreme. Unora li s-a parut ca textul era prea filozofic pentru un cantec de muzica usoara... Din fericire, orchestratorul Sandu Abramovici m-a incurajat si chiar mi-a indeplinit dorinta de a folosi un timpan acordat ca efect sonor. Era important pentru mine si pentru atmosfera piesei acel «buuum» implacabil, chiar dupa cuvantul-personaj, Timpul. Primul care m-a felicitat in pauza de inregistrare a fost textierul Sasa Georgescu. «Paslarito, ai dat lovitura, va fi slagar!», mi-a spus. Avand girul unui profesionist de talia lui, am revenit in studio cu incredere si energie creatoare. Mai mult, Anda Calugareanu, care pleca in Germania, m-a intrebat daca as fi de acord sa-mi cante compozitia la Presse Fest. Va imaginati bucuria mea. Nu numai publicul aprecia «Timpul», dar si o colega exigenta. «Timpul» a aparut pe disc abia in 1972, alaturi de melodia compozitorului Paul Urmuzescu «Daca as spune DA». Obsesia mea, cu ireversibilul timp, a continuat. Ani mai tarziu am selectionat din volumul cu autograf daruit de Virgil Carianopol poezia «Eu si Timpul», care m-a inspirat. Melodia s-a lansat in emisiunea lui Titus Munteanu - Slagare in devenire. Dupa 1989 a fost preluata de tanarul Marian Stere. In prezent, lucrez la o noua compozitie pe aceeasi tema obsedanta, care va forma «trilogia timpului»."

Margareta Paslaru, Dem Radulescu si Angela Moldovan in "Veronica", filmul copilariei multora dintre noi

Zana cea buna a copilariei mele nu se dezminte nici acum, cand nu mai sunt un copil, si uitand de ea pentru o clipa ne spune ca va dona drepturile de autor asupra acestei melodii Crucii Rosii Romane, in beneficiul victimelor inundatiilor cauzate de revarsarea Dunarii.

VANZARI PESTE MASURA

Interpreta continua periplul printre melodiile sale: "Multi sustin ca a prelua o piesa din repertoriul unui cantaret strain reprezinta un risc. Prin comparatie, publicul ar fi inclinat sa respinga noua varianta in favoarea originalului. Dar cand l-am auzit pe Enrico Macias la Sala Palatului cantand «Amour C’est Pour Rien» am uitat de orice risc. Prietenii ma incurajau sa o includ in repertoriu, fiind un tangou, se potrivea timbrului meu vocal. Pe vremea aceea nu ne era permisa interpretarea melodiilor intr-o limba straina. Aurel Felea a creat varianta autohtona a versurilor. Altfel nu ar fi trecut la comisie, stia dansul ce stia... «Trandafirii tai» a aparut pe disc in 1967 si a devenit un mare slagar si in limba romana, cu vanzari pe masura."

"MUZICA MAESTRULUI ION VASILESCU INDURA TIMPUL"

Pentru ca reluarile unor melodii celebre aveau din nou cautare, in 1966, Elly Roman i-a oferit melodia sa "Nu mai plange Baby". Maestrul era foarte multumit de noua interpretare si orchestratie. "Copiii unor prieteni nu se duceau la culcare decat daca li se canta piesa", ne spune interpreta. Ca urmare a succesului, slagarul a fost inclus in catalogul Festivalului Cerbul de Aur, bucurandu-se astfel de noi versiuni, in interpretarea cantaretilor straini. "Tot in 1966 am fost invitata la Radio pentru a inregistra intr-o noua orchestratie melodia lui Ion Fernic «Scrisoare de dor» (nu scrisoare de-amor, cum a fost scrisa initial). Dupa cativa ani, Corina Chiriac a preluat-o in versiunea originala, bucurandu-se de acelasi succes. Cuvantul «amor» a fost aprobat de noua comisie. Din fericire, piesa compusa de Ion Vasilescu «Glasul rotilor de tren» pe textul lui Nicusor Constantinescu si N. Vladoianu a scapat nevatamata, fiind ulterior preluata de Electrecord, din radio. Potrivit spuselor unei admiratoare, refrenul piesei «Glasul rotilor de tren» continua a fi semnal sonor in Gara de Nord, inaintea anunturilor. Muzica maestrului Ion Vasilescu indura timpul."

PASLARITA SI "TRANDAFIRII TAI"

Nu uit, mi-ai dat odata Un buchet si un sarut. Inima, tulburata, In iubire a crezut. Trandafirii plini de soare Imi zambeau din buchet, Parfumata lor chemare Azi e doar un regret.

Refren:
Trandafirii tai S-au vestejit in glastra, Vremea a trecut, Tu m-ai uitat de mult (...)

×
Subiecte în articol: editie de colectie